رسول اکرم (ص‌): کمال عقل پس از ایمان به خدا، مدارا کردن با مردم است به شرط آن که
دوشنبه 1403/02/31 Monday - 2024 20 May الاثنين ، 12 ذو القعدة ، 1445
ساعت
1402-09-20 08:36 شماره خبر : 2018 https://diyareaftab.ir/short/V5ao5 0
دیار آفتاب گزارش می‌دهد؛

امسال به‌دلیل اینکه پاییز گرم‌تری را نسبت به سال‌های گذشته تجربه کردیم، منجر شد نیروگاه شازند از مازوت استفاده نکند، همین موضوع باعث شد شاهد آلودگی کمتری در هوای اراک نسبت به سال‌های قبل باشیم.

به گزارش «دیار آفتاب»؛ کلان‌شهر اراک، دارای مجموعه‌های صنعتی مختلفی است و این موضوع در کنار سوخت خودروها و سوختهای فسیلی، این شهر را به یکی از کلان‌شهرهای آلوده کشور تبدیل کرده است، در این میان مازوت‌سوزی نیروگاه شازند، یکی از اصلی‌ترین دلایل آلودگی این شهر است.

 

بحران کمبود گاز در کشور، به‌خصوص در فصول سرد سال، باعث شده است که نیروگاه حرارتی شازند، مازوت را جایگزین سوخت گاز کند که منجر به افزایش آلاینده‌های سمی در هوای شهر اراک می‌شود.

 

مازوت یا نفت کوره، یکی از هیدروکربن‌های نفتی محسوب می‌شود، که در مراحل پالایش نفت خام، به‌دست می‌آید. این ماده کیفیت پایین و گران‌روی بالایی دارد، که در بسیاری از موتورها، چراغ‌های نفتی، گرمکن‌ها و کوره‌ها، مورد استفاده قرار می‌گیرد و همچنین بهعنوان حلال نیز از آن بهره می‌گیرند.

 

قیمت مازوت، نسبت به گاز و برق، ارزان‌تر است و قابلیت انفجار ندارد و فقط در صورت استفاده از سیستم خاص، می‌توان آن را مشتعل کرد. این بدان معناست که می‌توان آن را با خیال راحت، ذخیره کرد و در دیگ‌های بخار و کوره‌ها، از آن استفاده کرد.

 

در رابطه با اهمیت و نقش ویژه مازوت، در ایجاد آلودگی هوای کلان‌شهرهای ایران، به‌ویژه استان مرکزی، باید دانست که مصرف گازوئیل و مازوت، مخصوصاً در فصل‌های سرد سال، به‌همراه بروز پدیده وارونگی هوا، تأثیر بالایی در آلودگیهوا دارند.

مازوت‌سوزی نیروگاه‌ها، متهم اصلی آلودگی هوا‌

بهدنبال سوزاندن سوخت‌های فسیلی حاوی گوگرد، مانند مازوت، ترکیباتی موسوم به Sox منتشر می‌شوند که بخش بیشتر آن را SO۲ تشکیل می‌دهد.

 

SO۲ گازی سمی است، که برای سلامتی انسان مضر است. این گاز، وزن بیشتری نسبت به هوا دارد و زمانی که غلظت آن در هوا، به بیش‌از ۵۰۰ppb برسد، بوی نامطبوعی خواهد داشت که در این سطح، برای انسان کشنده خواهد بود.

 

گاز SO۲ در غلظت‌های پایین‌تر، منجر به درد قفسهسینه، مشکلات تنفسی، قرمزی چشم و افزایش احتمال بروز بیماری‌های قلبی می‌شود.

 

اثر دیگر سوزاندن مازوت، تشکیل سولفات‌ها و نیترات‌ها، بهشکل آئروسول یا ذرات بسیار ریز هواست، که موجب ایجاد ذرات معلق در هوا می‌شود. این ذرات معلق، با شدت گرفتن آلودگیهوا، خطر آسم و حملات قلبی و تنفسی را افزایش می‌دهند و اکسیدهای گوگرد حاصل شده از سوزاندن مازوت، بهدلیل واکنش در اتمسفر و فاز محلول در آب، به اسید تبدیل می‌شوند. این آئروسول‌های اسیدی، تحت شرایط خاص هواشناسی، به باران اسیدی، برف و مه، تبدیل خواهند شد.

 

باران‌های اسیدی، اثرات مخربی بر جای می‌گذارند، که از میان آن‌ها می‌توان به حل شدن فلزات سنگین در باران‌های اسیدی، عدم توانایی نگه‌داری ریشه گیاهان و درختان، توسط خاک و در نهایت منجر به فرسایش خاک و احتمال بروز سیل، اشاره کرد.

 

آلودگیهوا، موجب ایجاد ضایعات سمی در آب، خاک و هوا می‌شود و برای زندگی خطرزا می‌باشد و روی حیوانات و گیاهان، آثار مخربی ایجاد می‌کند و تولیدمثل حیوانات را تحتتأثیر قرار می‌دهد. آب باران آلوده به ذرات سمی سوخت مازوت، وارد آب‌های دریا و دریاچه‌ها می‌شود و محیط زندگی آبزیان، ازجمله ماهی‌ها را تحتتأثیر قرار می‌دهد و با گذشت زمان کوتاهی، منجر به مرگ آن‌ها می‌شود.

