رسول اکرم (ص‌): کمال عقل پس از ایمان به خدا، مدارا کردن با مردم است به شرط آن که
دوشنبه 1403/06/26 Monday - 2024 16 September الاثنين ، 13 ربيع الأول ، 1446
ساعت
1403-06-03 12:23 شماره خبر : 7022 https://diyareaftab.ir/short/N2dOr 0
یادداشت؛

نگاه و دیدگاه اسلام به نقش و جایگاه زن در تعالی و تربیت خانواده و جامعه از بهترین و بالاترین نگرش‌ها در بین ادیان الهی و غیرالهی است.

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی «دیار آفتاب»؛ حجت الاسلام والمسلمین مصطفی شریفی، رئیس عقیدتی سیاسی حفظ آثار دفاع مقدس استان مرکزی در یادداشتی در رابطه با نقش و جایگاه زنان در حماسه عاشورا نوشت: اسلام نگاه ویژه‌ای به جایگاه و نقش زنان دارد که می‌تواند یک نقش اساسی در تربیت، اتحاد و بنیان خانواده و تربیت افرادی برای نقش‌آفرینی در جامعه داشته باشد به دلیل اینکه زیر بنای اصلی جامعه از خانواده درست می‌شود.

اگر در جامعه خانواده سالم و سلامت داشته باشیم به طور یقین باعث سلامت و تعالی جامعه خواهد شد و شخصی که عهده‌دار این وظیفه عظیم و تربیت در خانواده هست نقش زن از همه مهم‌تر، اساسی و کلیدی‌تر است.

در اسلام نیز مشاده می‌کنید که نگاه پیامبر اسلام به حضرت فاطمه زهرا(س) و نگاه حضرت علی(ع) به حضرت زهرا(س) و نقش زن در تربیت حضرت عباس(ع) است که حضرت علی(ع) به دنبال همسری بودند که دارای ویژگی‌های بسیار بارز مانند شجاعت و وفا بودند که حاصل این پیوند، حضرت ابوالفضل عباس(ع) به دنیا می‌آید که در واقعه کربلا حماسه‌های بزرگی ایجاد کرد.

در واقعه کربلا و عاشورا مشاهده می‌کنیم جایگاه و نقش حضرت زینب(س) که پشتیبان، یار و یاور حضرت اباعبدالله الحسین علیه‌السلام بودند تا زمانی که نبرد و درگیری بود ایشان در همه معرکه‌ها حضور پیدا کردند و حتی در شهادت فرزندانشان به خاطر مسائلی حضور پیدا نکردند.

نقش حضرت زینب(س) در واقعه بعد ازعاشورا در کمک به حضرت سجاد علیه‌السلام پررنگ‌تر می‌شود و در سخنرانی کوبنده‌ای که در کاخ یزید داشتند باعث شد که یاد عاشورا و در تاریخ در یادها ماندگار بماند.

حضرت امام خمینی(ره) فرمودند: «اسلام را واقعه عاشورا زنده نگه داشته است.» بنابراین نقش زن در خانواده و جامعه فعال و مهم است که بارزترین آن در واقعه کربلا است که از ایشان در کاخ یزید پرسیدند در کربلا چه چیزی مشاهده کردید و حضرت زینب در یک جواب دندان شکن به ابن زیاد فرمودند: («مَا رَأَیْتُ إِلّا جَمِیلًا» من به جز زیبایی چیزی در کربلا مشاهده نکردم) و نقش مهم ایشان بود که نگذاشتند واقعه کربلا دچار فراموشی شود و آن جهاد تبیینی که جهادگر بزرگ حضرت زینب(س) بعد از واقعه کربلا انجام دادند تا با افزایش آگاهی و بصیرت مردم، خون پاک امام حسین علیه السلام و شهدای کربلا پایمال نشود.

خواهران، مادران، دختران و زنان ما نیز باید نقش حضرت زینب(س) را ادامه‌دهند و در تربیت یک خانواده و جامعه سالم تلاش کنند و همانطور که دشمنان ایران اسلامی گفتند برای اینکه بخواهیم ایران را بزنیم و نابود کنیم باید نقش مادران را از بین ببریم و نقش زن را در جامعه اسلامی کم‌رنگ کنیم.  

بنابراین خواهران، دختران و بانوان ما باید تلاش کنند تا نقش مادری و خواهری که حضرت زینب داشتند را پر رنگ کنند تا خانواده و جامعه‌ای سالم و پرنشاط و فعال که زمینه‌ساز ظهور حضرت مهدی(عج) است، داشته باشیم.

انتهای خبر/

اخبار مرتبط
نظرات
آخرین اخبار