رسول اکرم (ص‌): کمال عقل پس از ایمان به خدا، مدارا کردن با مردم است
شنبه 1403/07/14 Saturday - 2024 05 October السبت ، 2 ربيع الآخر ، 1446
ساعت
1403-07-08 13:12 شماره خبر : 7830 https://diyareaftab.ir/short/Vm5dG 0
متقاضی طرح مسکن ملی:

متقاضی طرح مسکن ملی گفت: به‌عنوان نماینده متقاضیان طرح مسکن ملی کوی کوثر اراک خواستار شفاف‌سازی و بررسی دلایل گران‌شدن قیمت ساخت این طرح هستیم.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی پایگاه خبری تحلیلی «دیارآفتاب»؛ هدف از اجرای طرح مسکن ملی کوی کوثر اراک در خرداد ۱۳۹۹ حمایت از اقشار متوسط جامعه برای خانه‌دار شدن بود که این طرح تاکنون به اتمام نرسیده است. قیمت تمام شده توسط بنیاد مسکن تا به الان هر متر مربعی ۱۱ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان اعلام شده که با این اتفاقاتی که رخ داده حتی برای هر متر مربع بیش از ۲۰ میلیون تومان مطرح شده است. در صورتی که در این طرح زمین که بخش مهمی از قیمت ساختمان است، رایگان بوده و جزو طرح‌های حمایتی مسکن به شمار می‌رود و مهلت پرداخت وجه درخواستی هم بسیار پایین و در یک بازه کوتاه زمانی مبالغ چشمگیری را از متقاضیان طلب کرده‌اند.

بابک برقی، در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار گروه اقتصادی پایگاه خبری تحلیلی «دیار آفتاب»؛ در رابطه با مشکلات طرح مسکن ملی کوی کوثر اراک گفت: در سال ۹۹ برای ساخت مسکن طرح مسکن ملی اعلام شد، دارای شرایط خاص حمایت دولت مانند واگذاری رایگان زمین را دارا است فراخوان داده شد و به متقاضیان اعلام کردند مبلغی در حدود ۲۴۰ میلیون تومان در دو فقره ۴۰ میلیون تومان در سال قسط‌بندی و پرداخت شود که طی سه سال این مبالغ باید پرداخت شود که طبق اعلام مسئولان بعد از این ۳ سال مسکن آماده تحویل به متقاضیان است.

وی افزود: متقاضیانی مانند بنده که سال ۹۹ در ماه ۲ الی ۳ میلیون تومان حقوق دریافت می‌کردیم، برنامه‌ریزی‌ها را انجام دادیم و با این ذهنیت و دیدگاه که در سال اول با فروش طلا و سال بعد با فروش ماشین و سال آخر با وجود تورم بالا این مبلغ را به سختی تأمین خواهیم کرد وارد این طرح شدیم.  

گرانی ساخت مسکن ملی کوی کوثر بررسی شود

تأخیر یک سال در شروع فعالیت طرح مسکن ملی 

متقاضی طرح مسکن ملی کوی کوثر اراک بیان کرد: پیمانکار این طرح یک سال بعد از پرداخت اولین قسط ۴۰ میلیون تومان فعالیت خود را آغاز کرد که به عبارتی این طرح با تأخیر یک سال شروع به فعالیت کرد. قرار بر این بود که در سال دوم دو قسط ۴۰ میلیون تومان پرداخت شود که در سال دوم به متقاضیان اعلام شد باید قسط اول سال دوم ۴۵ میلیون تومان پرداخت شود و ما متقاضیان به علت اینکه افزایش تورم در سال جدید وجود داشت پرداخت این مبلغ را نیز قبول کردیم ولی در قسط دوم سال جدید که قسط چهارم بود از متقاضیانی خواسته شد که ۵۰ میلیون تومان باید پرداخت شود با این حال مردم نیز این قسط را پرداخت کردند.

برقی در ادامه خاطرنشان کرد: بعد از اعلام مبلغ ۵۰ میلیون ناگهان به متقاضیاتی ابلاغ شد باید ۸۰ میلیون پرداخت شود که این قیمت در توان خیلی از متقاضیان نبود و از این طرح ملی مسکن کوی کوثر اراک انصراف دادند به دلیل اینکه این طرح ملی مسکن مقداری مبهم بود و هر چقدر متقاضیان در مورد نحوه بازه زمانی پرداخت قسط‌ها سوال می‌کردند مسئول طرح پاسخی در رابطه با نحوه پرداختی‌ها نمی‌دادند که این عدم پاسخ درست در مورد پرداخت قسط‌ها مردم را ناراضی کرده بود و اگر متقاضی هم اعتراض می‌کرد آنها را به اخراج از این طرح ملی مسکن کوی کوثر تهدید می‌کردند.

