رسول اکرم (ص‌): کمال عقل پس از ایمان به خدا، مدارا کردن با مردم است به شرط آن که
شنبه 1403/06/31 Saturday - 2024 21 September السبت ، 18 ربيع الأول ، 1446
ساعت
1402-11-02 08:14 شماره خبر : 2874 https://diyareaftab.ir/short/4x9Zx 0
کارشناس مسائل مذهبی در گفتگو با «دیار آفتاب»:

کارشناس مسائل مذهبی گفت: خردسالی امام جواد(ع) و پاسخگویی به سئوالات علماء و دانشمندان باعث شگفتی بیش از پیش آنها شده‌ بود که در جهت تقویت مقام امامت امام جواد(ع) بسیار مؤثر بود.

حجت‌الاسلام رضا تاج‌آبادی، در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار گروه مذهبی پایگاه خبری و تحلیلی «دیار آفتاب»؛ ضمن تبریک سالروز ولادت امام جواد(ع)، گفت: امام جواد(ع) همانند پدر بزگوارشان امام رضا(ع) در یک شرایط خاص سیاسی، فرهنگی و اجتماعی سپری کردند.  

وی ادامه داد: امام جواد(ع)، امامت خود را در دوران خلافت منحوس مأمون و معتصم عباسی سپری کردند. این دو رژیم طاغوتی یکی از مشکلات زمان امامت امام جواد(ع) بودند.

این کارشناس مسائل مذهبی در رابطه با اوضاع فرهنگی و اجتماعی زمان امام جواد(ع)، بیان کرد: فرقه‌های انحرافی مانند معتزله، زیدیه، واقفیه و غُلات وجود داشت که روی امامت امام جواد علیه السلام بسیار تأتیر منفی گذاشته بود.  

تاج آبادی خاطر نشان کرد: یکی از مشکلات که در زمان امامت امام جواد(ع) وجود داشت ولی در زمان امامت امام رضا(ع) نبود، سن کم حضرت در زمان امامتشان بود که باعث ایجاد شبهه‌ای بزرگ در اذهان مردم به‌ویژه آزار و اذیت شیعیان شده‌ بود که می‌گفتند امام جواد(ع) یا فردی که هنوز بالغ نشده است آیا می‌تواند امامت به وی برسد که امام رضا(ع) با استناد به نبوت حضرت عیسی(ع) به این شبهه نیز پاسخ داده بودند.

وی اظهار کرد: مأمون با تشکیل جلساتی، علما را دعوت می‌کرد تا به‌دین منظور مقام علمی امام جواد(ع) را شکست دهد همانطور که در زمان امام رضا(ع) با همین سوء نیت جلسات علمی را تشکیل داده بود ولی در زمان امام جواد(ع) به دلیل اینکه باید پاسخگوی علماء و دانشمندان متعدد و متنوع قرار می‌گرفت، بسیار متفاوت‌تر بود.

این کارشناس مسائل مذهبی عنوان کرد: خردسالی امام جواد(ع) و پاسخگویی به سئوالات علماء و دانشمندان باعث شگفتی بیش از پیش آنها شده‌ بود که در جهت تقویت مقام امامت امام جواد(ع) بسیار مؤثر بود.

تاج آبادی در پایان تصریح کرد: امام جواد(ع) سیاست مبارزاتی و حکیمانه خود را در جهت ایجاد وحدت و آمادگی میان شیعیان برای رسیدن به ایام دوران غیبت و مرجعیت با روش تقیه پیش بردند.  

انتهای خبر/

اخبار مرتبط
نظرات
آخرین اخبار