رسول اکرم (ص‌): کمال عقل پس از ایمان به خدا، مدارا کردن با مردم است به شرط آن که
چهارشنبه 1403/06/28 Wednesday - 2024 18 September الأربعاء ، 15 ربيع الأول ، 1446
ساعت
1403-06-24 13:01 شماره خبر : 7949 https://diyareaftab.ir/short/4OOvW 0
«دیار آفتاب» گزارش می‌دهد؛

بر اساس اطلاعات دریافت شده از ایستگاه‌های سنجش آلودگی هوا، هوای شهرهای اراک، ساوه و شازند امروز در وضعیت ناسالم برای گروه‌های حساس قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی «دیار آفتاب»؛ امروز سه ایستگاه سنجش آلودگی هوای فعال در کلانشهر اراک عدد ۱۴۸ را نشان داد که بیانگر وضعیت نارنجی و ناسالم برای گروه‌های حساس بود.

هوای اراک، ساوه و شازند در وضعیت ناسالم برای گروه‌های حساس

بر اساس اطلاعات دریافت شده از سامانه پایش کیفی هوای محیط زیست استان مرکزی، میانگین شاخص لحظه‌ای کیفیت هوای اراک در ساعت ۱۱:۰۰ امروز شنبه ۲۴ شهریورماه به عدد ۱۴۸رسید، که نشانگر قرار گرفتن در وضعیت نارنجی و ناسالم برای گروه‌های حساس است.

شاخص‌ها در ایستگاه بلوار حافظیه، خیابان قائم‌مقام فراهانی و خیابان میرزای شیرازی شهر اراک در این ساعت به ترتیب بر روی عدد ۱۵۶، ۱۶۰ و ۱۲۹ قرار دارند که بیانگر شرایط ناسالم کیفیت هوای اراک برای گروه‌های حساس در روز جاری است.

همچنین در ساعت ۱۱:۰۰ امروز کیفیت هوای ساوه و شازند نیز با شاخص آلایندگی ۱۱۷ و ۱۶۹ در وضعیت نارنجی و ناسالم برای گروه‌های حساس قرار دارد.  

خانه را مرطوب نگاه دارید و از کشیدن سیگار اجتناب کنید

از آنجا که آلودگی هوای سبب تحریک ناحیه فوقانی سیستم تنفسی و ایجاد سرفه نیز می‌شود، بهتر است به طور مرتب آب بنوشید و از خشک شدن گلو جلوگیری کنید و یا رطوبت خانه را با استفاده از دستگاه‌های بخور متناسب کنید. در این شرایط کشیدن سیگار و استفاده از وسایل گرمایشی مثل شومینه سبب کاهش کیفیت هوا در منزل می‌شوند. استفاده از گل و گیاهان آپارتمانی و استفاده از دستگاه‌های تصفیه کننده هوا (حتما قبل از خرید مزایا و معایب آن را بررسی کنید) می‌تواند در بهبود کیفیت هوای داخل خانه موثر باشد.

تا حد ممکن سعی کنیم از آلوده کردن بیشتر هوا بپرهیزیم

در روزهایی که هوا آلوده است کمتر از خودروی شخصی استفاده کنیم و ضمن رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی استفاده از حمل و نقل عمومی را در اولویت قرار دهیم. سوزاندن زباله و شاخ و برگ درختان، نقاشی در و دیوار با استفاده از اسپری و انجام فعالیت‌هایی که به هر شکل تولید گردو غبار می‌کنند را محدود کنیم. استفاده از خدمات الکترویک به منظور انجام امور بانکی، خریدهای روزمره می‌تواند نقش بسیار مهمی در این موضوع داشته باشد.

مصرف انرژی را مدیریت کنیم

در فصول سرد سال مصرف سوخت در بخش خانگی افزایش می‌یابد و این امر سبب می‌شود تا صنایع و نیروگاه‌ها به منظور جلوگیری از توقف در تولید به مصرف سوخت‌هایی با کیفیت کمتر روی آورند. مدیریت مصرف انرژی در منزل ضمن کاهش هزینه‌ها سبب می‌شود که استفاده از این نوع سوخت‌ها به کمترین مقدار برسد. استفاده از لامپ‌های کم‌مصرف، ترموستات‌های اتوماتیک یا هوشمند و تنظیم درجه حرارات منزل روی ۲۰ درجه سلسیوس، پوشیدن لباس متناسب با فصل، عایق‌کاری مناسب منزل و استانداردسازی شوفاژخانه می‌تواند به این امر کمک شایانی کند.

مراقبت از سالمندان و افراد حساس به آلودگی هوا

خوب است بدانید طی تحقیقات صورت گرفته آلودگی هوا سبب تشدید شیوع و عوارض بیماری کووید-۱۹ می‌شود، بنابراین در روزهایی که هوا در شرایط ناسالم است از احوال دوستان، همسایگان و خویشاوندان سالمند دارای بیماری‌های قلبی و تنفسی آگاه باشیم. با توجه به اینکه سکته قلبی و مغزی از مهم‌ترین عوارض و دلایل مرگ ناشی از آلودگی هوا است اقدام به موقع در این شرایط می‌تواند سبب نجات زندگی این گروه حساس شود. مراقب باشید کسانی که دارای آسم هستند حتما اسپری‌های مخصوص خود را همراه داشته باشند.

به موضوع آلودگی هوا و اثرات آن بر سلامت اهمیت دهیم

بنابر اعلام معاونت بهداشتی وزارت بهداشت، باید بدانیم که آلودگی هوا همه ما را تحت تأثیر قرار می‌دهد و اگر متوجه آن نباشیم تاثیرات جدی‌تری بر سلامت ما خواهد داشت. با تنفس هوای آلوده محکوم به زندگی با بیماری و مرگ زودرس هستیم، از سوی دیگر کیفیت هوایی که تنفس می‌کنیم به سبک زندگی و انتخاب‌هایی که هر روز انجام می‌دهیم بستگی دارد. بنابراین درباره اینکه آلودگی هوا چگونه بر شما تأثیر می‌گذارد و اینکه چگونه می‌توانید در شغل، مدرسه و خانواده برای بهتر نفس کشیدن خود و دیگران موثر باشید به یکدیگر کمک کنیم.

هوای سه شهر  استان مرکزی در وضعیت نارنجی
هوای سه شهر  استان مرکزی در وضعیت نارنجی
هوای سه شهر  استان مرکزی در وضعیت نارنجی
هوای سه شهر  استان مرکزی در وضعیت نارنجی

پیش‌بینی وقوع رگبار در ساعات بعد از ظهر روز شنبه 

بررسی آخرین نقشه‌های پیشیابی وضع هوا بیانگر عبور امواج کم دامنه تراز میانی جو طی امروز تا روز یکشنبه هفته آتی می‌باشد که عمدتاً در ساعات بعد از ظهر و اوایل شب موجب افزایش ابر و وزش باد در استان خواهد شد.

احتمال وقوع رگبار پراکنده باران و رعد و برق در برخی مناطق به ویژه نیمه شمالی استان طی این مدت دور از انتظار نمی‌باشد. بر اساس خروج فعلی مدل‌های پیش بینی احتمال وقوع و شدت این رگبارها در ساعات بعد از ظهر روز شنبه بیشتر پیش بینی شده است.

همچنین طی این مدت افزایش سرعت باد و شرقی شدن جریانات سطحی در بیابان‌های مرکزی کشور و بخش‌هایی از استان موجب خیزش و انتقال گرد و خاک با استان و کاهش کیفیت هوا و دید افقی خواهد شد.

انتهای خبر/

اخبار مرتبط
نظرات
آخرین اخبار