وی عنوان کرد: متقاضیان مبلغ ۲۴۰ میلیون تومان بابت مسکن ملی کوی کوثر اراک کامل پرداخت کردند و اطمینان از پرداخت کامل این مبلغ درخواست شده به دفتر پیمانکار مراجعه کردیم و با پاسخی اینکه باید مبلغ ۷۰ میلیون تومان دیگر نیز باید پرداخت کنیم مواجه شدیم که با این پرداختی جمع کل پرداختی متقاضیان به ۳۲۰ میلیون تومان رسید و بار دیگر نیز درخواست واریز مبلغ ۷۰ میلیون تومان دیگر کردند.

گرانی ساخت مسکن ملی کوی کوثر بررسی شود

درخواست مبلغ ۴۰۰ میلیون تومانی از متقاضیان در سال ۱۴۰۳

متقاضی طرح مسکن ملی کوی کوثر اراک اظهار کرد: از ابتدای سال ۱۴۰۳ بار دیگر یک مبلغ ۷۰ میلیون تومان و یک مبلغ ۲۱۰ میلیون تومان دیگر نیز پدراخت کردیم ولی با این حال به متقاضیان اعلام کردند باید بار دیگر یک فقره چک ۴۰۰ میلیون تومانی نیز به پیمانکار پرداخت شود. این سوال مطرح می‌شود بنده و متقاضیانی که کارگر و جزوه اقشار کم درآمد جامعه دریافت حقوق ماهانه در حدود ۱۲ میلیون تومان هستیم، چگونه این مبلغ درخواستی را پرداخت کنیم که طبق آمار و گزارشات درآمد زیر ۲۰ میلیون تومان زیر خط فقر است و کارگر با این دریافتی چگونه پس‌انداز کند که بتواند این مبالغ درخواستی را پرداخت کند.

برقی گفت: شخصا به عنوان کارشناس تحقیق کردم و زیر و بم این طرح را درآورده‌ام متوجه این موضوع شدم که چون این طرح مسکن ملی با متقاضی است شخصی دغدغه این طرح ندارد که به این علت طرح عقب افتاده است.

وی افزود: سال ۱۴۰۰ که قیمت زمین متر مربعی ۳ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان بوده است بنیاد مسکن قرارداد متر مربعی ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان برای سفتکاری بسته که به عبارتی ۸۰ درصد آورده ساخت را برای این مرحله صرف هزینه شده است و در سال ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ که قیمت ساخت منزل متر مربعی ۸ میلیون بوده بنیاد مسکن برای نازک کاری قرارداد ۷ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان با پیمانکار بسته شده که به عبارتی دوباره ۸۰ درصد آورده برای ساخت برای نازککاری پرداخت شده است.

گرانی ساخت مسکن ملی کوی کوثر بررسی شود

ابهام در طرح واگذاری رایگان زمین برای طرح مسکن ملی کوی کوثر

متقاضی طرح مسکن ملی کوی کوثر اراک خاطرنشان کرد: برای این طرح نیز قرار بود از طرح واگذاری رایگان زمین برای ساخت مسکن ملی توسط دولت انجام شود که یک سال را وقت صرف کندن زمین با پیکور کردند که ۱۰ برابر قیمت زمین وقت و هزینه صرف این مرحله شده است که در ابتدا به ما متقاضیان این موضوع را شفاف‌سازی و اعلام می‌کردند که قرار است این طرح طی ۵ سال و با پرداخت مبلغ ۱ میلیارد تومان انجام شود که بتوانیم برنامه‌ریزی کنیم که آیا با این مبلغ وارد این طرح ملی مسکن شویم یا خیر؟

برقی در پایان تصریح کرد: متقاضیان بر این باور هستند که به دلیل اینکه طرح مسکن ملی کوی کوثر اراک مانند طرح ۸۱۰۰ واحدی بزرگ نیست مسئولان به این طرح بی‌اعتنا هستند و درخواست آنها به گوش مسئولان نمی‌رسد.

انتهای خبر/

اخبار مرتبط
نظرات
آخرین اخبار