رسول اکرم (ص‌): کمال عقل پس از ایمان به خدا، مدارا کردن با مردم است به شرط آن که
شنبه 1403/06/31 Saturday - 2024 21 September السبت ، 18 ربيع الأول ، 1446
ساعت
1403-06-31 04:57 شماره خبر : 8061 https://diyareaftab.ir/short/VwnpY 0
«دیار آفتاب» گزارش می‌دهد؛

پیامبر اسلام (ص) به‌عنوان پیام‌آور عدالت و وحدت در دنیا نمونه‌ای از رحمت و مهربانی برای جوامع بشری است.

به گزارش خبرنگار گروه سیاسی پایگاه خبری تحلیلی «دیار آفتاب»؛ هفته وحدت به‌عنوان نمادی از صلح، بخشش، از خودگذشتگی و برادری میان پیروان حقیقی و راستین اسلام ناب محمدی (ص) است که به‌مناسبت سالروز ولادت پیامبر صلح و دوستی حضرت محمّد مصطفی (ص) از ۱۲ ربیع‌الاول به روایت اهل تسنن تا ۱۷ ربیع‌الاول به روایت اهل تشیع هفته وحدت نام‌گذاری شده است که فرصت مناسبی برای تاکید بر ایجاد الفت و همدلی بین مسلمانان جشن گرفته می‌شود.

پیامبر اسلام (ص) بر برخی از اصول اخلاقی برجسته‌ای تاکید داشتند که عبارتند از: صداقت و راستگویی، امانت‌داری، احترام به دیگران، مهربانی و گذشت، عدالت و انصاف و تواضع و فروتنی که این اصول اخلاقی نه تنها در زندگی شخصی پیامبر اسلام (ص) بلکه در تعلیمات و رفتارهای او نیز به وضوح مشاهده می‌شود که این نمونه تعلیمات به عنوان الگوی کامل اخلاقی برای مسلمانان و حتی غیرمسلمانان نیز شناخته می‌شود.

پیامبر (ص) پیام‌آور عدالت و مهربانی

حضرت محمد (ص) پیامبر صلح و رحمت است

مسلمانان جهان در تمام دوران به حضرت محمد (ص) به‌عنوان پیامبر صلح، رحمت، مهربانی و الگوی کامل اخلاق و رفتار انسانی نگاه می‌کنند. دلیل این نگاه و الگو قرار دادن حضرت محمد (ص) توسط مسلمانان به چندین جنبه از زندگی و تعالیم او برمی‌گردد که این جنبه‌ها عبارت است از رحمت و مهربانی، عدالت و انصاف، توحید و یکتاپرستی، اخلاق و رفتار نیکو، تعلیم و تربیت که این ویژگی‌ها و تعالیم باعث شده است که مسلمانان وی را به عنوان پیامبر رحمت و دوستی بشناسند و حضرت محمّد (ص) را به‌عنوان الگوی زندگی خود معرفی و پیروی کنند.

از دیگر تعالیم اخلاقی حضرت محمد (ص) می‌توان در مواجهه وی با دشمنان اشاره کرد که نمونه‌ای از بالاترین سطح اخلاق و انسانیت است. وی همواره تلاش می‌کرد تا در برخورد با دشمنان خود نیز اصول اخلاقی و انسانی را رعایت کند که برخی از این تعالیم عبارت است از گذشت و بخشش پیامبر اسلام (ص) در برابر دشمنان خود، احترام به حقوق انسانی دشمنان اسلام در جنگ‌ها، دعوت به صلح و آشتی، عدالت و انصاف حضرت محمد (ص) در برخورد با دشمنان، مهربانی و رحمت با دشمنان خود است. این تعالیم نشان‌دهنده عمق اخلاق و انسانیت حضرت محمد (ص) است.

یکی از معروف‌ترین نمونه‌های بخشش حضرت محمد (ص) در جنگ مربوط به فتح مکه است که پس از سال‌ها دشمنی و آزار و اذیت از سوی سران قریش، پیامبر اسلام (ص) و یارانش توانستند مکه را بدون خونریزی فتح کنند. در این لحظه حساس، بسیاری از مردم مکه نگران انتقام‌جویی بودند. اما پیامبر (ص) با مهربانی و بخشش به آن‌ها گفت: «امروز روز رحمت است، نه روز انتقام. بروید، شما آزادید». این مطالب نمونه‌ای از تعلیم اجتماعی در بخشش برابر دشمنان است.

پیامبر (ص) پیام‌آور عدالت و مهربانی

محبت رکن اساسی برای اجرای دستور است

امام جمعه موقت اراک گفت: محبت یکی از ارکان اساسی برای اجرای دستور است، اگر محبت به حضرت محمّد(ص) در دل‌ها وجود نداشته باشد ایمانی به دستورات پیامبر نیز وجود ندارد.

