رسول اکرم (ص‌): کمال عقل پس از ایمان به خدا، مدارا کردن با مردم است به شرط آن که
دوشنبه 1403/06/26 Monday - 2024 16 September الاثنين ، 13 ربيع الأول ، 1446
ساعت
1403-06-13 08:41 شماره خبر : 7704 https://diyareaftab.ir/short/eroYp 0
استاد حوزه علمیه:

استاد حوزه علمیه گفت: امام‌ رضا (ع) شخصیت علمی و علوی تاثیرگذاری بودند و با مناظرات علمی و علوی خود در ایران باعث رواج تفکر شیعی شد.

حجت‌الاسلام هادی میرزایی در گفتگو با پایگاه خبری تحلیلی «دیار آفتاب»؛ گفت: حضرت علی بن موسی‌الرضا (ع) مانند دیگر پیشوایان معصوم علیهم‌السلام به زیور فضایل اخلاقی و کمالات نفسانی آراسته و از هرگونه زشتی و پلیدی و رذایل اخلاقی منزه بودند و در این راه گفتار و رفتارش الگو و سرمشق دیگران بود.

استاد حوزه علمیه اظهار کرد: حضرت رضا علیه‌السلام شخصیت علمی و علوی تاثیرگذاری در دوران خود بودند به طوری که وقتی به ایران سفر کردند تفکر شیعی و مقام علمی بالای ایشان سبب گردهم آمدن مردم به دور ایشان شد و در مناظراتی که مامون بین ایشان و مخالفانش حول محور امامت و نبوت ترتیب می‌داد شرکت می‌کرد که همواره با پاسخ‌های علمی و صحیح و قاطع برتری ایشان را نسبت به مخالفانش ثابت می‌کرد.

وی ادامه داد: از ویژگی‌های اخلاقی بارز ایشان مهربانی است که به نام امام‌ رئوف همگان می‌شناسند و با برخوردهای سرشار از رعایت احترام و ادب با همه، حتی زیردستانشان زبانزد مردم بود.

مسئول نمایندگی شورای سیاستگذاری ائمه جمعه استان‌مرکزی با اشاره به اینکه تقوا و خدا محوری و شخصیت جامع از دیگر خصیصه‌های شخصیتی آن امام همام بود افزود: امام هشتم شیعیان به سبب همین خصوصیات اخلاقی و بزرگ منشیشان بود که محبوب دلهای مردم شدند.

میرزایی تصریح کرد: امام رضا (ع) معیار برتری انسان‌ها در تقوای الهی و عمل به دستورات دین است و  اگر ما بخواهیم زندگی‌مان رنگ و بوی این امام عزیز را داشته باشد باید در زندگی تقوا پیشه کنیم.

مسئول نمایندگی شورای سیاستگذاری ائمه جمعه استان‌مرکزی خاطرنشان کرد: بزرگترین میراث امام رضا علیه الاف تحیه و الثنا برای ما شیعیان سیره و سبک زندگی ایشان است که باید در جهت ترویج این سیره و زندگی به سبک این امام رئوف قدم برداریم و با عمل واقعی به این سیره نسبت به ترویج آن اقدام کنیم.

وی افزود: رواياتى در فضيلت زيارت امام رضا(علیه‌السلام) وارد شده كه درباره زيارت هيچ يك از معصومين عليهم السلام وارد نشده است و اين به دلايل مختلفى است از جمله آن‌که، فقط شيعيان خالص اثناعشرى به زيارت مرقدش مى‌شتابند و از بركات تربتش بهره مى‌گيرند و به پيروى از مكتبش افتخار مى‌كنند.

میرزایی گفت: در ثواب و فضیلت زیارت امام‌ رضا علیه‌السلام در مقایسه با پاداش حج اینگونه در کتاب‌های تاریخی آمده است که شیخ طوسی از حضرت رضا علیه‌السلام نقل کرده است که آن حضرت فرمود: در خراسان بقعه‌ای است و زمانی خواهد آمد که آن بقعه همواره محل رفت و آمد و محل طواف فرشتگان می‌شود تا روز قیامت که در صور دمیده می‌شود و قیامت فرا می رسد. پرسیدند: ای پسر رسول خدا! این بقعه کدام است؟ فرمود: این بقعه در سرزمین طوس است، به خدا سوگند آن زمین باغی از باغ‌های بهشت است هر که مرا در این بقعه زیارت کند مانند کسی است که رسول خدا را زیارت کرده است و برای او پاداش هزار حج مقبول و هزار عمره مقبول نوشته خواهد شد و من و پدرانم روز قیامت شافع او خواهیم بود.

استاد حوزه علمیه بیان داشت: در روایتی دیگر از بزنطی آمده‌ است که امام جواد از قول پدرشان فرمودند: به شیعیان من بگو زیارت من به اندازه هزار حج پاداش دارد.  بزنطی می گوید از امام جواد علیه‌السلام از روی تعجب پرسیدم: به اندازه هزار حج؟ حضرت فرمود: آری به خدا سوگند کسی که او را زیارت کند در حالی که حق او را می شناسد، به اندازه هزار، هزار حج پاداش دارد‌.

وی ادامه داد: طبق روایتی دیگر امام موسی بن جعفر علیه‌السلام فرمود: کسی که قبر فرزندم علی علیه‌السلام را زیارت کند، پاداش او هفتاد حج نیکو و مقبول خواهد بود. مازنی می‌گوید: از تعجب پرسیدم: هفتاد حج؟ فرمود: هفتاد هزار حج عرض کردم: زیارت او به اندازه هفتاد هزار حج پاداش دارد؟ فرمود: آری خیلی از حج‌ها پذیرفته نمی‌شود. 

میرزایی بیان کرد: هر کس فرزندم علی را زیارت کند و یک شب نزد ایشان بماند، شبیه به کسی است که خدا را در عرش زیارت کرده است. در بعضی از این روایت‌ها هفتاد حج و در برخی هزار حج و عمره و در بعضی هزار هزار حج و در برخی هفتاد هزار حج و عمره پاداش زیارت امام رضا علیه‌السلام قرار داده شده است که با توجه به ظرفیت وجودی مخاطب آن زمان این ثواب‌ها بیان شده است.

انتهای خبر/

اخبار مرتبط
نظرات
آخرین اخبار