رسول اکرم (ص‌): کمال عقل پس از ایمان به خدا، مدارا کردن با مردم است به شرط آن که
چهارشنبه 1403/06/28 Wednesday - 2024 18 September الأربعاء ، 15 ربيع الأول ، 1446
ساعت
1403-05-31 04:48 شماره خبر : 7447 https://diyareaftab.ir/short/V10RZ 0
دبیر شورای راهبری مساجد استان مرکزی:

دبیر شورای راهبری مساجد استان مرکزی گفت: یکی از کارکردهای اصلی مسجد در سطح جامعه اسلامی کادرسازی است که به نوعی امنیت جامعه اسلامی را تأمین می‌کند.

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی پایگاه خری تحلیلی «دیار آفتاب»؛ ۳۱ مردادماه روز جهانی مسجد نامگذاری شده است و علت آن به آتش کشیدن مسجدالاقصی  نخستین قبله مسلمانان جهان است، توسط رژیم غاصب صهیونیستی در چنین روزی بوده است.

مسجد در اسلام، به عنوان قلب تپنده حیات این دین حنیف و محل پیوند آسمان و زمین، نقش بسزایی دارد و انسان به عنوان اشرف مخلوقات در آن به رشد و تکامل می‌رسد.

مسجدالأقصی در اسلام از نظر اهمیت، پس از مسجدالحرام و مسجدالنبی قرار دارد، به دلیل اینکه مسجدالأقصی قبله اول مسلمانان بوده، از جایگاه ویژه‌ای در میان آنان برخوردار است.

هدف از تعیین این روز به عنوان روز جهانی مسجد، ارائه یک الگوی مناسب برای گرامیداشت این روز، تبیین نیازها و مطالبات مساجد، مرور وضعیت گذشته و حال آن‌ها، بررسی نقش مساجد در تعامل میان دین و دولت و همچنین معرفی و قدردانی از ائمه جماعات موفق است.

در این روز همچنین به تبیین قداست و عظمت مساجد، ارج نهادن به تلاشگران فعال در این مکان‌ها، توجه به توسعه معنوی و فیزیکی مساجد، کوشش برای ارتقاء محتوای فرهنگی آن‌ها و ایجاد هماهنگی میان متولیان دینی این مکان‌های مقدس پرداخته می‌شود.

مساجد به عنوان نهادهای اصلی دینی در جامعه اسلامی شناخته می‌شوند که در آن‌ها شعائر و آداب مذهبی به اجرا در می‌آید و دین خدا به طور مستمر توسط پیروان به نمایش گذاشته می‌شود، علاوه‌بر این، مساجد نقش مهمی در تبلیغ دین، ایراد خطبه‌های آموزشی و ابلاغ احکام اساسی دین نیز ایفا می‌کنند.

در فرهنگ اسلامی، مسجد از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است و همگان به احترام و ارج نهادن به این مکان مقدس و حفظ پاکیزگی آن تشویق شده‌اند.

بهبود عطر و بوی مساجد، پوشیدن لباس‌های مناسب و زیبا هنگام حضور در مسجد، اقامه دو رکعت نماز تحیت در بدو ورود به مسجد، ماندن در مسجد پس از شنیدن اذان، رعایت نظافت و بهداشت در مسجد، اجتناب از خوابیدن در مسجد، عدم استفاده از مساجد به عنوان محل تجارت، پرهیز از خواندن اشعار دنیوی، توجه به روشنایی و نورپردازی مساجد و انجام هر فعالیتی که به رونق و آبادانی مسجد کمک کند، از عوامل بزرگداشت و احترام به مساجد است.

در این خصوص گفتگوی اختصاصی با محسن خلج، دبیر شورای راهبری مساجد استان مرکزی به عمل آمد که به شرح زیر است.

مسجد مرکز تأمین‌کننده امنیت جامعه اسلامی است

سوال: نقش مساجد در الگوسازی و کادرسازی در جامعه چیست؟

محسن خلجی گفت: مساجد عرصه‌های فعالیت مختلف و متفاوتی دارند و هر مسجد در حوزه استحفاظی خود بنا‌ بر اقتضائات و ظرفیت‌های موجود فعالیت می‌کنند.

وی افزود: یکی از کارکردهای اصلی مسجد در سطح جامعه اسلامی کادرسازی است که به نوعی امنیت جامعه اسلامی را تأمین می‌کند.

دبیر شورای راهبری مساجد استان مرکزی بیان کرد: شهدایی که برای دین اسلام و میهن، جان خود را در راه خدا دادند همه تربیت شده از دل مساجد هستند و اگر شهدا نبودند وظعیت ما در سطح جامعه بین‌الملل متزلزل می‌شد.

خلجی عنوان کرد: امنیت ملی کشور مدیون مساجد است که توانسته بزرگانی مثل شهید قاسم سلیمانی را تربیت کند، که نه نتها امنیت کشور، بلکه امنیت غرب آسیا و منطقه را به ارمغان بیاورد.

