رسول اکرم (ص‌): کمال عقل پس از ایمان به خدا، مدارا کردن با مردم است به شرط آن که
شنبه 1403/05/06 Saturday - 2024 27 July السبت ، 21 محرّم ، 1446
ساعت
دبیرکل شورای عالی علوم و تحقیقات بیان کرد:

دبیرکل شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری گفت: تخصیص ۱۵ درصد از اعتبارات دانشگاه‌ها به حوزه‌های پژوهشی و فناوری در برنامه هفتم توسعه، از سیاست‌های تشویقی و ترغیبی در حوزه پژوهش‌محوری است.

به گزارش «دیار آفتاب»؛ پیمان صالحی، امروز در مراسم معرفی و تجلیل از پژوهشگران و فناوران برتر استان مرکزی، پیرامون ماده ۱۳ قانون جهش تولید دانش‌بنیان، گفت: با هدف توسعه ارتباط دانشگاه با صنعت، صنایع و واحد‌های تولیدی دارای واحد تحقیقات و توسعه که با یکی از واحدهای دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی و پژوهشی مرتبط، با اولویت استان محل استقرار آن صنعت یا واحد تولیدی، تفاهم‌نامه همکاری منعقد نمایند، قراردادهای تحقیق و توسعه مربوط با این تفاهم‌نامه‌ها مشمول مزایای این طرح می‌شود.

وی، افزود: تمامی دستگاه‌ها و مراکز آموزش عالی و پژوهشی موظف هستند که کارگروه ارتباط با صنعت و معدن را با حضور نمایندگان صنعت و یا واحدهای تولیدی، با اولویت استان محل استقرار آن دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی و پژوهشی، تشکیل دهند.

دبیرکل شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری، در خصوص روزهای هفته پژوهش، بیان کرد: پژوهش، مدرسه و آینده‌سازان، توسعه بازار محصولات تولید داخل، پژوهش و فناوری در خدمت جامعه و صنعت، دانشمندان و سرآمدان علمی، پژوهش، فناوری و اثربخشی اجتماعی، از روزهای هفته پژوهش است.

صالحی، به برنامه‌های پیش بینی شده به مناسبت هفته پژوهش عنوان کرد: زنگ پژوهش و تقدیر از دانش‌آموزان برتر، نشست مدیران ارتباط با جامعه و صنعت، افتتاح بیست و چهارمین نمایشگاه دستاوردهای پژوهش، فناوری و فن‌بیان، نشست انجمن‌های علمی، جشنواره تقدیر از پژوهشگران و فناوران برگزیده و جشنواره اندیشمندان و دانشمندان جوان، از برنامه‌های هفته پژوهش و فناوری است.

وی، تدوین و ابلاغ آیین‌نامه پایه‌های تشویقی را از اعمال سیاست‌های تشویقی و ترغیبی پژوهش دانست و خاطرنشان کرد: تدوین و ابلاغ شیوه‌نامه اعتبار ویژی جامع، تدوین آیین‌نامه تعاملات بین‌المللی، تخصیص ۱۵ درصد از اعتبارات دانشگاه‌ها به حوزه‌های پژوهشی و فناوری در برنامه هفتم توسعه، از دیگر اعمال سیاست‌های تشویقی و ترغیبی در حوزه پژوهش‌محوری است.

معاون پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، عنوان کرد: هیچ کسی نمی‌تواند بدون قرارگرفتن در چهارچوب‌های علمی، کشور را به سطح ارتقاء فناوری در سطح جهان برساند.

صالحی، انجام تحقیقات بنیادی واقعی را، لازمه اصول بومی و ارائه محصول به بازار دانست.

وی، اظهار کرد: هیچ‌گاه کشوری نمی‌تواند به اقتدار اقتصادی و فناوری برسد مگر این که پایه‌های علمی را توسط دانشمندان بومی خودش پایه‌گذاری کند، فلذا همه دنیا می‌دانند که اگر بر مبنای علم کشور خود بتوانند اقتصادشان را پایگذاری کنند، می‌توانند به اقتدار و درآمد برسند.

انتهای پیام/

اخبار مرتبط
نظرات
آخرین اخبار