رسول اکرم (ص‌): کمال عقل پس از ایمان به خدا، مدارا کردن با مردم است به شرط آن که
سه‌شنبه 1403/04/12 Tuesday - 2024 02 July الثلاثاء ، 26 ذو الحجة ، 1445
ساعت
1403-03-19 09:35 شماره خبر : 5837 https://diyareaftab.ir/short/N2dgP 0
یادداشت؛

مردم از دولت چهاردهم چه توقعاتی دارند، تعیین ویژگی‌های مطلوب برای دولت چهاردهم به دیدگاه‌ها و اولویت‌های مختلف افراد بستگی دارد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «دیار آفتاب»؛ حسین معافی فعال رسانه‌ای استان مرکزی در آستانه انتخابات ریاست جمهوری نوشت: بعد از عروج ملکوتی رئیس جمهور و هیأت همراه که در راه خدمت به مردم در سانحه بالگرد در ۳۰ اردیبهشت به شهادت رسیدند، طبق اصل ۱۳۱ قانون اساسی شورایی متشکل از رئیس مجلس و رئیس قوه قضائیه و معاون اول رئیس‌ جمهور موظفند ترتیبی دهند که حداکثر ظرف مدت 50 روز رئیس‌ جمهور جدید انتخاب شود.

مطابق تصویب جلسه سران قوا انتخابات بعدی روز جمعه ۸ تیر ۱۴۰۳ برگزار خواهد شد و نامزد پیروز، دولت چهاردهم را تشکیل خواهد داد.

ثبت‌نام نامزدها ۱۰ تا ۱۴ خرداد انجام شد و نامزدهای تأیید شده از سوی شورای نگهبان، از ۲۳ خرداد تا ۷ تیر برای کارزار انتخاباتی خود فرصت تبلیغ خواهند داشت.

رئیس جمهور شهید در دولت سیزدهم طی حدود سه سال همه تلاش خود را برای خدمت به مردم به کار برد و در این راه خستگی‌ناپذیر بودند. اما مردم از دولت چهاردهم چه توقعاتی خواهند داشت و این دولت چه ویژگی‌هایی را باید داشته باشد؟

تعیین ویژگی‌های مطلوب برای دولت چهاردهم به دیدگاه‌ها و اولویت‌های مختلف افراد بستگی دارد. با این حال، با توجه به چالش‌ها و مسائل فعلی ایران، می‌توان به برخی از ویژگی‌های کلیدی اشاره کرد که می‌تواند موجب موفقیت این دولت شود:

کارآمدی و پاسخگویی:

•    دولت باید ساختاری کارآمد و چابک داشته باشد و در قبال عملکرد خود به مردم پاسخگو باشد.

•    باید فساد اداری و بوروکراسی را کاهش دهد و زمینه را برای رشد بخش خصوصی فراهم کند.

عدالت و برابری:

•    دولت باید تلاش کند تا فاصله طبقاتی را کاهش دهد و دسترسی به فرصت‌های برابر را برای همه مردم فراهم کند.

•    باید به مبارزه با تبعیض و بی‌عدالتی در همه زمینه‌ها بپردازد.

اقتصاد قوی:

•    دولت باید با ایجاد شغل و حمایت از کسب و کار به رشد اقتصادی کشور کمک کند.

•    باید تورم را کنترل کند و ثبات اقتصادی را ایجاد کند.

سیاست خارجی متعادل:

•    دولت باید سیاست خارجی متعادلی را دنبال کند که منافع ملی ایران را تأمین کند.

•    باید با همه کشورها به‌جز کشور غاصب صهیونیستی، در چارچوب احترام متقابل و همزیستی مسالمت‌آمیز رابطه برقرار کند.

حمایت از علم و فناوری:

•    دولت باید از رشد علم و فناوری در کشور حمایت کند.

•    باید زمینه را برای نوآوری و خلاقیت فراهم کند.

حفاظت از محیط زیست:

•    دولت باید برای حفاظت از محیط زیست و منابع طبیعی کشور تلاش کند.

•    باید با آلودگی هوا و سایر مشکلات زیست محیطی مبارزه کند.

توانمندسازی جوانان:

•    دولت باید به جوانان کشور اهمیت دهد و زمینه را برای شکوفایی استعدادهای آنها فراهم کند.

•    باید به ایجاد شغل برای جوانان و ارتقای سطح آموزشی آنها کمک کند.

توجه به تنوع فرهنگی:

•    دولت باید به تنوع فرهنگی ایران احترام بگذارد و از همه فرهنگ‌ها و قومیت‌ها حمایت کند.

•    باید زمینه را برای گفتگوی بین فرهنگ‌ها و تقویت وحدت ملی فراهم کند.

مبارزه با فساد: فساد اداری یکی از معضلات کشور است که اعتماد مردم را کاهش داده و موانع جدیدی بر سر راه توسعه اقتصادی ایجاد کرده است. دولت چهاردهم باید با جدیت با فساد در همه سطوح مبارزه کند و زمینه‌های آن را از بین ببرد.

توجه به عدالت اجتماعی: توزیع ثروت و فرصت‌ها در ایران ناعادلانه است. دولت چهاردهم باید با برنامه‌ریزی و اقدامات مؤثر به کاهش فقر و تفاوت‌های طبقاتی و ایجاد فرصت‌های برابر برای همه مردم بپردازد.

تقویت دیپلماسی و تعامل با جهان: ایران در سال‌های اخیر با چالش‌هایی در عرصه بین‌الملل مواجه بوده است. دولت چهاردهم باید با تقویت دیپلماسی و تعامل با جهان، زمینه را برای رفع تحریم‌ها و بهبود جایگاه ایران در نظام بین‌الملل فراهم کند.

حمایت از تولید و اشتغال: ایجاد اشتغال یکی از مهم‌ترین مشکلات جوانان ایران است. دولت چهاردهم باید با حمایت از تولید داخلی و ایجاد محیط مناسب برای بخش خصوصی، زمینه را برای ایجاد شغل‌های جدید و کاهش نرخ بیکاری فراهم کند.

تقویت جامعه مدنی و آزادی‌های مدنی: وجود یک جامعه مدنی پویا و فعال برای توسعه و پیشرفت هر کشوری ضروری است. دولت چهاردهم باید با گسترش فضای آزادی‌های مدنی و حمایت از نهادهای مدنی، زمینه را برای مشارکت بیشتر مردم در عرصه‌های سیاسی، اجتماعی و فرهنگی فراهم کند.

توجه به جوانان و زنان: جوانان و زنان نیمی از جمعیت ایران را تشکیل می‌دهند و نقشی کلیدی در توسعه کشور دارند. دولت چهاردهم باید با ایجاد فرصت‌های برابر برای جوانان و زنان و حمایت از استعدادها و توانمندی‌های آنها، زمینه را برای پیشرفت و موفقیت آنان فراهم کند.

اینها تنها برخی از ویژگی‌های مطلوب برای دولت چهاردهم بود. موفقیت این دولت در نهایت به برنامه‌ها و اقدامات آن و همچنین حمایت و همکاری مردم بستگی دارد.

امید است که با ثبت نام و تأیید صلاحیت چهره‌های فعال و کاردان از طیف‌های مختلف سیاسی در انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم، مردم مشارکت بالایی داشته باشند تا رئیس جمهور منتخب بتواند با پشتوانه آرای بالا و همکاری و همدلی مردم، مشکلات کشور را حل و فصل کند و ایران قوی به‌سوی رشد و پیشرفت با سرعت بیشتری حرکت کند.

 

انتهای خبر/

 

اخبار مرتبط
نظرات
آخرین اخبار