رسول اکرم (ص‌): کمال عقل پس از ایمان به خدا، مدارا کردن با مردم است به شرط آن که
جمعه 1403/06/30 Friday - 2024 20 September الجمعة ، 17 ربيع الأول ، 1446
ساعت
1402-07-06 08:10 شماره خبر : 374 https://diyareaftab.ir/short/4xo8N 0
دیار آفتاب گزارش می‌دهد؛

شهر اراک در دوران دفاع‌مقدس مانند سایر شهرهای کشور مورد حمله رژیم بعث عراق قرار گرفت، که در طی آن بسیاری از مناطق و صنایع و کارخانجات بمباران شدند.

به گزارش «دیار آفتاب»؛ جنگ تحمیلی هشت ساله دولت عراق به رهبری صدام حسین علیه ایران در روز ۳۱ شهریور ۱۳۵۹ با هجوم ارتش عراق به مرزهای غرب و جنوب و حمله هوایی به چند فرودگاه ایران آغاز شد.

این واقعه در حالی اتفاق افتاد که تنها ۱۹ ماه از پیروزی انقلاب اسلامی می‌گذشت و رئیس جمهور وقت عراق چند روز پیش از این اقدام، پیمان ۱۹۷۵ الجزایر را در برابر دوربین‌های تلویزیون بغداد پاره کرد و جنگ زمینی، هوایی و دریایی علیه ایران را آغاز کرد.

با آغاز جنگ عراق با ایران در سال ۱۳۵۹ خورشیدی، شهر اراک همانند سایر شهرهای دیگر مورد حمله رژیم بعث عراق قرار گرفت به طوری‌که در طی هشت سال، ۲۶ بار بمباران شد که مهم‌ترین آن در تاریخ پنجم مرداد سال ۶۵ رخ داد و منجر به شهادت ۸۷ شهید گلگون کفن و بی‌دفاع در قلب ایران اسلامی شد.

حادثه تلخ بمباران شهر اراک در دوران دفاع‌مقدس

صنایع استان مرکزی همگام با رزمندگان سلحشور اسلام در دوران دفاع مقدس، حماسه‌های جاودانی در صفحات تاریخ پر افتخار این مرزبوم ثبت کردند زیرا این استان به لحاظ نزدیکی به استان‌های غربی کشور، وظیفه سنگینی در پشتیبانی از رزمندگان اسلام بر عهده داشت و سلحشوران آن نیز نقش موثری در پیروزی در مقابل رژیم بعثی ایفا کردند و در هشت سال دفاع مقدس بالغ بر ۶ هزار و ۲۰۰ شهید، ۱۴ هزار جانباز و ۷۸۰ آزاده سرفراز را تقدیم نظام اسلامی کرده است.

حادثه تلخ بمباران شهر اراک در دوران دفاع‌مقدس

هواپیماهای عراقی صبح روز پنجم مرداد ۱۳۶۵ به مناطق کارگری صنعتی اطراف شهرستان اراک حمله کردند که بر اثر آن، شماری از کارگران به شهادت رسیدند. طی این حمله ۶ هواپیمای عراقی درحالی‌که در ارتفاع پایین پرواز می‌کردند کارخانه واگن‌سازی پارس، آلومینیوم، کارخانه آذرآب، مراکز آموزش ماشین‌سازی اراک، یک ساختمان اداری و یک منطقه در شهر اراک را در مورد حمله قرار دادند و این تعرض بیش از ۱۰۰ شهید و ۵۰۰ مجروح بر جای گذاشت. به نقل از شاهدان عینی بمباران، هواپیماهای عراقی در ارتفاع فوق‌العاده پایین اهداف خود را مورد حمله قرار دادند و کارگرانی را که از محوطه کارخانه‌ها بیرون آمده بودند، زیر رگبار کالیبرهای خود گرفتند.

حادثه تلخ بمباران شهر اراک در دوران دفاع‌مقدس

کارخانه آلومنیوم‌سازی اراک از جمله مراکز تولیدی مهم کشور به شمار می‌رود که در دوران جنگ شرایط دشواری را پیش‌رو داشت و بنابر تخصص خود با تمام توان ایستاد و قطعات مورد نیاز رزمندگان از جمله ادوات جنگی را تولید کرد. تعدادی از کارکنان این کارخانه از همان ابتدای جنگ راهی خط مقدم نبرد در جبهه شدند و برخی دیگر چرخ کارخانه را می‌چرخاندند تا موتور محرکه تولید و پشتیبانی همچنان روشن و فعال باقی بماند.

حادثه تلخ بمباران شهر اراک در دوران دفاع‌مقدس

یک سال از حمله ناجوانمردانه رژیم بعث عراق به ایران می‌گذشت و دلیرمردان کشور برای دفاع از کشورمان با معضلاتی مانند کمبود قطعات ادوات جنگی، لوازم یدکی، تجهیزات نظامی و مهمات روبرو بودند و همچنین نیاز به تعمیر قطعات نیز بسیار احساس می‌شد که تحریم تسلیحاتی و اقتصادی نیز به این بحران دامن می‌زد اما غیور مردان کارخانه آذرآب با وجود مشکلات فراوان ایستادگی کردند و قدم در عرصه تولید گذاشتند. جهادگران کارخانه آذرآب با تولید ۲۴ نوع قطعه مورد نیاز در جبهه‌ها از حریم میهن خود دفاع کردند به همین دلیل رژیم بعث عراق در پنجم مرداد سال ۶۵ موقعیت مناسبی یافت تا با هجوم هوایی، انتقام مقاومت مردم ایران را بگیرد که بر اثر این حمله هوایی، تعداد زیادی از مجاهدان پشت خط مقدم به خاک و خون کشیده شدند و کارخانه آذرآب نیز پنج دلاور مرد را در راه سربلندی ایران عزیز تقدیم کرد.

حادثه تلخ بمباران شهر اراک در دوران دفاع‌مقدس

کارخانه ماشین سازی اراک نیز در دوران دفاع مقدس نقش مهمی را ایفا می‌کرد به طوری که نیروهای متخصص، تلاشگر و بسیجی با اتحاد و وحدتی مثال زدنی برای رفع نیازهای دفاعی کشور گام‌های بزرگ و مهمی برداشتند. جهادگران کارخانه ماشین سازی اراک با تشکیل واحدهایی در قالب «دفتر جهاد صنایع» و کمیته «امور دفاعی» بخش اعظمی از تجهیزات مهم و استراتژیک نظامی مورد نیاز کشور را طراحی و تولید کردند. اعزام نیروهای فنی و مهندسی و رزمنده و همچنین طراحی و ساخت پل خیبر، پل بیلی، بولدوزر آبی خاکی، سوخت رسان جنگنده، انواع مهمات خمپاره و… باعث شد تا رژیم بعث عراق همت عالی در خودکفایی نظامی و پشتیبانی جنگ را تاب نیاورد و در نتیجه کارخانه ماشین‌سازی را از حمله و بمباران بی‌نصیب نگذارد.

اخبار مرتبط
نظرات
آخرین اخبار