رسول اکرم (ص‌): کمال عقل پس از ایمان به خدا، مدارا کردن با مردم است
پیگیری‌های رسانه‌ای «دیار آفتاب» جواب داد؛

موافقت راه‌آهن با ایجاد توقفگاه در شهر امیرکبیر

پس از ماه‌ها پیگیری مستمر رسانه‌ای «دیار آفتاب»، راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران سرانجام با ایجاد توقفگاه در شهر جدید امیرکبیر موافقت کرد، تصمیمی که می‌تواند آغازگر تحول در حمل ‌و نقل ریلی استان مرکزی باشد.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی پایگاه خبری تحلیلی «دیار آفتاب» پروژه اتصال ریلی شهر جدید امیرکبیر به اراک از جمله موضوعاتی است که طی ماه‌های اخیر بارها در گزارش‌های تحلیلی این رسانه مورد بررسی قرار گرفته است.

مسئله‌ای که در ابتدا در سکوت خبریِ طولانی فرو رفته بود، اما انتشار چند گزارش پشت‌سرهم از سوی دیار آفتاب روند این پروژه را بار دیگر به سطح تصمیم‌گیری‌های استانی و ملی بازگرداند.

 پروژه احداث قطار بین‌شهری امیرکبیر به اراک طی سال‌های اخیر به یکی از مهم‌ترین موضوعات زیرساختی استان مرکزی تبدیل شده است.

این طرح که هدف آن اتصال شهر جدید امیرکبیر به مرکز استان و تسهیل رفت‌وآمد شهروندان است، از نخستین روزهای مطرح شدن با وعده‌ها و امیدهای فراوان آغاز شد اما سال‌ها در مرحله مطالعات و تصمیم‌گیری باقی ماند و هیچ‌گاه به مرحله عملیاتی نرسید.

نیاز روزافزون به حمل ‌و نقل پاک، کاهش ترافیک و هزینه‌های سفر، به همراه ظرفیت‌های اقتصادی منطقه، موجب شد مسئولان ملی و استانی توجه ویژه‌ای به این پروژه داشته باشند.

هوشنگ بازوند، معاون وزیر راه و شهرسازی خردادماه امسال در سفر به استان مرکزی در نشست بررسی مسائل، مشکلات و وضعیت راه‌های استان مرکزی، توسعه حمل‌ و نقل ریلی سریع‌السیر را برای رشد اقتصادی استان ضروری دانست و با اشاره به تجربه موفق اصفهان و قم، اعلام کرد که مشارکت صنایع بزرگ و جذب سرمایه‌گذاری می‌تواند اجرای چنین پروژه‌هایی را در استان مرکزی ممکن سازد.

نادرقلی ابراهیمی، نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان در مجلس شورای اسلامی، نیز از طرح اتصال شهر جدید امیرکبیر از طریق یک خط آنتنی از ایستگاه مالک‌آباد خبر داد و تصریح کرد این مسیر که تأیید اولیه مسئولان وزارت راه و راه‌آهن کشور را گرفته، می‌تواند به‌جای احداث مسیر جداگانه و پرهزینه، پروژه را سریع‌تر و کم‌هزینه‌تر پیش ببرد.

با این حال مسیر پروژه همواره هموار نبود و سعید میرزایی، مدیرعامل اسبق شرکت عمران شهر جدید امیرکبیر، اعلام کرد که مخالفت مدیر راه‌آهن اراک مانع اصلی پیشرفت طرح بوده است و با وجود صدور مجوز ساخت ایستگاه توسط رئیس وقت راه‌آهن کشور، پروژه در مرحله اجرا با مشکلات منطقه‌ای مواجه شده و تأمین واگن و ناوگان مورد نیاز نیز از چالش‌های جدی آن بوده است.

پس از انتشار این مطالب، سعید ترکی، مدیرکل راه‌آهن اراک، اعلام کرد که مجری پروژه بهره‌برداری از قطارهای حومه‌ای صلاحیت صدور مجوز ساخت ایستگاه را ندارد و موافقت‌های پیشین تنها شامل ایجاد توقفگاه حومه‌ای بوده است و تصمیم‌گیری نهایی درباره صدور مجوز ساخت و بهره‌برداری از خطوط ریلی تنها در هیأت مدیره راه‌آهن کشور انجام می‌شود.

