رسول اکرم (ص‌): کمال عقل پس از ایمان به خدا، مدارا کردن با مردم است به شرط آن که
دوشنبه 1403/02/31 Monday - 2024 20 May الاثنين ، 12 ذو القعدة ، 1445
ساعت
1402-07-10 11:10 شماره خبر : 489 https://diyareaftab.ir/short/4aPyN 0
رئیس سازمان صنعت استان مرکزی خبر داد:

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی گفت: در پنج‌ماهه نخست امسال ۴۱۰ میلیون دلار معادل ۷۱۷هزار تن کالا از استان مرکزی صادر شده است.

به گزارش «دیار آفتاب»؛ علی جودکی، امروز ۱۰ مهرماه، در جلسه کارگروه توسعه صادرات غیرنفتی استان مرکزی، گفت: با توجه به نام‌گذاری امسال تحت عنوان «رشد تولید و مهار تورم»، تولید صادرات محور می‌تواند به تحقق شعار سال کمک کند.

وی، افزود: یکی از شاخص‌های ارزیابی در حوزه اقتصاد، قطعاً میزان صادرات خواهد بود، که این موضوع هم برای دولت و وزارت صنعت، معدن و تجارت به‌عنوان یک هدف تعریف‌شده است و همه دستگاه‌های ذی‌ربط به آن باید تمکین کنند، که بتوانیم شرایطی فراهم شود، تا صادرات در استان را افزایش و شعار سال که افزایش تولید و کاهش تورم است، را عملی کنیم.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی، بیان کرد: میزان عملکرد صادرات در پنج‌ماهه سال ۱۴۰۲، بالغ‌بر ۴۱۰ میلیون دلار معادل ۷۱۷هزار تن در استان است. طبق تحلیل‌های انجام‌شده در خصوص صادرات کالاهای تولیدی در استان مرکزی، باید به فکر ارزش‌افزوده کالاهای تولیدی باشیم، برای تأمین مواد اولیه در واحدهای تولیدی، مشکلاتی وجود دارد، باید ارز حاصل از صادرات به داخل کشور برگردد، آمار کشور و استان نسبت به دنیا، پایین است و این به این معنا است که باید کارگاه‌ها و کارخانه‌های استان باید به سمت ارزش‌افزوده برود.

جودکی، عنوان کرد: در استان مرکزی بالغ‌بر ۹۰ درصد کالاهای وارداتی، ماشین‌آلات خط تولید، مواد اولیه و یا کالاهای واسطهای است. که نشان‌دهنده این است که استان مرکزی کالاهای لوکس وارد نمی‌کند.

وی، با توجه به واردات در استان مرکزی، گفت: استان ۳۶۵ میلیون دلار معادل ۱۱۹هزار تن واردات داشته است که ۶۰ درصد عمده کالاهای صادراتی استان مرکزی مربوط به ۲۰ قلم کالا است، که بیشتر این کالاهای صادراتی مربوط به تولیدات صنایع پتروشیمی و صنعتی است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی، اظهار کرد: عمده مقصد صادرات استان مرکزی شامل کشورهای افغانستان، پاکستان، ترکیه و عراق است که این صادرات استان مرکزی در سال ۱۴۰۲ معادل ۴۱۰ میلیون دلار بوده است.

جودکی، در رابطه با صادرات کالاهای استان مرکزی توسط استان‌های دیگر انجام می‌شود، ادامه داد: به‌عنوان مثال تولیدات گلخانه‌ای شهرستان محلات به شهرضا فرستاده شده، در این شهر بسته‌بندی و صادر می‌گردد و در شهرستان ساوه نیز محصولات گلخانه‌ای این شهرستان نیز از طریق فرودگاه امام خمینی(ره) صادرات انجام می‌شود.

وی، در خصوص اقلام صادراتی سال ۱۴۰۲، افزود: اقلام صادراتی استان مرکزی، ۵۴۴ مورد بوده است که عمده کشورهای مقصد صادرات استان مرکزی کشورهای روسیه، ترکیه، افغانستان و عراق هستند.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی، در رابطه با رتبه صادراتی استان مرکزی، بیان کرد: رتبه صادراتی استان، در سطح کشور یازدهم است که یکی از دلایل کاهش صادرات استان مرکزی مربوط به کاهش صادرات شرکت آلومینیوم است. برخی صادرکنندگان از جمله شرکت سیمای رزین، نفت راگا، نارایران و سیمرغ است که نیاز به حمل دریایی بوده است که مستقیم از گمرک مرکزی صادرات انجام داده‌اند.

انتهای پیام/

اخبار مرتبط
نظرات
آخرین اخبار