رسول اکرم (ص‌): کمال عقل پس از ایمان به خدا، مدارا کردن با مردم است
شنبه 1403/07/14 Saturday - 2024 05 October السبت ، 2 ربيع الآخر ، 1446
ساعت
1403-07-10 13:05 شماره خبر : 8523 https://diyareaftab.ir/short/46rnw 0
دیار آفتاب گزارش می‌دهد؛

در استان مرکزی، حدود ۱۵ درصد از جمعیت به گروه سنی بالای ۶۰ سال تعلق دارد، بر اساس سرشماری سال ۹۵ استان مرکزی دومین استان سالمند است، ادامه این روند باعث خواهد شد، تا روند سالمندی در استان با رشد بیشتری توسعه پیدا کند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «دیار آفتاب»؛ سالمندی به دوره‌ای از زندگی اشاره دارد که معمولاً از سن ۶۰ سالگی به بعد آغاز می‌شود. در این دوره، افراد ممکن است با تغییرات جسمی، روانی و اجتماعی مواجه شوند.

خطر سونامی سالمندی در استان مرکزی

در استان مرکزی، حدود ۱۵ درصد از جمعیت به گروه سنی بالای ۶۰ سال تعلق دارد که معادل ۱۵۰ هزار نفر است، بر اساس سرشماری سال ۹۵ استان مرکزی دومین استان سالمند است.

ادامه این روند باعث خواهد شد، تا روند سالمندی در استان با رشد بیشتری توسعه پیدا کند.

19 هزار سالمندان استان مرکزی تحت حمايت بهزيستى هستند

محمود حسين‌آبادى در گفتگو با خبرنگار پايگاه خبرى تحليلى «ديار آفتاب» در خصوص وضعیت سالمندان استان مرکزی گفت: سالمندان استان‌ مركزى ٢٢٠هزار نفر طبق سامانه سيب دانشگاه علوم‌ پزشكى يعنى به ميزان 15 درصد جمعيت استان است.

مديركل بهزيستى استان‌ مركزى اظهار کرد: تعداد سالمندان در مركز نگهدارى شبانه‌روزى ٢٥٦ نفر يعنى ١٠٠ نفر زن و ١٥٦ نفر مرد هستند. يك مركز روزانه سالمندان در اراك و ٩ مركز شبانه‌روزى در استان‌ مركزى به ترتيب در شهرهاى دليجان (يك مركز)، تفرش (يك مركز)، اراك (چهار مركز)، آشتيان (يك مركز)، محلات (يك مركز)، اراك (يك مركز مراقبت و ويزيت) براى سالمندان وجود دارد.

خطر سونامی سالمندی در استان مرکزی

مديركل بهزيستى استان‌مركزى افزود: تعداد 19 هزار و 760 نفر از سالمندان استان تحت حمايت بهزيستى هستند، این مرکز، خدمات توانبخشى شامل واكر، ويلچر، توالت فرنگى، عصا، صندلى حمام، ويلچر حمام، سمعك، باطرى سمعك، كفش طبى، پاى مصنوعى را به سالمندان ارائه مى‌دهند.

حسين‌آبادى بيان كرد: در سال ١٤٠٣، پنج مورد سالمند آزارى ساماندهى و تعداد ٤٨ مورد مشاوره سالمندان انجام شده است. در اراك دو بنياد فرزانگان فعال (بزرگمهر اراك و پرتلاش اراك) و يك بنياد فرزانگان آواى مهر در دليجان تأسيس شده است و دو بنياد ديگر نيز در اراك و خمين در حال تاسيس است.

وى تصريح كرد: طرح غربالگرى كه شامل سرطان روده بزرگ، سينه، تست قند و فشار خون ويژه سالمندان در كليه مراكز بهداشت در سطح شهر اراك از ابتداى مردادماه با همكارى بنياد بزرگمهر در حال انجام است. 

مديركل بهزيستى استان مركزى گفت: شوراى سالمندان به صورت فصلى برگزار مى شود. ادارات اصلى عضو شوراى سالمندان شامل استاندارى، بهزيستى، راه و شهرسازى، فرهنگ و ارشاد، مديريت و برنامه‌ريزى، تعاون كار و رفاه اجتماعی دانشگاه علوم‌پزشكى است.

موضوع جمعیت مسئله حیاتی و اولویت استان مرکزی است

فرزاد مخلص‌الائمه در نشست بحران جمعیت استان مرکزی اظهار داشت: ستاد حمایت از خانواده از اوایل سال 1401 به منظور هم‌افزایی و همکاری مناسب بین دستگاه‌ها در استان تشکیل و برای اینکه کار در حوزه جمعیت شتاب بگیرد کارگروه‌هایی ذیل این ستاد ایجاد شد.

استاندار مرکزی با بیان اینکه مسئله جمعیت، مسئله‌ای حیاتی است، افزود: برخی دستگاه‌ها وظایف خود را در این راستا به درستی انجام نمی‌دهند یا آنرا در اولویت قرار نمی‌دهند که باید مورد پیگیری و پیگرد قرار بگیرند.

خطر سونامی سالمندی در استان مرکزی

وی افزود: مباحث مرتبط با موضوع جمعیت و حمایت از خانواده از موضوعات اولویت‌دار کشور و دولت چهاردهم است کما اینکه رهبر معظم انقلاب در دیدار با هیئت دولت بر مسئله جوانی جمعیت تأکید داشتند که نشان از اهمیت موضوع دارد بنابراین هیچ یک از دستگاه‌ها نباید این مسئله دیگری را از اولویت خارج کنند اما می‌توانند چندین مسئله را به عنوان مسائل اولویت‌دار استان همزمان دنبال کنند.

استاندار مرکزی تصریح کرد: برخی از دستگاه‌ها متولی باید نسبت به مسئله طلاق که در حال حاضر از مسائل جدی است حساسیت بیشتری به خرج دهند و در جهت آموزش و آگاهی بخشی در جامعه گام بردارند.

مخلص‌الائمه بیان کرد: بانک مرکزی باید وظیفه خود را در قبال قانون جوانی جمعیت انجام دهد چراکه منابع لازم برای اعطای تسهیلات ازدواج و جوانی جمعیت به بانک‌های عامل در استان‌ها تزریق نشده است لذا باید موضوع در سطح ملی رسیدگی شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «دیار آفتاب»؛ هر چند پدیده سالمندی از این نظر که توانسته‌ایم انسان‌ها را در جامعه حفظ کنیم و مرگ و میر را کاهش دهیم، افتخار است، در صورتی که برنامه‌ریزی لازم برای فرزندآوری و تکریم سالمند صورت نگیرید در آینده طبعات ناخوشایندی را به همراه خواهد داشت، نیاز است مدیران برنامه‌ریزی مناسب را داشته باشیم تا در آینده در استان شاهد معضلات بیشتری در خصوص سالمندی جامعه نداشته باشیم.

انتهای خبر/

اخبار مرتبط
نظرات
آخرین اخبار