رسول اکرم (ص‌): کمال عقل پس از ایمان به خدا، مدارا کردن با مردم است به شرط آن که
سه‌شنبه 1403/02/18 Tuesday - 2024 07 May الثلاثاء ، 28 شوّال ، 1445
ساعت
1403-02-07 12:09 شماره خبر : 4910 https://diyareaftab.ir/short/4Aq1k 0
سرپرست روابط‌عمومی دانشگاه آزاد عنوان کرد:

سرپرست روابط‌عمومی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساوه گفت: مضامین، محتوا و وزن در غزل رهبری هم‌خوانی بالایی دارد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «دیار آفتاب»؛ محمد‌علی حیدری در گفتگو با خبرنگار نار خبر؛ اظهار کرد: غزل وعده صادق رهبر انقلاب چند بعدی است، مضامین این غزل به صورت حماسی و روحیه بخش است و مضامینی است که از کلمات و واژه‌های بزرگ استفاده شده است.


 وی افزود: در این غزل از واژه گردباد استفاده شده است و کار گردباد درهم نوردیدن و از بین بردن چیزی است و آوردن برخی واژه‌ها در بیت دوم اشاره به داستان حضرت موسی(ع) دارد که ایشان با ساحران چه کرد، هم ساحران را مغلوب خود کرد و هم ساحران به حضرت موسی(ع)‌ ایمان آوردند و در اتفاقی که در وعده صادق افتاد، دشمن هم مغلوب شد و هم به قدرت کشور ما ایمان آورد.


وی تأکید کرد: مضامینی که مقام معظم رهبری در این غزل استفاده کرده است کسی نیاورده است و نمی‌تواند این کار را انجام دهد و مضامین بلندی بیاورد.


شاعر ساوجی با اشاره به بیت سوم گفت: در این بیت منظور توان و قدرت بالای جوانان است که می‌توانند دنیا را شیفته خودشان کنند.


حیدری با شاره به بیت چهارم گفت: در این بیت منظور رهبر انقلاب اشاره به ابرقدرت‌ها و کشور‌هایی است که پشت کشور ایران را خالی می‌کنند و در دل دوستی با ایران کار دیگری انجام می‌دهند ولی رهبری می‌گویند مثل پرچم باشید و نشانه‌ای از اقتدار و ایستادگی داشته باشید.


سرپرست روابط‌عمومی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساوه در ادامه گفت: مردم غزه امروز دلشان قرص شده است و مصیبت‌ها و غم‌های خود را فراموش کردند و شاد شدند یعنی اشاره به این دارد که این اقتدار پوشالی که می‌بینم باد است و رد می‌شود و فقط صدا دارند.


حیدری گفت: رهبر معظم انقلاب در بیت پنجم اشاره به توکل و توسل به اهل بیت(ع) دارد که فقط پشتوانه ما اهل بیت(ع) است و تأثیر دعا را نباید فراموش کنیم، در آیات قرآن هم اشاره شده است که قوی باشید و از دشمنان و کفار نترسید.


در بیت پنجم دو پهلو است و هم اشاره به جنگ خیبر و بدر صدر اسلام دارد و هم اشاره به جنگ هشت ساله دفاع مقدس دارد و می‌گوید با دست خالی شروع کردیم و به پیروزی تمامش کردیم.


وی تصریح کرد: نباید به سخنان منافقین و آنچه در رسانه‌ها به آن پرداخته می‌شود توجه کرد و فریفته این‌ها نشویم و دلسردی را متوجه دل‌ها نکنیم.

شاعر ساوجی گفت: بیت هفتم اشاره به این دارد که به قله نزدیک شده‌ایم و باید توهمات دشمن را نادیده بگیریم و به سخنان رهبر معظم انقلاب و وعده نابودی اسرائیل در ۲۵ سال آینده ایمان داشته باشیم که این واقعیت اتفاق خواهد افتاد.


وی گفت: مقام رهبری در بیت هشتم باز به ایمان تأکید کردند و فرمودند که ایمان داشته باشید که راه شما راه درستی است و ایمان داشته باشید که خداوند کمک خواهد کرد.


این شاعر ساوجی گفت: در بیت آخر مقام معظم رهبری تخلص خود (‌امین ) را آورده‌اند و امین مردم باش یعنی امانت‌دار مردم باشد و با این اتفاق که افتاد‌ایمان نه تنها مردم ایران، بلکه‌ایمان مردم جهان افزایش یافت و البته می‌توان اینطور برداشت کرد که این نکته‌ای بود که از طرف خداوند رسیده بود و باید اجرا می‌شد.


وی افزود: این عملیاتی که صورت گرفت، کل کشور‌ها را تحت تأثیر قرار داد و تا سال‌ها ترکش‌های سیاسی، اجتماعی، فرهنگی آن از تمام دنیا آشکار خواهد شد.

حیدری در خصوص کلیت این غزل گفت: غزل دارای مضامین حماسی، داستان‌های حماسی و یک موضوع حماسی است و همچنین دارای وزن و آهنگ حماسی است.

انتهای خبر/

اخبار مرتبط
نظرات
آخرین اخبار