رسول اکرم (ص‌): کمال عقل پس از ایمان به خدا، مدارا کردن با مردم است
چهارشنبه 1403/08/02 Wednesday - 2024 23 October الأربعاء ، 20 ربيع الآخر ، 1446
ساعت
دیار آفتاب گزارش می‌دهد؛

بانوان در دوران دفاع‌ مقدس با حضور در صحنه‌های مختلف رزم و پشتیبانی از رزمندگان، نقش بسیار موثری در پیروزی جنگ تحمیلی ایفا کردند.

به گزارش «دیار آفتاب»؛ دوران دفاع مقدس همواره یادآور استقامت و ایثار دلیر مردانی است که با جانفشانی و فداکاری از کشور و اسلام دفاع کردند، اما بخش اعظمی از این استقامت را بانوانی رقم زدند که در اوج جنگ و سختی حاضر شدند تا همسر، فرزند، برادر و… را به جبهه‌های نبرد حق علیه باطل بفرستند و هر روز با نگرانی چشم به راه عزیزانشان باشند.
با شروع جنگ، بانوان در همان ماه‌های آغازین دفاع مقدس در خطوط مقدم جنگ در چند قدمی دشمن در مناطق مختلفی از جمله شلمچه، خرمشهر و آبادان دوشادوش مردان مبارزه می‌کردند.
ایثار و فداکاری بانوان مسلمان به اینجا ختم نمی‌شود بلکه پشتیبانی از جبهه‌ها و ارسال کالاهای مورد نیاز رزمندگان در دوران هشت سال دفاع مقدس بر دوش این بانوان قهرمان بوده است.
بانوان با حضور شورآفرین خود در دوران دفاع مقدس علاوه بر دفاع مسلحانه، فعالیت‌های موثری از جمله امدادرسانی و مداوای مجروحان، تشویق و دلگرمی به رزمندگان، فرستادن عزیزانشان به جبهه‌ها و فعالیت در پشت جبهه‌ها را انجام دادند و همچنین هنگام نیاز سلاح به دست می‌گرفتند و می‌جنگیدند و به شهادت می‌رسیدند.

حماسه‌آفرینی بانوان در دفاع‌ مقدس

از مهم‌ترین جلوه‌های حضور بانوان ایرانی در دفاع مقدس نقش پشتیبانی و خدماتی آنان و فراهم آوردن تدارکات لازم برای رزمندگان در جبهه‌های جنگ بود. در آغازین روزهای تهاجم دشمن بعثی، بیشتر این خدمات به صورت خودجوش و کمتر سازمان یافته در مراکزی نظیر مساجد، حسینیه‌ها، مدارس با مشارکت فعال بانوان صورت می‌گرفت.

حماسه‌آفرینی بانوان در دفاع‌ مقدس

ارسال بسته‌های آجیل و شیرینی همراه با نوشته‌ها و نامه‌های دلگرم کننده در طول سال‌های دفاع مقدس روحیه بخش بود، به ویژه هنگام عملیات‌ها، فرا رسیدن نوروز و مناسبت‌های خاص، بسته‌های شیرینی و آجیل که توسط بانوان تهیه شده بود به جبهه‌ها گرمی و نشاط می‌بخشید.

حماسه‌آفرینی بانوان در دفاع‌ مقدس

بانوان در پشت جبهه‌ها، لباس و پوشاک و وسایل مورد نیاز جبهه‌ها و رزمندگان را تهیه و همراه نامه‌های دلگرم کننده برای آن‌ها ارسال می‌کردند. ارسال پیام‌ها به وسیله رادیو و نامه و نوشته و طومار از دیگر فعالیت‌های روحیه بخش و پشتوانه روانی جبهه‌ها توسط بانوان در پشت جبهه‌ها بود.

حماسه‌آفرینی بانوان در دفاع‌ مقدس

با توجه به اینکه در نخستین روزهای تهاجم دشمن بعثی به ایران، مسجد جامع خرمشهر مرکز مهم پشتیبانی مدافعان خرمشهر و جنگ تحمیلی بود، بانوان در این ایام فعالیت خود را آغاز کردند و به کار پخت غذا و آشپزی و تهیه مواد خوراکی برای رزمندگان اسلام مشغول شدند، در برخی موارد برای رزمندگان ساندویچ تهیه می‌کردند. بخشی از بانوان نیز در منازل‌شان به پخت نان و ارسال آن برای رزمندگان می‌پرداختند.

حماسه‌آفرینی بانوان در دفاع‌ مقدس

حضور بانوان در نزدیکترین محل درگیری رزمندگان اسلام با دشمن بعثی از دیگر فعالیت‌های پشتیبانی و تدارکاتی در دوران دفاع مقدس است، که در روزهای نخست جنگ تحمیلی و تهاجم دشمن به خرمشهر نمود پیدا می‌کرد، به طوری که در ابتدای جنگ با کمبود وسایلی از جمله لباس رزم و قمقه آب برای رزمندگان مواجه بودیم و در این راستا برخی از بانوان با استفاده از بشکه و قابلمه با وانت بار آب آشامیدنی را به رزمندگان اسلام می‌رساند.

حماسه‌آفرینی بانوان در دفاع‌ مقدس

از جمله امور دیگری که بانوان مشارکتی فعال در آن داشتند، انجام کار بافندگی، خیاطی و دوخت و دوز البسه و سایر وسایلی بود که در شرایط جوی مختلف مورد استفاده رزمندگان قرار می‌گرفت. دوخت و دوز بانوان برای رزمندگان به موارد خاصی محدود نمی‌شد و شامل مواردی از جمله لباس‌های رزم، کیف و کوله پشتی، ملحفه و رو بالشتی، شلوار برای رزمندگان مستقر در غرب کشور، بادگیر، لباس‌های شیمیایی و… می‌شد.

حماسه‌آفرینی بانوان در دفاع‌ مقدس
حماسه‌آفرینی بانوان در دفاع‌ مقدس

شستشوی لباس‌های رزمندگان و مجروحین از دیگر اقدامات بانوان در ستادهای پشتیبانی و بیمارستان‌ها بود و با توجه به اینکه در زمان جنگ هنوز بسیاری از ستادهای پشتیبانی و بیمارستان‌ها مجهز به ماشین‌های لباس شویی نبودند بنابراین بانوان به صورت داوطلبانه به این کار مشغول شدند و بانوانی که تخصص امدادگری نداشتند در بیمارستان‌های مناطق جنگی حضور پیدا می‌کردند و به شستن لباس‌های مجروحین و ملحفه‌های بیمارستان می‌پرداختند.

حماسه‌آفرینی بانوان در دفاع‌ مقدس

حضور زنان در هشت سال دفاع مقدس، حماسه همراهی، همدلی، صبوری، ترغیب و برانگیختگی، ایثار و پاکبازی آن‌ها چنان عظیم و ستودنی است که بی‌تردید در تاریخ ایران بی‌بدیل و بی‌نظیر است و نمونه‌هایی هم اندازه صدر اسلام و همانند کربلا در آن فراوان می‌توان یافت.

انتهای پیام/

اخبار مرتبط
نظرات
آخرین اخبار