مازوت‌سوزی نیروگاه‌ها، متهم اصلی آلودگی هوا‌

همزمان با سرد شدن هوا، افزایش مازوت‌سوزی در نیروگاه‌های برخی استان‌های کشور، اتفاق می‌افتد و سوزاندن این ماده سمی، سبب افزایش شدید آلودگیهوا می‌شود و یکی از نیروگاه‌هایی که همچنان در حال مازوت‌سوزی است و اقدامی برای جایگزینی مازوت آن و یا افزایش کیفیت مازوت در آن انجام نشده است، نیروگاه حرارتی شازند، در شهر اراک است.

 

محیط زیست پیگیر حذف مازوت سوزی است

 

یوسف یوسفی، مدیرکل محیط زیست استان مرکزی، با اشاره به مصرف سوخت مازوت نیروگاه حرارتی شازند، در چند سال اخیر، گفت: اداره کل حفاظت محیط زیست استان مرکزی، در راستای وظایف قانونی خود، با جدیت تمام، پیگیر حذف مازوت سوزی، از نیروگاه شازند بوده و در این خصوص اقدامات قانونی، از مسیرهای مختلف، به‌مبادی مسئول، اعلام شده است و همچنین مصرف سوخت مازوت در نیروگاه شازند، موجب افزایش شاخص‌های آلایندگی هوا و بالا رفتن حجم دی‌اکسید گوگرد در هوا می‌شود که این موضوع برای سلامت مردم زیان‌آور بوده و تهدید علیه بهداشت عمومی تلقی می‌گردد.

 

وی، در خصوص اقدامات صورت گرفته در راستای کاهش مازوت سوزی، گفت: مازوت سوزی همیشه یکی از دغدغه‌های محیط زیست است که در این راستا جلساتی برگزار و در کارگروه کاهش آلودگیهوا مصوب شد که نیروگاه حرارتی شازند، اورهال سالانه را در نیمه دوم سال و در زمان مازوت سوزی انجام دهد و همچنین توسعه توان استفاده از گاز بیشتر بهوسیله ایستگاه تقویت فشار مورد پیگیری قرار گرفته، که بنا شد چهار میلیون مترمکعب گاز، به نیروگاه حرارتی شازند اختصاص پیدا کند که از پاییز امسال، مازوت‌سوزی نداشته باشد.

 

شروع به مازوت‌سوزی در صورت ناترازی برق و گاز

 

علی اکبر اسدی اخیرا در جلسه بررسی راهکارهای طرح به‌روزرسانی کاهش آلودگی هوای اراک گفت: در شرایط ناترازی گاز و برق قرار گرفته‌ایم که این شرایط باید مدیریت شود.

 

وی افزود: تا حد امکان تلاش شد از سمت مازوت‌سوزی اجتناب کنیم، اما اگر شرایط ناترازی ادامه پیدا کند مجبور خواهیم بود تابع دستورات کشوری باشیم و این اقدام انجام شود.

 

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار مرکزی گفت: طرح جامع کاهش آلودگیهوا در سال ۱۳۸۶ مصوبه هیئت دولت بوده و با توجه به گذشت چند سال از این موضوع و تغییرات آب و هوایی و شرایط محیط زیستی لازم بود که این مصوبه بازنگری شود.

 

اسدی افزود: مواد این طرح در جلسات متعددی با کارشناسان بررسی و مقرر شد تعدادی از جداول مربوطه فاقد کارشناسی در کمیته‌ای بررسی شود.

 

وی اضافه کرد: پیشنهاداتی برای توسعه حریم شهر به ابعاد ۳۰ کیلومتر بود ارائه شد که به تصویب نرسید و در جلسه بعدی بررسی می‌شود.

 

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار مرکزی ادامه داد: موضوع جابجایی نیروگاه شازند هم مطرح شد، اما در این خصوص تصمیمی گرفته نشد که باید در مراجع قانونی به تصویب برسد.

 

اسدی گفت: حدود ۳۹ طرح برای کاهش آلودگیهوا مطرح شده که باید بازنگری و بروزرسانی شده سپس تصمیم‌گیری شود.

 

به گزارش دیار آفتاب؛ امسال بهدلیل اینکه پاییز گرم‌تری را نسبت به سالهای گذشته تجربه کردیم، منجر شد، نیروگاه شازند از مازوت استفاده نکند، همین موضوع باعث شد، شاهد آلودگی کمتری در هوای اراک نسبت به سال‌های گذشته باشیم، امید است، که دیگر مردم استان مرکزی، به‌ویژه کلان‌شهر اراک، شاهد مازوت‌سوزی نیروگاه حرارتی شازند نباشند.

 

محمدرضا داودآبادی

انتهای پیام /

 

اخبار مرتبط
نظرات
آخرین اخبار