رسول اکرم (ص‌): کمال عقل پس از ایمان به خدا، مدارا کردن با مردم است به شرط آن که
شنبه 1403/02/15 Saturday - 2024 04 May السبت ، 25 شوّال ، 1445
ساعت
1403-02-03 10:43 شماره خبر : 4852 https://diyareaftab.ir/short/e8kDa 0

یک کارشناس اقتصادی با اشاره به ریسک‌های تولید، گفت: با تسهیل زیر ساخت‌ها و حل مشکلات ارزی مشارکت مردم و بخش خصوصی تقویت و دستیابی به شعار سال محقق می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «دیار آفتاب»؛ اسحاق سعیدیان، کارشناس اقتصادی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع‌رسانی راه دانا؛ در خصوص موضوع شعار سال و چگونگی اثرگذاری تولید با مشارکت مردم، راهکارها و چالش‌های این سیاست، اظهار کرد: برای بررسی این موضوع ابتدا لازم است زمینه‌های آن را بررسی و تحلیل کرد، به‌عنوان نمونه باید مدنظر داشت که توسعه اقتصاد و صنعت در هر کشوری از دنیا درصورتی‌که مردم پشتیبان این اقتصاد باشند و در زیر مجموعه‌های آن از جمله صنعت مشارکت کنند این موضوع موجب تقویت پشتوانه‌های پولی و مالی به‌خصوص در حوزه بین‌الملل خواهد شد.

باید دغدغه‌های بخش خصوصی را درک و سرمایه‌گذاری در این بخش را تقویت کرد
وی ادامه داد: در شرایط کنونی کشور ما برای تقویت مشارکت مردم در تولید باید دغدغه‌های بخش خصوصی را درک و سرمایه‌گذاری در این بخش را تقویت کند.

این کارشناس اقتصادی توضیح داد: یکی از مشکلات کنونی ما کمبود سرمایه‌گذاری است و در شرایطی هستیم که امنیت سرمایه‌گذاری در کشور ما در سطح بالایی از رتبه‌بندی جهانی قرار ندارد و سرمایه‌گذاری خارجی تقریباً متوقف شده و کشور ما دارد از یک نظام چندنرخی ارز در تولید استفاده می‌کند.

وی افزود: وقتی چنین نظامی در کشور اعمال شود تولیدکننده همیشه در اضطراب این است که محصول او با چه نرخی تولید خواهد شد و ارز صادرات او با چه نرخی تسعیر خواهد شد و باز خواهد گشت.

افزایش ارزش پول ملی برای مشارکت مردمی در اولویت است
وی موضوع بعدی را ارزش پول ملی دانست و گفت: باید تعارف را کنار گذاشت و گفت که ارزش پول ملی ما باتوجه‌به اینکه المان‌های اقتصادی جهانی را ندارد در چند سال اخیر، ریزش بزرگی را تجربه کرده و در زمان کنونی ارزش ریال در مقابل سایر ارزها کمتر شده و احتمال درگیری در خاورمیانه هم به این ریسک‌ها افزوده است.

وی تصریح کرد: ارزش پول هر کشور وابسته مستقیم است به تولید ناخالص ملی و نرخ سود بانکی و تناسب آن با تورم و اینکه تورم در چه جهتی در حرکت است وابسته است.

تسهیل زیر ساخت‌ها و حل مشکلات ارزی مشارکت مردم در تولید را افزایش می‌دهد
وی با اشاره به اخبار اثرگذار بر این موضوع از جمله درگیری‌های منطقه‌ای گفت: ریسک‌های سیستماتیک هم بر تزلزل این لرزش پول ملی افزوده می‌شود و موجب این خواهد شد که مردم به‌خصوص مشارکت‌کننده و تولیدکننده این اضطراب را داشته باشد که در این روند اقتصادی مشارکت داشته باشد یا خیر؟

وی در پایان گفت: درصورتی‌که این ریسک‌ها کاهش یابد و دولت برنامه دقیقی برای تنظیم و کاستن این اضطراب‌ها در محیط اقتصاد کلان کشور داشته باشد خودبه‌خود بخش خصوصی یا مردم وارد بازارهای کشور به‌خصوص روند تولید خواهند شد و این موضوع دستیابی به شعار سال را سهولت خواهد بخشید.

اخبار مرتبط
نظرات
آخرین اخبار