رسول اکرم (ص‌): کمال عقل پس از ایمان به خدا، مدارا کردن با مردم است
سه‌شنبه 1403/08/01 Tuesday - 2024 22 October الثلاثاء ، 19 ربيع الآخر ، 1446
ساعت
1403-08-01 11:53 شماره خبر : 8977 https://diyareaftab.ir/short/N3oLA 0
«دیار آفتاب» گزارش می‌دهد؛

بر اساس اطلاعات دریافت شده از ایستگاه‌های سنجش آلودگی هوا، هوای شهر ساوه امروز در وضعیت ناسالم و نارنجی برای گروه‌های حساس قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی «دیار آفتاب»؛ امروز ایستگاه سنجش آلودگی هوای فعال در شهر ساوه عدد ۱۲۶ را نشان داد که بیانگر وضعیت نارنجی و ناسالم برای گروه‌های حساس بود.

هوای ساوه در وضعیت ناسالم برای گروه‌های حساس

بر اساس اطلاعات دریافت شده از سامانه پایش کیفی هوای محیط زیست استان مرکزی، میانگین شاخص لحظه‌ای کیفیت هوای ساوه در ساعت ۱۱:۱۲ امروز سه‌شنبه ۱ آبان‌ماه به عدد ۱۲۶ رسید، که نشانگر قرار گرفتن در وضعیت نارنجی و ناسالم برای گروه‌های حساس است.

میانگین شاخص لحظه‌ای کیفیت هوای اراک در ساعت ۱۱:۱۲ امروز سه‌شنبه ۱ آبان‌ماه به عدد ۸۷ رسید که نشانگر وضعیت زرد و قابل قبول است، همچنین شاخص‌ها در سه ایستگاه بلوار حافظیه، خیابان قائم‌مقام فراهانی و خیابان میرزای شیرازی کلانشهر اراک در این ساعت به ترتیب بر روی عدد ۹۷، ۷۱ و ۹۳ قرار دارند که بیانگر شرایط قابل قبول کیفیت هوا در روز جاری است. همچنین در ساعت ۱۱:۱۲ امروز کیفیت هوای شازند و دلیجان نیز با شاخص آلایندگی ۷۶، ۳۹ در وضعیت قابل قبول قرار دارد.

در آلودگی هوا چی بخوریم

تا آنجا که می‌توانید، آنتی‌اکسیدان مصرف کنید. آنتی‌اکسیدان‌ها شامل سلنیوم و بتاکاروتن هستند که بهترین دوستان شما در طول روزهای آلودگی می‌باشند. طالبی، انبه، کدوحلوایی، فلفل دلمه‌ای، اسفناج، کلم برگ و زردآلو سرشار از بتاکاروتن هستند. سلنیوم در غذاهای دریایی، مرغ، نان، مغزها و غلات کامل و سبوس دار یافت می‌شود.

ویتامین‌های‌ای و سی: بهترین دشمن آلودگی هوا

خوردن کرفس، اسفناج، گوجه فرنگی، لیمو شیرین، پرتقال، نارنگی و کاهو را در هرجا هستید، در ماشین، خانه یا در اداره فراموش نکنید. این موادغذایی سرشار از ویتامین ث هستند و طبق مطالعات، این غذاها اثرات مضر آلودگی هوا را کمتر می‌کنند. ویتامین‌ای در جوانه گندم، روغن‌های گیاهی، گردو، بادام، زیتون و سبزیجات با برگ‌های سبز یافت می‌شود. شیر، کره و زرده تخم مرغ نیز منابع خوبی از ویتامین‌ای هستند.  

خوردن یک سیب در روز، مسمومیت با سرب را از شما دور می‌کند

هر روز یک سیب بخورید زیرا پکتین موجود در آن از شما در برابر مسمومیت با سرب ناشی از آلودگی هوا محافظت می‌کند.

لبنیات را فراموش نکنید

در طول آلودگی هوا، شیر، ماست و سایر محصولات لبنی را تا آنجا که می‌توانید مصرف کنید. لبنیات حاوی فسفر، منیزیم و کلسیم هستند که به شما در مقابله با اثرات آلودگی هوا بر بدنتان کمک می‌کند. پروتئین شیر می‌تواند سرب را به یک ترکیب محلول تبدیل کند و مانع جذب سرب به بدن شود و سرب را از بدن خارج کند. کلسیم و آهن، جذب سرب را کمتر می‌کنند و از این طریق شما را از آلودگی هوا مصون نگه می‌دارند.

سیر و پیاز بهترین دوستان شما هستند

سیر و پیاز به شما کمک می‌کنند تا ریه‌های سالمی داشته باشید. آلسین در سیر به عنوان یک آنتی‌بیوتیک طبیعی و قدرتمند در بدن عمل می‌کند و می‌تواند به نابودی عفونت‌های تنفسی که باعث انسداد ریه‌ها می‌شود، کمک کند.  

غذاهای آماده و فست فود ممنوع

غذاهای آماده، همه تلاش‌های شما را برای حفاظت از خود در برابر آلودگی هوا به باد می‌دهد. بنابراین لبنیات و سبزیجات را جایگزین غذاهای آماده کنید تا سلامتیتان را بهبود دهید.  

هوای شهر ساوه در وضعیت نارنجی
هوای شهر ساوه در وضعیت نارنجی
هوای شهر ساوه در وضعیت نارنجی
هوای شهر ساوه در وضعیت نارنجی
هوای شهر ساوه در وضعیت نارنجی
هوای شهر ساوه در وضعیت نارنجی

پیش‌بینی روند کاهشی دمای هوا استان مرکزی 

مطابق بررسی‌ها روند کاهش دمای هوا که از بامداد امروز در برخی مناطق استان آغاز شده است طی روزهای آتی تداوم خواهد یافت و دمای کمینه در برخی مناطق سردسیر و کوهستانی به حدود صفر و زیر صفر کاهش خواهد یافت و سرمای هوا تا پایان هفته تداوم خواهد یافت.  

بر این اساس هشدار سطح نارنجی کشاورزی شماره ۲ اداره کل هواشناسی استان مرکزی در خصوص کاهش محسوس دما و احتمال خسارت به محصولات زراعی و باغی و تاسیسات کشاورزی صادر شده است و تا پایان هفته اعتبار دارد.

همچنین به دلیل تغییرات فشار ناشی از جابجایی توده‌های هوا سرعت وزش باد طی امروز همچنان نسبتا شدید تا شدید پیش بینی می‌شود که می‌تواند منجر به خیزش گردوخاک در مناطق مستعد استان شود. سرعت وزش باد در برخی مناطق از ۷۰ کیلومتر بر ساعت فراتر خواهد رفت. وزش باد در ساعاتی از فردا سه شنبه با شدت کمتر تداوم خواهد یافت.  

طی ساعات بعدازظهر امروز احتمال ضعیف رگبارهای خفیف و پراکنده باران در برخی نقاط بویژه نیمه شمالی استان وجود دارد. همچنین احتمال برخی بارش‌های پراکنده در مناطق شمالی استان طی روزهای چهارشنبه و پنجشنبه دور از انتظار نمی‌باشد.

انتهای خبر/

اخبار مرتبط
نظرات
آخرین اخبار