رسول اکرم (ص‌): کمال عقل پس از ایمان به خدا، مدارا کردن با مردم است به شرط آن که
شنبه 1403/02/08 Saturday - 2024 27 April السبت ، 18 شوّال ، 1445
ساعت
1403-01-05 10:29 شماره خبر : 4189 https://diyareaftab.ir/short/4yQEY 0
یادداشت؛

با آغاز سال ۱۴۰۳ و سخنرانی مقام معظم رهبری و بیان شعار سال جهش تولید با مشارکت مردم و معنا و مفهوم اقتصادی این شعار، مشخص می‌شود که همچنان اقتصاد مسئله اصلی کشور است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «دیار آفتاب»؛ حبیب احتشامی‌نیا در یادداشتی به‌مناسبت نام‌گذاری سال ۱۴۰۳ به‌عنوان سال «جهش تولید با مشارکت مردم» نوشت: با توجه به نام‌گذاری سال‌ها در دهه اخیر و توجه به مفاهیم (اقتصاد و تولید) به این مضمون خواهیم رسید که مسائل و مشکلات اقتصادی به وسیله تولید قابل حل است، تولیدی که باید با تکیه بر مردم و توان داخلی انجام شود.
مقام معظم رهبری: کلید حل مشکلات اقتصادی کشور از جمله (تورم)، (اشتغال) و (ارزش پول ملی) مسئله تولید است و به همین دلیل در چند سال گذشته بر موضوع تولید تکیه شده است. (نوروز ۱۴۰۳) 

تولید، کلید حل مشکلات اقتصادی کشور است. تولید ملّی در واقع راه اصلی عبور از سختی‌ها و دشواری‌های اقتصادی برای کشور است. یعنی مهمترین مسائل اقتصادی کشور را مسئلهٔ تولید، رواج تولید ملّی و رونق تولید ملّی، حل می‌کند. تولید رشد اقتصادی را افزایش می‌دهد، اشتغال ایجاد می‌کند، تورّم را کاهش می‌دهد، درآمد سرانه را افزایش می‌دهد، رفاه عمومی ایجاد می‌کند. علاوه بر این دارای تأثیرات روانی است؛ اعتماد به نفس ملّی را بالا می‌برد، احساس عزتمندی را در ملّت به وجود می‌آورد.

اکنون که اهمیت تولید مشخص شده است گام بعدی جهش تولید است، جهش تولید به این معنی است که ما تولید داشته‌ایم، رونق تولید هم داشته‌ایم اما این کافی نیست، امروزه ما نیازمند جهش تولید هستیم. ما با حرکت معمولی به جایی نمی‌رسیم، جهش لازم است، حرکت مضاعف لازم است، که این موضوع تنها با حضور و مشارکت مردم در زمینه تولید و حمایت از تولید داخلی میسر است و برای این موضوع باید موانع حضور مردم در بخش تولید برطرف شود و ظرفیت‌های بزرگ مردمی فعال شوند.

بزرگترین مانع تولید، قیمت‌گذاری دلاری مواد اولیه داخلی است (دلارزدایی از اقتصاد ملی) بهترین راهکار برای تعمیق مشارکت مردم در تولید، احیای بند ۲ اصل ۴۳ قانون اساسی است:

«تامین شرایط و امکانات کار برای همه به منظور رسیدن به اشتغال کامل و قرار دادن وسائل کار در اختیار همه کسانی که قادر به کار هستند ولی وسائل کار ندارند، در شکل تعاونی، از راه وام بدون بهره یا هر راه مشروع دیگر. استفاده از علوم و فنون و تربیت افراد ماهر. تنظیم برنامه اقتصادی کشور به صورتی که شکل و محتوا و ساعات کار چنان باشد که هر فرد علاوه بر تلاش شغلی، فرصت و توان کافی برای خودسازی معنوی، سیاسی و اجتماعی و شرکت فعال در رهبری کشور و افزایش مهارت و ابتکار داشته باشد. جلوگیری از سلطه اقتصادی بیگانه بر اقتصاد کشور، تاکید بر افزایش تولیدات کشاورزی، دامی و صنعتی» 

تجربه و نگاه عمیق سکاندار انقلاب اسلامی در خصوص عبور کشور از چالش‌ها به کمک مردم، باعث شد تا از سال ۱۳۸۴ سیاست‌های کلی اصل ۴۴ را برای عبور از چالش‌های اقتصادی از طریق مردمی سازی آن ابلاغ کنند.

حبیب احتشامی‌نیا، دبیر شورای ائتلاف استان مرکزی 

انتهای خبر/

اخبار مرتبط
نظرات
آخرین اخبار