رسول اکرم (ص‌): کمال عقل پس از ایمان به خدا، مدارا کردن با مردم است به شرط آن که
دوشنبه 1403/02/31 Monday - 2024 20 May الاثنين ، 12 ذو القعدة ، 1445
ساعت
1402-07-05 11:56 شماره خبر : 360 https://diyareaftab.ir/short/4zn54 0
دیار آفتاب گزارش می‌دهد؛

استان مرکزی در دوران هشت سال دفاع مقدس، از نظر اعزام نیروی انسانی به جبهه‌ها، پشتیبانی فنی و تجهیزاتی و کمک‌های مردمی جلوه‌های نابی را در کارنامه خود به ثبت رسانده است.

به گزارش «دیار آفتاب»؛ دفاع مقدس، عنوانی است که برای جنگ عراق با ایران به کار می‌روند این جنگ از سال ۱۳۵۹ شمسی تا ۱۳۶۷ شمسی به مدت هفت سال و ۱۱ ماه، یا دو هزار و ۹۰۰ روز و به عبارتی دیگر ۹۵ ماه به طول انجامید.

در این جنگ که به صورت مردمی و اعزام داوطلبانه نیروهای بسیجی به جبهه‌های نبرد حق علیه باطل اداره می‌شد تمام افراد جامعه در حد توان خود برای تقویت جبهه‌ها کمک می‌کردند و تمام استان‌ها بنابر ظرفیت خود از نیازهای جبهه‌ها را تامین می‌کردند.

استان مرکزی در هشت سال دفاع مقدس به صورت مستقیم درگیر جنگ نبود اما از نظر اعزام نیروی انسانی به جبهه‌ها، پشتیبانی فنی و تجهیزاتی و کمک‌های مردمی جلوه‌های نابی را در کارنامه دفاع مقدس به ثبت رسانده که در نوع خود کم نظیر است.

صنایع استان مرکزی با ساخت و تامین بخشی از ادوات دفاعی، ماشین آلات تخصصی و تجهیزات فنی مهندسی، رزمندگان اسلام و جبهه‌ها را پشتیبانی کردند. این صنایع در دفاع مقدس هدف بمباران دشمن قرار گرفت و سنگر تولید با خون مطهر شدا گلگون شد.

نقش صنایع استان مرکزی در دفاع‌مقدس

کارخانه ماشین سازی اراک با اعزام ۴۸۷ رزمنده، شرکت صنایع آذرآب با ۲۰۵ رزمنده، آلومینیوم اراک با ۶۴۷ رزمنده، هپکو اراک با ۳۵۸ رزمنده، شرکت صنایع اراک با ۲۹۰ رزمنده، کمباین سازی با ۱۹۰ رزمنده، آونگان با ۲۰۰ رزمنده و شرکت آلومرول نیز با ۱۸۹ رزمنده بیشترین نیروهای خود را در بین صنایع استان مرکزی در دروان دفاع مقدس به جبهه‌های نبرد حق علیه باطل اعزام کردند. از میان صنعتگران اعزامی از کارخانه‌های صنعتی استان به‌خصوص اراک ۵۰ رزمنده از واگن پارس، ۵۴ رزمنده از آلومینیوم، ۴۳ رزمنده از ماشین سازی، ۱۰ رزمنده از شرکت صنایع آذرآب، ۱۰ رزمنده از شرکت صنایع و پنج رزمنده از کارخانه کمباین سازی اراک علاوه بر شهدای بمباران صنایع اراک در پنجم مرداد سال ۱۳۶۵ در جبهه‌ها به درجه رفیع شهادت نایل آمدند.

نقش صنایع استان مرکزی در دفاع‌مقدس

استان مرکزی به عنوان یکی از قطب‌های صنایع مادر تخصصی کشور، در دوران دفاع مقدس کمک‌های فنی و صنعتی به جبهه‌ها می‌کرد که این کمک‌ها از سوی جهاد سازندگی و کارخانه‌های هپکو، ماشین سازی و صنایع آذرآب صورت می‌گرفت. کمک‌های فنی و صنعتی استان مرکزی به جبهه‌ها در حوزه تولید سازه و تجهیزات و همچنین در عرصه دانش فنی بوده است از جمله مهندسان شرکت ماشین سازی اراک در شرایط سخت عملیات‌های مختلف با احداث پل‌های شناور و ثابت، نقش اساسی و مهمی را در پیروزی رزمندگان داشتند. ساخت مینی کاتیوشا، ساخت شناور، ساخت تجهیزات پل خیبر، نفربر و ده‌ها تجهیزات دیگر از جمله افتخارات صنایع استان مرکزی است.

نقش صنایع استان مرکزی در دفاع‌مقدس

عملیات کربلای پنج از جمله عملیات‌های پیروزمندانه رزمندگان اسلام در جنگ هشت سال دفاع مقدس بود که استان مرکزی نقش موثری در این موفقیت این عملیات داشت. استان مرکزی با یک هزار و ۶۰۰ نفر رزمنده در عملیات کربلای پنج حضور داشت و مسئولیت اصلی در عملیات به عنوان خط شکن و سپس به عنوان نیروی پدافند کننده و پشتیبانی مهندسی را بر عهده داشت. رزمندگان اسلام در عملیات کربلای پنج در ۱۹ دی ماه سال ۱۳۶۵ موفق شدند با حمله به عمق مواضع بعثی‌ها، آنان را در خاک خود زمین گیر کنند.

نقش صنایع استان مرکزی در دفاع‌مقدس

شرکت ماشین سازی اراک به منظور پشتیبانی از صنایع بنیادین و برآورده کردن نیازهای صنعتی کشور در سال ۱۳۴۶ در زمینی به مساحت ۱۳۴ هکتار در شهر اراک تاسیس و در سال ۱۳۵۰ به عنوان اولین صنعت سنگین کشور به بهره‌برداری رسید. وی بیان کرد: ماشین سازی اراک با ساخت پل شناور خیبر در دوران دفاع مقدس ساخت طولانی‌ترین پل شناور جنگی را به‌نام خود ثبت کرد و این پل به طول ۱۳ کیلومتر منطقه هورالعظیم را به جزایر مجنون متصل کرد و در عملیات خیبر در زمستان ۱۳۶۲ مورد بهره‌برداری قرار گرفت. این شرکت با تلاش مهندسان و کارگران خود توانست پل شناور ۱۳ کیلومتری خیبر را بسازد که سه راهی فتح را به جزایر مجنون متصل کند و این پل در مدت ۷۵ روز ساخته شد که برای اجرای عملیات عظیم خیبر مورد بهره برداری قرار گرفت.

نقش صنایع استان مرکزی در دفاع‌مقدس

استان مرکزی در هر گام از انقلاب اسلامی و دفاع مقدس صاحب توانمندی و عامل افتخار است زیرا شهدای بسیاری را در حوزه‌های مختلف و در برهه‌های تاریخی متفاوت تقدیم انقلاب کرده است. امروز اقتدار و عزت ایران اسلامی را مدیون جا نفشانی شهدا و امت شریف انقلابی و رزمندگان هستیم که در صحنه‌های دفاع از حق علیه باطل حرکت کردند تا انقلاب و جنگ هشت ساله دفاع مقدس به پیروزی برسد. اگر ایثار و ازخودگذشتگی شهدا و رزمندگان نبود، پیروزی محقق نمی‌شد.

اخبار مرتبط
نظرات
آخرین اخبار