رسول اکرم (ص‌): کمال عقل پس از ایمان به خدا، مدارا کردن با مردم است به شرط آن که
چهارشنبه 1403/02/12 Wednesday - 2024 01 May الأربعاء ، 22 شوّال ، 1445
ساعت
1403-01-22 10:07 شماره خبر : 4560 https://diyareaftab.ir/short/4Qvxy 0
دیار آفتاب گزارش می‌دهد؛

در استان مرکزی نیز همچون سایر نقاط کشور، روز عید فطر دارای آداب و رسومی کهن است.

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی «دیار آفتاب»؛ در استان مرکزی، مردم در شب‌های قبل از عید، با حضور در مصلاها و بقاع متبرکه و امام‌زادگان سراسر استان، با سردادن نوای «اَللّهُمَّ اَهْلَ الْکِبْرِیاَّءِ وَالْعَظَمَةِ وَاَهْلَ الْجُودِ وَالْجَبَرُوتِ وَاَهْلَ الْعَفْوِ* وَالرَّحْمَةِ وَاَهْلَ التَّقْوی وَالْمَغْفِرَةِ اَسْئَلُکَ بِحَقِّ هذَا الْیَومِ الّذی»، خدایا ای اهل بزرگی و عظمت و ای شایسته بخشش و قدرت و سلطنت وای شایسته عفو و رحمت وای شایسته تقوی و آمرزش از تو خواهم به حق این روزی که رحمت هستی و ای شایسته تقوی و آمرزش از تو خواهم به حق این روزی که از خداوند متعال آرزوی سالی توام با بهروزی، سلامتی و خوشبختی را برای خود و خانواده‌شان می‌کنند.

آداب و رسوم عید فطر در استان مرکزی

یکی از آداب مردم در استان مرکزی در ایام پرفیض و برکت ماه رمضان، حضور در ضیافت الهی است. مردم روزه‌دار در این ماه با آداب و سنن خاصی در ضیافت الهی حاضر می‌شوند. همچنین، در مناطق روستایی استان مرکزی، رسم بر این است که روحانی اعزامی هر شامگاه بر سفره افطار یکی از اهالی، میهمان می‌شود و در روز عید سعید فطر، اکثر بزرگان روستا با حاضر شدن در مقابل محل استقرار روحانی مبلغ، او را با سلام و صلوات تا مسجد ده مشایعت می‌کنند.

آداب و رسوم عید فطر در استان مرکزی

آداب و رسوم شب عید فطر در استان مرکزی دارای تنوع فرهنگی و قومیت‌های مختلفی است که در ادامه، به معرفی برخی از این آداب و رسوم می‌پردازیم:

زیارت اهل قبور:

در شب عید فطر، مردم استان مرکزی به قبرستان‌ها می‌روند و زیارت اهل قبور را انجام می‌دهند. این زیارت به عنوان یک عمل مذهبی مهم در این شب در نظر گرفته می‌شود.

آداب و رسوم عید فطر در استان مرکزی

تلاوت قرآن:

مردم استان مرکزی در شب عید فطر قرآن را تلاوت می‌کنند و به خواندن آیات مقدس پرداخته و از این طریق به عبادت می‌پردازند.

آداب و رسوم عید فطر در استان مرکزی

تهیه شیرینی‌ها:

در این شب، مردم استان نیز شیرینی‌های مختلف را تهیه می‌کنند تا در روز عید فطر به همدیگر پخش کنند. این آداب و رسوم، جزئی از فرهنگ و زندگی مردم استان مرکزی در شب عید فطر است.

آداب و رسوم عید فطر در استان مرکزی

در روز عید سعید فطر، مردم استان مرکزی به آداب و رسوم خاص خود پایبند هستند که به برخی از این آداب و رسوم می‌پردازیم:

پوشش و لباس‌ها:

مردم در روز عید، لباس‌های نو یا جامه‌های سفید می‌پوشند و پس از نماز عید، به یکدیگر تبریک می‌گویند

آداب و رسوم عید فطر در استان مرکزی

هدیه دادن و عیدی:

یکی از مهم‌ترین کارها در عید فطر، هدیه دادن به یکدیگر و عیدی دادن به کودکان است. عید فطر فرصت مناسبی است که مردم به سپاس یک ماه روزه داری و بندگی خدا در این روز با یکدیگر دیدار و با شادی و خوشحالی جشن می‌گیرند.

نماز عید:

مردم استان مرکزی، در روز عید سعید فطر به مساجد و مصلی‌ها می‌روند تا نماز عید را به صورت جماعت اقامه و برگزار کنند. مردم نیز با حضور در مکان‌های مذهبی کارهایی مانند پخش شیرینی، پوشیدن لباس نو و تبریک به یکدریگر را انجام می‌دهند.

پخش شیرینی‌ها:

در روز عید فطر، مردم استان نیز شیرینی‌های مختلف را بین همدیگر پخش می‌کنند. این شیرینی‌ها معمولاً شامل خرما، حلوا، نان و شیرینی‌های محلی است.

آداب و رسوم عید فطر در استان مرکزی
آداب و رسوم عید فطر در استان مرکزی

تبریک و تهنیت:

مردم استان مرکزی در روز عید فطر به یکدیگر تبریک می‌گویند و از این فرصت برای دیدار با خانواده و دوستان استفاده می‌کنند. این آداب و رسوم، جزئی از فرهنگ و زندگی مردم اراک در روزهای عید فطر است.

آداب و رسوم عید فطر در استان مرکزی

حضور در جماعت در مکان‌های مذهبی دارای دلایل متعددی است که به آن‌ها اشاره می‌کنیم:

تقویت ایمان و ارتباط با خدا: حضور در جماعت، فرصتی است برای افراد برای ارتباط مستقیم با خداوند و تقویت ایمان خود در محیط‌های مذهبی، افراد با قرائت قرآن، دعا و عبادت، احساس نزدیکی به خدا می‌کنند.

تعامل اجتماعی و انسانی: حضور در جماعت، فرصتی برای ارتباط با دیگر افراد از جمله دوستان و هموطنان فراهم می‌کند که این تعامل‌ها به تقویت روابط اجتماعی و انسانی کمک می‌کند.

تعلیم و تربیت: در جماعت، افراد از معلمان دینی و روحانی‌ها درس‌های دینی و اخلاقی می‌آموزند. این تعلیم و تربیت به تقویت اخلاق و ارزش‌های انسانی کمک می‌کند.

تشکیل جماعت و اجتماعی شدن: حضور در جماعت، احساس تعلق به یک جامعه دینی را به افراد می‌دهد. این احساس تشکیل جماعت و اجتماعی شدن را تقویت می‌کند.

تقویت اخلاق و انضباط شخصی: این تقویت اخلاق و انضباط شخصی به توسعه فردی کمک می‌کند. حضور در جماعت نه تنها به تقویت ایمان و ارتباط با خدا، بلکه به تعامل اجتماعی، تعلیم و تربیت، تشکیل جماعت و تقویت اخلاق نیز کمک می‌کند.

آداب و رسوم عید فطر در استان مرکزی
اخبار مرتبط
نظرات
آخرین اخبار