رسول اکرم (ص‌): کمال عقل پس از ایمان به خدا، مدارا کردن با مردم است
شنبه 1403/07/14 Saturday - 2024 05 October السبت ، 2 ربيع الآخر ، 1446
ساعت
1403-07-10 10:52 شماره خبر : 8522 https://diyareaftab.ir/short/V5op0 0
«دیار آفتاب» گزارش می‌دهد؛

بر اساس اطلاعات دریافت شده از ایستگاه‌های سنجش آلودگی هوا، هوای اراک و شازند صبح امروز در وضعیت نارنجی و ناسالم برای گروه‌های حساس قرار دارد.

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی «دیار آفتاب»؛ امروز سه ایستگاه سنجش آلودگی هوای فعال در کلانشهر اراک عدد ۱۱۲ را نشان داد که بیانگر وضعیت نارنجی و ناسالم برای گروه‌های حساس بود.

هوای اراک و شازند در وضعیت ناسالم برای گروه‌های حساس

بر اساس اطلاعات دریافت شده از سامانه پایش کیفی هوای محیط زیست استان مرکزی، میانگین شاخص لحظه‌ای کیفیت هوای اراک در ساعت ۰۹:۳۰ امروز سه شنبه ۱۰ شهریورماه به عدد ۱۱۲ رسید، که نشانگر وضعیت ناسالم برای گروه‌های حساس است.

شاخص‌ها در ایستگاه بلوار حافظیه، خیابان قائم مقام فراهانی و خیابان میرزای شیرازی شهر اراک در این ساعت به ترتیب بر روی عدد ۱۳۶، ۱۰۳ و ۹۷ قرار دارند که بیانگر شرایط ناسالم کیفیت هوای اراک برای گروه‌های حساس در روز جاری است.

همچنین در ساعت ۰۹:۳۰ امروز کیفیت هوای شازند نیز با شاخص آلایندگی ۱۰۵ در وضعیت ناسالم برای گروه‌های حساس قرار دارد، ضمن اینکه هوای ساوه نیز با شاخص آلایندگی ۸۰ و هوای دلیجان نیز با شالخص آلایندگی ۵۷ در وضعیت قابل قبول قرار گرفته است.

افراد مبتلا به آسم، افراد مبتلا به بیماری قلبی، افراد مبتلا به بیماری تنفسی، کودکان، بزرگسالان فعال که در بیرون از خانه ورزش می‌کنند، افراد مسن، افراد مبتلا به بیماری دیابت و زنان باردار  در هوای آلوده بیشتر از همه در معرض آسیب هستند.

هوای اراک و شازند در وضعیت ناسالم
هوای اراک و شازند در وضعیت ناسالم
هوای اراک و شازند در وضعیت ناسالم
هوای اراک و شازند در وضعیت ناسالم
هوای اراک و شازند در وضعیت ناسالم
هوای اراک و شازند در وضعیت ناسالم

هنگام آلودگی هوا برای محافظت از خود باید به توصیه‌های بهداشتی توجه کرد که عبارت است از:

ماندن در خانه

درب و پنجره‌ها را بسته نگهدارید. تردد در بیرون از خانه می‌تواند مشکلات خطر بیماری‌های ریوی، حملات قلبی و آسم را افزایش دهد.

عدم فعالیت در ساعات اولیه صبح

گروه‌های سنی حساس مانند بیماران قلبی وعروقی، تنفسی و همچنین سالمندان و کودکان باید مراقبت بیشتری داشته باشند و حتی الامکان در ساعت‌های اول صبح از فعالیت‌های فیزیکی خارج از محیط و منزل مخصوصا در مناطق مستعد آلودگی اجتناب کنند.

ورزش در فضای باز

از فعالیت‌های سنگین و ورزش در فضای باز خودداری کرده و ترددهای غیرضروری خود را به ساعت‌های دیگری موکول کنید تا پایداری هوا رفع و از میزان آلاینده‌ها در هوا کاسته شود.

پرهیز از سیگار

از سیگار کشیدن یا رفتن به مکان‌هایی که مردم در آن‌ها سیگار می‌کشند یا آتش روشن می‌کنند اجتناب کنید. دود سیگار آلودگی هوا را تشدید می‌کند.

شستشوی صورت

شستشوی صورت با آب و صابون و نیز شستشوی مجاری تنفسی فوقانی به هنگام وارد شدن به خانه به منظور کاهش عوارض و حساسیت موثر است.

گیاهان خانگی و آپارتمانی

گیاهان خانگی اکسیژن و رطوبت را به اندازه کافی در فضای داخل خانه ایجاد می‌کنند و باعث از بین بردن مواد آلوده کننده و مواد مضر می‌شوند؛ مواد مضری که از طریق اقداماتی مثل جاروبرقی کشیدن در منزل ایجاد می‌گردد. گیاهان خانگی مثل آریکا پالم، فیکوس و بامبو بسیار مناسب هستند.

داروی به موقع

افراد حساس باید داروهای خود را به موقع و در ساعت تعیین شده مصرف کنند و درصورت بروز مشکل جسمی و تشدید بیماری، حتماً به نزدیک‌ترین مرکز درمانی محل سکونت مراجعه کنند تا مداخله‌های درمانی انجام و از وقوع اتفاق‌های ناگوار جلوگیری شود.

عبور امواج ناپایدار لایه‌های میانی جو

مطابق بررسی آخرین نقشه‌های پیش‌یابی وضع هوا با تداوم عبور امواج ناپایدار لایه‌های میانی جو احتمال وقوع رگبارهای پراکنده و رعد و برق در برخی از نقاط استان به‌ویژه در مناطق شمالی استان پیش بینی می‌شود. همچنین وزش باد در برخی مناطق به ویژه نواحی جنوب غرب استان نسبتا شدید خواهد بود.

علاوه بر این با توجه به جابجایی توده‌های هوایی سرعت وزش باد طی ساعاتی از روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه افزایش خواهد یافت به‌ویژه در ساعات بعد از ظهر روز چهارشنبه سرعت وزش باد در برخی از نقاط استان به بیش از ۹۰ کیلومتر بر ساعت خواهد رسید. به‌دلیل افزایش سرعت وزش باد احتمال ایجاد گرد و خاک محلی در مناطق مستعد استان طی این مدت وجود دارد.

بر این اساس امروز هشدار سطح زرد شماره ۳۷ اداره کل هواشناسی استان مرکزی در خصوص وزش باد شدید از روز دوشنبه تا چهارشنبه صادر شده است. از نظر دمایی سرمای شبانه تا صبح سه‌شنبه کمابیش تداوم خواهد داشت اما از دوشنبه تا چهارشنبه دمای روزانه به طور محسوسی افزایش خواهد یافت.

انتهای خبر/

اخبار مرتبط
نظرات
آخرین اخبار