رسول اکرم (ص‌): کمال عقل پس از ایمان به خدا، مدارا کردن با مردم است
1403-12-26 04:39 شماره خبر : 12113 https://diyareaftab.ir/short/N3KZA
مدرس حوزه علمیه اراک:

مدرس حوزه علمیه اراک گفت: کرم و جود امام حسن (علیه‌السلام) زبانزد بود و ایشان سه بار تمام یا نصف اموال خود را در راه خدا بخشیدند.

نیره مشایخی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «دیار آفتاب» در سخنانی به مناسبت ولادت امام حسن مجتبی (علیه‌السلام) به تشریح فضائل و ابعاد مختلف صلح ایشان پرداخت و گفت: اگر در اوامر و نواهی اهل بیت اطاعت کنیم، شیعه واقعی هستیم و در غیر این صورت، تنها دوستدار و محب ایشان به شمار می‌رویم.

مدرس حوزه علمیه اراک با اشاره به حدیثی از ایشان، به تبیین معیارهای تشخیص شیعه واقعی از دوستدار اهل بیت (علیه‌السلام) پرداخت و با بیان اینکه ائمه اطهار (علیه‌السلام) معصوم و دارای ویژگی‌های خاصی هستند، اظهار کرد: فضائل ایشان را تنها معصوم می‌تواند بیان کند. امام حسن (علیه‌السلام) در صبر، گذشت، خلق و خو سرآمد همگان بودند.

وی افزود: کرم و جود امام حسن (علیه‌السلام) زبانزد بود و ایشان سه بار تمام یا نصف اموال خود را در راه خدا بخشیدند و حضرت حدود ۱۵ تا ۲۰ مرتبه پیاده به مکه مشرف شدند.

مشایخی تصریح کرد: امام حسن (علیه‌السلام) در مدت ۱۰ سال صلح خود، ادب و آداب اسلامی و اخلاق و فضیلت را عملاً به مردم آموختند.

مدرس حوزه علمیه اراک در ادامه به داستان مناظره یک مرد هاشمی و اموی در مورد دست بخشش طایفه‌شان اشاره کرد و سخاوتمندی امام حسن (علیه‌السلام) و امام حسین (علیه‌السلام) را در این ماجرا تبیین کرد.

وی با اشاره به داستان مرد شامی و برخورد کریمانه امام حسن (علیه‌السلام) با او، به تبلیغات سوء معاویه علیه اهل بیت (علیه‌السلام) اشاره کرد و گفت: معاویه مغز مردم شام را شستشو داده بود.

مشایخی در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع صلح امام حسن (علیه‌السلام) پرداخت و با تاکید بر اینکه هیچ کدام از ائمه (علیه‌السلام) خواهان جنگ نبودند، گفت: اسلام هیچ‌گاه شروع‌کننده جنگ نیست، بلکه جهاد را برای دفاع از خود واجب شمرده است.

مدرس حوزه علمیه اراک با اشاره به لشکرکشی معاویه و حرکت امام حسن (علیه‌السلام) به همراه مردم عراق برای مقابله با او، به سست شدن مردم عراق در جنگ، خریدن آن‌ها توسط معاویه و ناامنی در لشکر امام حسن (علیه‌السلام) اشاره کرد و گفت: این عوامل باعث شد که امام حسن (علیه‌السلام) یاران اصلی خود را از دست بدهد.

وی مهم‌ترین دلیل صلح امام حسن (علیه‌السلام) را اجرای دستور خداوند دانست و با استناد به حدیثی در این زمینه، تاکید کرد: امام حسن (علیه‌السلام) در اصل دستور خداوند را اجرا کردند. صلح امام حسن (علیه‌السلام) به این معنا نبود که ایشان عدالت را نمی‌خواستند یا ترسو بودند، بلکه صلح ایشان برای حفظ اسلام بود. اگر صلح نمی‌شد، شاید اسلام از بین می‌رفت.

این مدرس حوزه علمیه اراک در پایان سخنان خود، به پذیرش قطعنامه ۵۹۸ توسط امام خمینی (رحمت‌الله) در دوران جنگ تحمیلی اشاره کرد و آن را مشابه صلح امام حسن (علیه‌السلام) دانست و گفت: پذیرش این قطعنامه نیز علت‌های سیاسی داشت.

انتهای خبر/

اخبار مرتبط:
نظرات:
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.

هنوز نظری ثبت نشده است. شما اولین نفری باشید که نظر می‌گذارید!

آخرین اخبار
تمامی حقوق مادی و معنوی، برای پایگاه خبری تحلیلی «دیار آفتاب» محفوظ می باشد.