رسول اکرم (ص‌): کمال عقل پس از ایمان به خدا، مدارا کردن با مردم است به شرط آن که
دوشنبه 1403/06/26 Monday - 2024 16 September الاثنين ، 13 ربيع الأول ، 1446
ساعت
1403-06-13 11:06 شماره خبر : 7764 https://diyareaftab.ir/short/NBbOd 0
یادداشت؛

تعاونی‌ها یکی از زمینه‌های است که می‌توان بستر مشارکت مردم را در جهش تولید کشور فراهم کند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «دیار آفتاب»؛ محمدرضا داودآبادی در یادداشتی به‌مناسبت 13 شهریورماه روز تعاون نوشت؛ رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیامی، سال ۱۴۰۳ را به‌عنوان سال «جهش تولید با مشارکت مردم» نام‌گذاری کردند.

مسئله تولید اصل و محور مورد تأکید در شعار سال‌های اخیر رهبر معظم انقلاب بوده است، البته امسال این موضوع با مشارکت مردم گره خورده است.

در بخش مردمی ظرفیت‌های بالقوه‌ای وجود دارد که اکثرا فعال نیستند، لازم است بسترهای حضور مردم در جهش تولید و مشارکت اقتصادی فراهم شود.

تجربه دوران بیش از ۴۰ ساله انقلاب اسلامی نشان داده است که هر جا مردم حضور فعالی داشته‌اند، توانسته‌ایم به موفقیت‌های بزرگی دست پیدا کنیم، یکی از نمونه‌های بارز آن دوران دفاع مقدس است، در شرایطی که از لحاظ تجهیزات نظامی چیز خاصی را برای ارائه نداشتیم و حتی سیم‌خاردار هم نداشتیم با دست خالی و با قدرت در مقابل ابر قدرت‌ها و به‌تعبیری با اراده و ایمان مردم در مقابل کل دنیا ایستادیم بدون اینکه ذره‌ای از خاک میهن را از دست بدهیم.

نمونه دیگری از مشارکت مردم در زمان شیوع بیماری کرونا بود که برای مردم در سال‌های اخیر ملموس است زمانی که مردم به صحنه آمدند در کنار دولت به تولید ماسک و ضدعفونی معابر پرداختند، موفق شدیم با کمتر مشکل این بیماری را زمین‌گیر کنیم در حالی که بسیاری از ابر قدرت‌ها همچنان درگیر این بیماری هستند.

اینها تنها از گوشه‌ای از نقش معجزه‌گون حضور و مشارکت مردم در صحنه است که چه برکات با عظمتی را برای انقلاب اسلامی داشته است. 

حال که اهمیت و نقش مشارکت مردم برای پیشبرد اهداف نظام مقدس جمهوری اسلامی بر همگان روشن است بهره‌گیری از ظرفیت مردم در تولید می‌تواند به بسیاری از مشکلات اقتصادی کشور کمک کند.

تعاونی‌ها یکی از زمینه‌های است که می‌توان بستر مشارکت مردم را در تولید کشور فراهم کند. از آن جای که برای ورود به عرصه تولید نیاز به سرمایه‌های کلان است با ایجاد تعاونی افراد با تجمیع سرمایه‌های خرد خود می‌توانند در تولید نقش‌آفرینی مؤثری داشته باشند و از طرف دیگر زمینه بستر توزیع عادلانه درآمد نیز برای افراد فراهم می‌شود.

در این مسیر چون افراد عضو تعاونی هستند همه سود می‌برند و در قالب فعالیت‌های تعاونی و جمعی اقتصاد به رشد و پویایی هرچه بیشتر می‌رسد.

البته در کنار میل و رغبت حضور مردم در مشارکت در تولید، می‌طلبد مسئولان هم با تسهیل آئین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌های متعدد، گام بزرگی را برای مشارکت مردم در جهش تولید باز کنند.

در واقع می‌توان گفت، اگر اقتصاد را به‌سمت تعاون و مشارکت‌های مردم ببریم بخش قابل توجهی از مشکلات اقتصادی کشور حل خواهد شد و از طرف دیگر در مسیر تحقق شعار سال هم گام برداشته‌ایم.

 

انتهای خبر /

اخبار مرتبط
نظرات
آخرین اخبار