رسول اکرم (ص‌): کمال عقل پس از ایمان به خدا، مدارا کردن با مردم است به شرط آن که
دوشنبه 1403/06/26 Monday - 2024 16 September الاثنين ، 13 ربيع الأول ، 1446
ساعت
1403-06-17 11:52 شماره خبر : 7823 https://diyareaftab.ir/short/VdgQ6 0
مدیرکل میراث‌ فرهنگی استان مرکزی خبر داد:

مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی گفت: در بررسی و گمانه‌زنی‌های محوطه تاریخی میلمیلونه آثار سفالینه‌های با قدمت ساسانی، سلجوقی، اسلامی و صفوی یافت شده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «دیار آفتاب»؛  محمود مرادی‌نراقی امروز در جمع خبرنگاران گفت: در بررسی و گمانه‌زنی‌های محوطه تاریخی میلمیلونه آثار سفالینه‌های با قدمت ساسانی، سلجوقی، اسلامی و صفوی یافت شده است.

وی هدف از اجرای گمانه‌زنی محوطه تاریخی میلمیلونه را شناخت کاربری و تعیین دوره زمانی و شکل‌گیری این بنا دانست و گفت: کاوش و گمانه‌زنی در این محوطه تاریخی تاکنون منجر به دستیابی به یافته‌هایی سفالی مربوط به دوره ساسانی، سلجوقی و صفوی شده است و این کاوش و گمانه‌زنی یک ماه ادامه خواهد داشت.

مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی از اهالی روستا و مالکین زمین‌های اطراف این محوطه تاریخی بابت همکاری بسیار خوبی داشتند تشکر و قدردانی کرد و گفت: نتایج بسیار ارزشمند کاوش باستان شناسی شهر تاریخی محلات، نشانه اهمیت این افق از تاریخ بشری در پیشینه باستان شناسی این محوطه تاریخی، لزوم توجه درخور به این دوران و تمرکز بایسته بر مطالعات باستان شناختی محوطه تاریخی میلیلونه است.

سرپرست گمانه زنی باستان‌شناسی میل‌میلونه، با اشاره به اینکه محوطه تاریخی میلمیلونه در شهر نیم ور در شهر محلات واقع شده است گفت: کاوش‌های باستان‌شناسی با همکاری مالکین و اهالی روستا در این مکان در دستور کار قرار گرفت و تاکنون ۹ گمانه در محدوده میلمیلونه به ابعاد ۱×۲ باز شده است و قطعه‌هایی از سفالی و شواهدی تاریخی مربوط به دوره‌هایی ساسانی، سلجوقی، اسلامی و صفوی به دست آمد.

اسماعیل شراهی افزود: امیدواریم در این بررسی‌ها پدال اصلی چهار تاقی را مشخص کنیم و کاربری اصلی بنا مشخص شود.

کشف سفالینه‌های تاریخی در محلات
کشف سفالینه‌های تاریخی در محلات

انتهای خبر/

اخبار مرتبط
نظرات
آخرین اخبار