رسول اکرم (ص‌): کمال عقل پس از ایمان به خدا، مدارا کردن با مردم است به شرط آن که
شنبه 1403/02/08 Saturday - 2024 27 April السبت ، 18 شوّال ، 1445
ساعت
1403-01-03 13:41 شماره خبر : 4140 https://diyareaftab.ir/short/ern5q 0
یادداشت؛

به نظر می‌رسد همانگونه که باطل‌السحر فتنه‌ها حضور مردم بوده است، رفع و حل مشکلات اقتصادی هم جز با حضور فعالانه ملت قابل حل نخواهد بود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «دیار آفتاب»؛ علی مقدسی در یادداشتی به مناسبت نام‌گذاری سال ۱۴۰۳ به عنوان سال «جهش تولید با مشارکت مردم» نوشت: مشکلات اقتصاد کشور همزمان با افزایش قیمت نفت در اوایل دهه پنجاه شمسی و بالطبع وابستگی بیش از اندازه دولت به درآمد حاصل از صادرات نفت آغاز شد. این درآمد زیاد و سهل موجب کاهش توجه به بخش‌های دیگر اقتصاد و افزایش تولیدات غیر نفتی و تورم بالای سالانه شد.

 

تحریم‌های ظالمانه آمریکا که به خاطر دشمنی و مقابله با استقلال و آزادی و رشد علمی ایران شروع شد، نشان‌دهنده یک نقطه ضعف اساسی در اقتصاد کشور و آن تک محصولی بودن و وابستگی بیش از اندازه به درآمدهای نفتی است.

 

شاید اگر این نقطه ضعف در اقتصاد وجود نداشت دشمنی‌ها به مسیر دیگری غیر از تحریم اقتصادی برای فشار بر ملت بزرگ ایران تغییر می‌کرد.  

 

اکنون به نظر می‌رسد راه برون‌رفت از این تحریم ظالمانه افزایش تولید و کاهش وابستگی اقتصاد به نفت است.  

 

همین امر باعث شده است که مقام معظم رهبری در سال‌های متمادی شعار سال را مرتبط با تولید انتخاب و از سال ۱۳۹۹ مستمرا به اهمیت تولید و جهش آن اشاره کنند.

 

در نام‌گذاری امسال بحث مشارکت مردم در جهش تولید نشان دهنده رویکرد مردمی‌سازی اقتصاد در نگاه معظم له است.  

این رویکرد در سیاست‌های ابلاغی اصل ۴۴ هم به وضوح قابل مشاهده است. به نظر می‌رسد همانگونه که باطل‌السحر فتنه‌ها حضور مردم بوده است، رفع و حل مشکلات اقتصادی هم جز با حضور فعالانه ملت قابل حل نخواهد بود.

 

در سال جدید وظیفه دولت انقلابی آیت‌الله رئیسی حل موانع حضور و مشارکت مردم در اقتصاد و افزایش تولید است.

 

علی مقدسی رئیس دانشگاه فرهنگیان استان مرکزی

 

انتهای خبر/

اخبار مرتبط
نظرات
آخرین اخبار