رسول اکرم (ص‌): کمال عقل پس از ایمان به خدا، مدارا کردن با مردم است به شرط آن که
شنبه 1403/06/31 Saturday - 2024 21 September السبت ، 18 ربيع الأول ، 1446
ساعت
کارشناس هواشناسی استان مرکزی مطرح کرد:

کارشناس هواشناسی استان مرکزی گفت: برای دوماه آینده تا قبل از فصل بهار احتمالا بارش‌های نرمال را خواهیم داشت.

رضا مرادی، در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری و تحلیلی «دیار آفتاب»؛ در رابطه با میزان بارش‌های امسال و پیش‌بینی بارش‌ها در روزهای آینده و بلند مدت، گفت: برای پیش‌بینی کوتاه مدت که به اصطلاح به آن سینوپتیک اطلاق می‌شود تا یکی دو روز آینده بارشی را نخواهیم داشت.

وی افزود: براساس خروجی نقشه‌های هواشناسی و جو نسبتا پایدار در استان، همراه با پتانسیل انباشت آلاینده‌های جوی را در مناطق صنعتی خواهیم داشت و دما هوا نیز روبه کاهش است.

کارشناس هواشناسی استان مرکزی بیان کرد: برای فصل بهار نمی‌توان از الان پیش‌بینی کرد زیرا پیش‌بینی پذیری جو بسیار کم است با این حال برای دوماه آینده تا قبل از فصل بهار احتمالا بارش‌های نرمال و حتی کمتر از نرمال را خواهیم داشت.

مرادی در رابطه با پدیده ال‌نینو در استان مرکزی خاطر نشان کرد: در استان مرکزی پدیده ال‌نینو به وجود آمده و در دوران این پدیده قرار داریم با این حال از ۷۰ درصد حالت‌هایی که در ال لینو داریم، بارش‌ها بیشتر از نرمال می‌شود ولی در حالت‌هایی ممکن است بارش‌ها در این دوران کمتر از نرمال شود که امسال نیز این نوع بارش برای استان مرکزی رخ داده است.

وی ادامه داد: ال‌لینو یک پدیده دور پیوند است عمدتا زمانی که این پدیده در کشور رخ می‌دهد بارش‌ها بیشتر از نرمال می‌شود ولی ۳۰ درصد مورد ممکن است بارش‌ها کمتر از حد نرمال رخ دهد.

کارشناس هواشناسی استان مرکزی در رابطه با صحبت‌هایی مبنی بر وجود دکل‌هایی در مرز ایران و ترکیه که باعث پراکندگی ابرها می‌شود عنوان کرد: این صحبت‌هایی که در فضای مجازی در رابطه با دکل‌ها می‌شود جنبه علمی ندارد.

مرادی در رابطه با بارش‌های کم پاییز امسال و اینکه آیا سال آینده خشک‌سالی پیش بینی می‌شود گفت: بارش‌های فصل بهار سال آینده از الان قابل پیش‌بینی نیست بنابراین نمی‌توان خشک‌سالی را برای سال آینده پیش‌بینی کرد، همچنین پیش‌بینی بارش‌ها بیشتر از ۷۰ درصد نمی‌توان به آن اعتماد کرد زیرا خروجی مدل‌ها هر روز تغییر و به‌روز می‌شود.

وی در پایان تصریح کرد: آنچه که در اغلب مناطق جهان روی بارش‌ها اثر گذاشته، روند گرمایش زمین است و این روند گرمایشی زمین در مناطقی مانند ایران که در عرض ۳۰ درجه شمالی قرار دارد اثر بیشتری خواهد گذاشت و به عنوان پدیده آب و هوایی کشور ایران در یک منطقه خشک قرار دارد و بارش‌ها به طورکلی کم است.

انتهای خبر/

اخبار مرتبط
نظرات
آخرین اخبار