قاسم عبداللهی در گفتگو با خبرنگار گروه فرهنگی پایگاه خبری تحلیلی «دیار آفتاب»؛ در خصوص محبت به‌عنوان یکی از ارکان اصلی که مسلمانان از پیامبر رحمت و مغفرت حضرت محمد (ص) الگو گرفتند گفت: محبت یکی از ارکان اصلی و اساسی برای اجرای دستورات است، محبتی که مسلمنان از پیامبر اسلام (ص) به‌عنوان یکی از قواعد و اصول اخلاقی ازآن الگو گرفته و به آن عمل می‌کنند.

وی افزود: اگر شخصی می‌خواهد عاقبت و آخرت خود را آباد کند باید با محبت و شناخت نسبت به پیامبر اکرم (ص) دستورات دینی را انجام دهد و تا شناخت پیدا نشود محبت نیز ایجاد نخواهد شد.

امام جمعه موقت اراک عنوان کرد: اگر ما اعتقاد پیدا کنیم که حضرت محمد مصطفی (ص) پیامبر رحمت است محبت نیز ایجاد می‌شود و اعمال و رفتار قلبی همه ما نسبت به پیامبر اسلام (ص) ایجاد خواهد شد، زیرا در این هنگام با حضرت محمد (ص) رابطه قلبی نیز به‌وجود خواهد آمد.

پیامبر (ص) پیام‌آور عدالت و مهربانی

یکی از خصوصیات پیامبر اسلام همدردی با اصحاب است

عبداللهی خاطرنشان کرد: یکی از خصوصیات پیامبر اسلام (ص) همدردی با یاران در هنگام رنج و گرفتاری اصحاب بود، بنابراین شرکت در تشییع پیکر مسلمانان از اقداماتی بود که ایشان خود را ملزم به شرکت در آن می‌دانستند حتی در مواردی نیز به عیادت بیماران می‌رفت که در دورترین نقطه مدینه بودند.

وی بیان کرد: امیرالمومنین علی (ع) فرمودند حضرت محمد (ص) در برخی مواقع اگر یکی از اصحاب را تا سه روز ملاقات نمی‌کردند جویای حال و سلامتی وی بودند و سراغ وی را نیز می‌گرفتند حتی اگر اصحاب در بیماری بودند با محبت به عیادت وی می‌رفتند و و در مواردی که در سفر بودند برای اصحاب خود دعا می‌کردند.

امام جمعه موقت اراک در پایان تصریح کرد: محبت به اهل بیت (ع) محبت به خداوند متعال است که این چشمه‌های نور را در میان مسلمانان قرار داده تا همه از این چشمه‌ها به عنوان نور هدایت استفاده کنند، حضرت محمد (ص) امین مردم بودند و از محبت خود به هیچ کسی دریغ نمی‌کردند حتی با دشمنان خود به صورت محبت‌آمیز نیز برخورد می‌کردند.

پیامبر (ص) پیام‌آور عدالت و مهربانی

پیامبر اکرم سرآمد همه مخلوقات عالم هستی است

مدرس حوزه علمیه اراک  گفت: وجود مقدس پیامبر اکرم (ص) علاوه بر آنکه اشرف و سرآمد همه مخلوقات عالم هستی است واسطه فیض به مخلوقات است، رفتا و کردارش در همه جهات برای همگان الگو و اسوه کامل است.

زهرا کرمی در گفتگو با پایگاه خبری تحلیلی دیار آفتاب گفت: خداوند متعال از نخستین روزهای آفرینش انسان، او را نیازمند الگو و اسوه قرار داده است. خداوند در قرآن کریم در سوره انعام بعد از معرفی برخی از پیامبران می‌فرماید : «اُولئکَ اَلذینَ هُدَى اللهِ فَبهُداهُمْ اقتَدَه ، آنها کسانی هستند که خداوند هدایتشان کرده پس به آنها اقتدا کنید».

وی در ادامه افزود: در واقع خداوند در قرآن کریم به پیروی از عمل و سیره پیامبر (ص) امر کرده است که در آیه 21 سوره احزاب می فرمایند: «لَقَدْ كَانَ لَكُمْ فِي رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ لِمَنْ كَانَ يَرْجُو اللَّهَ وَالْيَوْمَ الْآخِرَ وَذَكَرَ اللَّهَ كَثِيرًا، همانا کسانی که امید به رحمت خدا و روز رستاخیز دارند خدا را بسیار یاد می‌کنند رسول خدا اسوه و الگوی نیکویی است».

پیامبر (ص) پیام‌آور عدالت و مهربانی

رفتار و کردار پیامبر اسلام (ص) الگوی کامل است

مدرس حوزه علمیه اراک  بیان کرد: در واقع وجود مقدس پیامبر اکرم (ص) علاوه بر آنکه اشرف و سرآمد همه مخلوقات عالم هستی است واسطه فیض به مخلوقات است، رفتار و کردارش در همه جهات برای همگان الگو و اسوه کامل است.

