رسول اکرم (ص‌): کمال عقل پس از ایمان به خدا، مدارا کردن با مردم است به شرط آن که
یکشنبه 1403/02/30 Sunday - 2024 19 May الأحد ، 11 ذو القعدة ، 1445
ساعت
1403-02-16 06:22 شماره خبر : 3886 https://diyareaftab.ir/short/Vbrog 0
دیار آفتاب گزارش می‌دهد؛

شهرستان شازند یکی از شهرستان‌های استان مرکزی است و به‌دلیل برخورداری از اماکن گردشگری یکی از قطب گردشگری استان مرکزی است.

به گزارش گروه خبرنگار فرهنگی پایگاه خبری تحلیلی «دیار آفتاب»؛ شهرستان شازند یکی از شهرستان‌های استان مرکزی است و به‌دلیل برخورداری از اماکن گردشگری متعدد نظیر دریاچه شازند، قله مرتفع شهباز، لجور، آلاداغ، پل دوآب و مراکز دیگر، یکی از قطب گردشگری استان مرکزی است.

شهرستان شازند دارای صنایع مهمی از جمله پالایشگاه، پتروشیمی، نیروگاه برق و کارخانه رنگ‌سازی روناس است، که همگی در مرز با شهرستان اراک قرار دارند.

آب و هوای شازند سرد و کوهستانی است که تابستان‌های معتدل و زمستان‌های سردی را به همراه دارد.

قله شهباز بلندترین قله استان مرکزی در این شهر واقع شده که داری چشم‌انداز زیبا و طبیعت منحصر به فرد می‌باشد.

 

سراب عباس‌آباد

شازند شهر گردشگری استان مرکزی

سراب عباس‌آباد شازند که در شرق شهر شازند، و در دامنه شمالی رشته کوه راسوند قرار دارد، به عنوان منطقه نمونه تفرجگاهی، پذیرای بسیاری از مردم و علاقه‌مندان به طبیعت است.

میزان آبدهی این چشمه به طور متوسط حدود ۲۵۰ تا۳۰۰ لیتر در ثانیه و ارتفاع چشمه عباس‌آباد از سطح دریا ۱۹۰۰ متر است و از آب آن برای برای کشاورزی و شرب روستاهای عباس آباد، اکبر آباد و قسمتی از شازند استفاده می‌شود و از نظر کیفیت آب این چشمه جزء آب‌های با کیفیت خیلی بالا محسوب می‌شود.

اطراف این چشمه امکانات رفاهی متعددی را ایجاد کرده‌اند که باعث شده است مسافران در زمان مراجعه به آن از هر لحاظ بی‌نیاز باشند و به‌خاطر نزدیکی با شهر شازند، مکان مناسبی برای گذراندن اوقات فراغت اهالی این شهر و سایر مردم استان مرکزی و کشور است.

در این محوطه اقدام به ساخت پیاده‌رو و تعبیه نیمکت‌های زیادی شده است، همچنین می‌توانید در این محل شاهد امکاناتی مانند فروشگاه، اسباب‌بازی برای کودکان، سرویس‌بهداشتی، پارکینگ، نمازخانه و … بود.

پیست اسکی پاکل شازند

شازند شهر گردشگری استان مرکزی

پیست اسکی پاکل شازند و شهدای سربند در فاصله ۲۵کیلومتری شهر شازند و ۵۵کیلومتری اراک قرار دارد و دارای پیستی ۵کیلومتری است که در ارتفاع ۲،۷۶۰ متری از سطح دریا قرار دارد که همه‌ساله میزبان هزاران هزار ورزشکار مختلف از سراسر ایران است.

در این پیست می‌توانید از امکانات رفاهی، خدماتی و حرفه‌ای ورزشی بهره‌مند شد و در بخشی از این پیست، انواع تیوپ بزرگ به گردشگران کرایه داده می‌شود تا از بالای پیست به‌سمت پایین سر بخورند.

امامزاده عبدالله سورانه

شازند شهر گردشگری استان مرکزی

امامزاده عبدالله‌ابن احمد روستای سورانه در ۷ کیلومتری شهر شازند و ۴۵ کیلومتری جنوب غربی شهر اراک، در دل کوهپایه‌های قله شهباز بلندترین قله استان مرکزی واقع شده است و از جاهای دیدنی شهر شازند است.

این امامزاده به علت دارا بودن آب و هوای مساعد و فضای مناسب در فصول گرم و معتدل، هر ساله در ایام تعطیل پذیرای زائران زیادی از سراسر شهرستان و استان است.

این بقعه در دامنه سرسبز و در مجاورت یک چشمه‌سار طبیعی قرار دارد و به زبان محلی به این موقعیت قبه چشمه می‌گویند و بنای پیشین بقعه از خشت و گل بوده و بنای فعلی از آجر و آهن ساخته شده است.

غار سوله خونزا

شازند شهر گردشگری استان مرکزی

این غار در کوه‌های «شمس‌آباد» واقع شده و نزدیک‌ترین راه آن از طریق جاده اراک – شازند، در تقاطع راه روستای «قدمگاه» است.

در طرف راست دیواره سنگی کوه، دهانه اولیه غار نمایان است و دهانه دوم در ارتفاعات بالاتر قرار دارد که طول این غار ۲۷ متر و عرض آن ۵/۱ متر است.

نام سوله خونزا یا «سوله خونزاب» به معنی «سوراخ خانه چشمه‌دار» است. 

در قسمت‌های بالاتر این غار، غار دیگری وجود دارد که چشمه‌های آب گوارا دارد که این غار شامل دو دهانه است و در انتهاى آن حوضى با ساروج ساخته شده است.

دسترسی به این غار از دو راه امکان دارد اول از طریق عقیل‌آباد، گوار، چشمه‌پهن، گلشن‌آباد، قره‌کهریز و مسیر دوم از روستای علیم‌آباد، جاده شوسه اراک-شازند

قدمگاه و کوه شمس‌آباد است.

منطقه شکارممنوع چال‌خاتون

شازند شهر گردشگری استان مرکزی

این زیستگاه طبیعی با ۱۳ هزار و ۸۹۷ هکتار وسعت و اکوسیستم کوهستانی، تپه ماهوری ودشتی، یکی از چشم‌اندازهای زیبای طبیعی کشور را به خود اختصاص داده و از نظر ظرفیت‌های تنوع زیستی، گیاهی و جانوری غنای زیادی دارد.

منطقه چال‌خاتون شازند با بهره‌مندی از منابع آبی دائمی و فصلی، ترکیبی از مراتع سرسبز و نواحی صخره‌ای و دشت، برای زیست حیات وحش بسیار مساعد بوده و مجموعه‌ای از انواع گونه‌های گیاهی و جانوری را در خود اختصاص داده و از جاهای دیدنی شهر شازند است.

اخبار مرتبط
نظرات
آخرین اخبار