وی اظهار کرد: حضور جوانان و نوجوانان در مساجد و تربیتشان باعث می‌شود محله‌ها که هسته‌های اصلی در سطح جامعه‌اند اسلامی شوند تا نهایتا جامعه و تمدن اسلامی داشته باشیم.

دبیر شورای راهبری مساجد استان مرکزی خاطرنشان کرد: مساجدی که فعال هستند جوانان زیادی را پای کار آورده‌اند و به نوعی محله‌های خود را با حضور بسیجیان در پایگاه بسیج، هیئت‌امنای مسجد و ائمه جماعت به عنوان رئیس قرارگاه محله اسلامی، به سمت وحدت و به دنبال حل مسائل و مشکلات در محله‌ها و تقویت بعد مادی و معنوی می‌برند.

سوال: برای ارائه یک نسخه شفابخش در حل مسائل محله به چه چیزی نیاز است؟

خلجی تصریح کرد: اگر در بسیج در زمان دفاع مقدس و دیگر عرصه‌های خدمت‌رسان به جایی رسیده به دلیل اخلاص در کارشان است، بنابراین اخلاص در کار نسخه شفابخشی در حل مسائل محله است.

وی برای دیگر نسخه شفابخش در حل مسئله محله را این گونه بیان کرد: مسجد نباید فقط مختص به اقامه نماز جماعت باشد، بلکه باید محل رجوع مردم، تربیت محوری، محل حل مشکلات مردم، محل فراگیری مباحث علمی، اقتصاد مقاومتی، ورزشی و محل فراگیری نکات قرآنی و زندگانی باشد.

سوال: راهکارهای جذب جوانان به مسجد چیست؟

دبیر شورای راهبری مساجد استان مرکزی عنوان کرد: به دست‌آوردن دل جوانان با ایجاد رفاقت، صمیمیت، کمک، همدردی و هم‌فکری در کنار مسائل اخلاقی و احکام اسلامی، بهترین راهکارهای جذب جوانان به مساجد است.

سوال: برنامه‌های روز جهانی مساجد در سال جاری چیست؟

خلجی اظهار کرد: در روز جهانی مسجد در مسجد جمکران یک برنامه کشوری با حضور افراد برگزیده، منتخب و فعال هر استان در حوزه‌های بسیج و مساجد برگزار می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: به همین مناسبت در استان مرکزی با همکاری اداره اوقاف، سازمان تبلیغات اسلامی، حوزه‌های علمیه برادران و خواهران، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، امور مساجد و ستاد اقامه نماز استان، برنامه‌ای با تقدیر از منتخبان فعال حوزه تربیتی و فرهنگی در مساجد استان  برگزار می‌شود.

دبیر شورای راهبری مساجد استان مرکزی تصریح کرد: مساجدی که سه وعده نماز جماعت را برگزار می‌کنند، مساجدی که در بیشترین ساعات روز درب‌هایشان به روی مردم باز است، مساجدی که بیشترین جوانان را جذب خود کرده‌اند، مساجدی که بهترین برنامه‌های اعتقادی، فرهنگی، خانوادگی، تربیتی، علمی و تفریحی برگزار می‌کنند، مساجدی که خادمین خوش‌برخورد دارند، مساجدی که هیأت امنای آن با جوانان ارتباط خوبی دارند و با آن‌ها همکاری می‌کنند، مساجدی که دارای پایگاه بسیج و کانون فعال فرهنگی هستند و به طور کلی مساجدی که در محله خود موثر واقع شده‌اند، جزء مساجد برتر، منتخب و لایق تقدیر هستند.

خلجی بیان کرد: معماری مساجد باید به گونه‌ای طراحی شود که هم سادگی و استحکام لازم را داشته و هم با سبک ایرانی اسلامی هماهنگ باشد تا بتواند توجه اقشار مختلف مردم را جلب کند.

وی عنوان کرد: مساجد باید تحت مدیریت مردم قرار گیرند و ساکنان آن، از جمله نوجوانان، جوانان و متخصصان، در تصمیم‌گیری‌های مربوط به آینده آن مشارکت داشته باشند.

دبیر شورای راهبری مساجد استان مرکزی اظهار کرد: مسجد باید ارتباط خود را با نسل جوان، به ویژه نخبگان جامعه، برقرار و تقویت کند و در لحظات شادی و اندوه آن‌ها سهیم باشد.

خلجی خاطرنشان کرد: مسجد در هر محله نماد اتحاد، پیشرفت، شکوفایی، خیر و برکت و پناهگاهی برای مردم به شمار می‌آید، برای دستیابی به این هدف، لازم است از ظرفیت‌های موجود در مراکز، نهادها و توان بی‌پایان مردم استفاده کرد.

انتهای خبر/

اخبار مرتبط
نظرات
آخرین اخبار