کرمی خاطرنشان کرد: از رفتارهای فردی حضرت، ادب‌ورزی، امانت‌داری، حیا و خوش خلقی تا رفتارهای اجتماعی اش مانند قانون‌مداری، گشاده‌دستی، همزیستی و عدالت‌ورزی و تا رفتارهای عبادی او با خدا، خلق خدا، همه و همه الگو و نمونه است و راه رسیدن به سعادت دنیا و آخرت را در پیروی ایشان خلاصه می‌کند. 

وی عنوان کرد: خداوند بیان می‌کند: «پیامبر بشری است که مانند شما می‌خندد و می‌آشامد و تلاش می‌کند و ازدواج می‌کند.(قل انما انا بشر مثلكم به (آیه۱۱۰، سوره کهف)»، «اما این بشر ویژگی‌هایی دارد که او را خاص کرده خداوند او را برگزیده و تعلیم داده و گفتارش جز وحی خالص نیست وما ینطق عن الهوي إن هو الا وحي يوحى (آیه 3و4 سوره نجم)» و « بشری معصوم از خطا و گناه که خداوند بر خلق عظیم او را آفریده و انک لعلی خلق عظیم (آیه۴ سوره قلم)».

مدرس حوزه علمیه اراک اظهار کرد: حضرت علی علیه‌السلام در خطبه قاصعه می‌فرمایند: خداوند می‌توانست چنان نوری در چهره پیامبر قرار دهد که عقل‌ها متحیر شوند و چنان عطری به وجودش دهد که جانھا را تازه کند ولی در عین حال او را از جنس خود مردم آفرید.

کرمی گفت: جبرئیل از طرف خداوند متعال به حضرت رسول عرض کرد: این کلیدهای گنج‌های زمین است اگر مایلید در اختیار شما باشد فرمودند: من دوست دارم یک روز از نعمت‌های خدا بهره‌مند شوم و شکر خدا کنم و روز دیگر گرسنه باشم و احتیاج خودم را از خدا درک کنم. یعنی با اینکه پیامبر می‌تواند متمکن‌ترین فرد زمان خود باشد ولی در حد فقیرترین افراد جامعه خود با ساده زیستی و زهد زندگی می‌کند در حالی‌ که او واسطه فیض الهی به مخلوقات است‌.

پیامبر (ص) پیام‌آور عدالت و مهربانی

پیامبر اسلام (ص) عیوب مردم را جستجو نمی کرد

وی بیان کرد: امام‌حسین (ع) می‌فرماید: از پدرم امیرمومنان (علی علیه‌السلام) درباره ویژگی پیامبر اسلام (ص) سؤال کردم، پدرم فرمودند: « رفتار پیامبر با دیگران چنین بود: دائماً خوشرو، خندان، سهل‌الخلق بود، هرگز خشن، سنگدل، بد زبان و عیب جو نبود، هرگز کسی را ناامید نمی‌کرد. پیامبر اسلام (ص) سه عامل مجادله در سخن، پرگوئی و دخالت در کاری که به او مربوط نبود را از خود رها کرده بود و سه عامل را نیز در مورد مردم رها کرده بود کسی را مزمت نمی‌کرد، سرزنش نمی‌کرد و از لغزشها و عيوب پنهانی مردم جستجو نمی‌کرد.

مدرس حوزه علمیه اراک افزود: هرگاه فرد نا آگاهی با خشونت سخن می‌گفت تحمل می‌کرد و به یارانش می‌فرمود: «هرگاه کسی را دیدید که حاجتی دارد و به او عطا کنید و هرگز کلام کسی را قطع نمی‌کرد تا سخنش پایان گیرد (معانی الاخبار ص ۱۸۳).

اخلاق کریمانه پیامبر(ص) عدم پراکندگی مردم بود

کرمی عنوان کرد: اگر این اخلاق کریمانه نبود ، قطعاً آن قوم خشن و متعصب و عقب مانده جاهلی به اسلام روی نمی‌آوردند و از اطراف پیامبر (ص) پراکنده می‌شدند. 

وی در پایان تصریح کرد: بهتر است در دنیایی که تمام قدرت‌ها و جریان‌ها دست به دست هم داده‌اند تا فضائل اخلاقی و اسلامی را بی‌اثر کنند و زمینه‌های فحشا و گناه را در جامعه ترویج کنند با بیان سیره و روش پیامبر اسلام (ص) و الگو قرار دادن در تمام ابعاد فردی اجتماعی و سیاسی تلاش آنان را بی‌اثر کنیم و به همگان ثابت شود ما پیرو پیامبری هستیم که حتی به هدایت گناه‌کاران هم حریص بود و دست هدایتگر او حتی به سوی دشمنانش پیوسته دراز بوده و فلسفه بعثت ایشان جهت کامل کردن فضائل اخلاقی و وجودش رحمتی عام و فراگیر برای همگان بوده است؛ چرا که خداوند در موردش فرموده است: وَ ما أَرْسَلْناكَ إِلَّا رَحْمَةً لِلْعالَمِينَ (۱۰۷انبیا).

پیامبر (ص) پیام‌آور عدالت و مهربانی

انتهای خبر/

اخبار مرتبط
نظرات
آخرین اخبار