در ادامه، قدرت‌الله ابک، سرپرست هماهنگی امور عمرانی استانداری مرکزی، ضمن تأکید بر ضرورت پروژه قطار برای توسعه پایدار شهرهای امیرکبیر و مهاجران، اعلام کرد که تعهدات پیشین شهرداری مهاجران باید به‌طور جدی پیگیری شود و مدیرعامل جدید شهر امیرکبیر باید مسیر پروژه را بازنگری کرده و با همکاری دستگاه‌های دولتی و بخش خصوصی، روند اجرای راه‌آهن را تسریع کند.

در تازه‌ترین موضع‌گیری‌ها، علیرضا حیدری‌تفرشی، مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید امیرکبیر و مهاجران گفت که پروژه در مرحله بررسی کارشناسی قرار دارد و چالش‌هایی مانند کمبود ناوگان، نبود سرمایه‌گذار و نیاز به تأمین اعتبار برای احداث انشعاب از مسیر اصلی وجود دارد. 

وی دو مسیر برای پیشبرد پروژه پیشنهاد کرد: جذب سرمایه‌گذار بخش خصوصی یا پیگیری اجرای پروژه با حمایت مستقیم دولت و اعلام کرد که احتمال توقف قطار اراک–قم در ایستگاه امیرکبیر می‌تواند فرصتی مهم برای پیشبرد اهداف پروژه باشد. 

مجموع اظهارات مسئولان نشان می‌دهد که پروژه با وجود حمایت‌های ملی و استانی، با چالش‌های مدیریتی، مالی و فنی مواجه است و هنوز برای عملیاتی شدن نیازمند همکاری گسترده بین بخش دولتی و خصوصی، تأمین منابع مالی کافی و برنامه‌ریزی دقیق است.

بیشتر بخوانید:

موافقت راه‌آهن با ایجاد توقفگاه در امیرکبیر

در ادامه روند اجرایی پروژه، جلسه‌ای ویژه با حضور فرماندار شهرستان اراک، معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان مرکزی، مدیرکل دفتر امور فنی استانداری مرکزی، مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید امیرکبیر و مهاجران و سایر مسئولان استانی برگزار شد.

در این نشست، آخرین وضعیت مطالعات، هماهنگی‌های بین دستگاهی و الزامات فنی اجرای طرح بررسی شد و تأکید شد که روند استقرار ایستگاه راه‌آهن و تأمین ریل‌باس شهر جدید امیرکبیر باید هرچه سریع‌تر تسریع شود.

محسن خیرمند معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان مرکزی خبر داد: راه‌آهن جمهوری اسلامی با ایجاد توقفگاه بر روی ریل سراسری در محدوده شهر جدید امیرکبیر موافقت نموده است.

وی افزود: این موافقت می‌تواند آغاز تحول جدی در جابه‌جایی ایمن مسافران میان امیرکبیر، اراک و مهاجران باشد و نقش مستقیم در کاهش ترافیک، کاهش آلودگی و کاهش تصادفات خواهد داشت.

این نخستین بار است که یک مقام رسمی، موافقت قطعی راه‌آهن کشور برای ایجاد توقفگاه را اعلام می‌کند؛ موافقتی که به گفته کارشناسان، قفل چندساله پروژه را باز می‌کند و راه را برای تأمین ریل‌باس و آغاز عملیات اجرایی باز می‌گذارد.

این تصمیمات جدید و برگزاری نشست‌های هماهنگی میان مسئولان شهری و استانی، پس از ماه‌ها پیگیری رسانه‌ای، نشان می‌دهد که پروژه اتصال ریلی شهر جدید امیرکبیر به اراک با سرعت بیشتری در حال پیشرفت است و مسیرهای عملیاتی برای تأمین ناوگان و اجرای ایستگاه، روشن‌تر شده است.

انتهای خبر/

1404-08-27 14:01 شماره خبر : 16293

درباره نویسنده

اخبار مرتبط:
نظرات:
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.

هنوز نظری ثبت نشده است. شما اولین نفری باشید که نظر می‌گذارید!

تمامی حقوق مادی و معنوی، برای پایگاه خبری تحلیلی «دیار آفتاب» محفوظ می باشد.