درباره نویسنده
خطبه 27 نهجالبلاغه؛
بیعتشکنی زبیر

حضرت علی (ع) در حکمت هفتم نهجالبلاغه از بیعتشکنی زبیر گفتهاند.
به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی «دیار آفتاب» هر روز یک حکمت از نهجالبلاغه امیرالمؤمنین علی (ع) را میخوانیم.
و من کلام له (علیه السلام) یعنی به الزبیر فی حال اقتضت ذلک و یدعوه للدخول فی البیعة ثانیة:
یَزْعُمُ أَنَّهُ قَدْ بَایَعَ بِیَدِهِ وَ لَمْ یُبَایِعْ بِقَلْبِهِ، فَقَدْ أَقَرَّ بِالْبَیْعَةِ وَ ادَّعَی الْوَلِیجَةَ، فَلْیَأْتِ عَلَیْهَا بِأَمْرٍ یُعْرَفُ وَ إِلَا فَلْیَدْخُلْ فِیمَا خَرَجَ مِنْه.
معنی:
سخنی از آن حضرت (ع) مقصودش زبیر است، در حالی که، مقتضی چنین سخنی بود:
میگوید که با دستش بیعت کرده و با دلش بیعت نکرده. دست بیعت فراپیش آورد و مدعی شد که در دل چیز دیگری نهان داشته. اگر در ادعای خود بر حق است، باید دلیل بیاورد
و گرنه، به جمع یاران من که از آنان دوری گزیده است بازگردد.
شرح:
گوشهای از داستان «طلحه و زبیر» و پیمان شکنی آنها را در شرح خطبههای سابق خواندید، آنها با امام به میل و اختیار خود بیعت کردند و حتّی هنگامی که خدمتش رسیدند و اجازه رفتن به «عمره» را خواستند، امام فرمود: شما قصد «عمره» ندارید. سوگند یاد کردند که هدفی جز این ندارند! امام به آنها پیشنهاد کرد که بار دیگر بیعت خود را تجدید کنید، آنها نیز با تعبیرات مؤکّد، بیعت را تجدید کردند. امام به آنها اجازه داد که برای «عمره» بروند، هنگامی که خارج شدند، به حاضران فرمود: «به خدا سوگند آنها را در فتنهای مشاهده خواهید کرد که (جنگ و خونریزی به راه میاندازند و خودشان) در آن کشته میشوند». «زبیر» برای توجیه پیمان شکنی خود بهانهای درست کرد، و آن این که تنها با دستش بیعت کرده و مجبور بوده و با قلب بیعت نکرده است! امام در پاسخ او این خطبه را ایراد فرمود (این نکته قابل توجّه است که بعضی این سخن را به امام «حسن مجتبی(ع)» نسبت دادهاند که به امر پدرش علی(ع) پس از خطبه «عبد اللّه بن زبیر» در روز «جمل» فرمود، ولی بعید به نظر نمیرسد که علی(ع) این سخن را قبلا در پاسخ ادّعاهای «زبیر» بیان فرموده بود و امام حسن(ع) از آن در خطبهاش در روز جمل بهره گیری کرد):
یزعم انّه قد بایع بیده، و لم یبایع بقلبه، فقد اقرّ بالبیعة، و ادّعی الولیجة. فلیأت علیها بامر یعرف، و الّا فلیدخل فیما خرج منه.
عذرهای بدتر از گناه:
با توجّه به آنچه در بالا گفته شد، امام (علیه السلام) این سخن را در پاسخ «زبیر» مطرح فرمود که میخواست برای پیمان شکنی خود توجیهی دست و پا کند؛ زیرا «معاویه» او را تحریک به خروج و سلطه بر «کوفه» و «بصره» کرد و آنها را فریب داد که میخواهد تمام «شام» را در اختیارشان گذارد. (۱) «طلحه و زبیر» به خاطر جاه طلبی که داشتند پیمان مؤکّد خود را با امام شکستند و «زبیر» در توجیه این کار گفت: «من تنها با دست خود بیعت کردم، نه با دل»!
امام در این سخن پاسخ دندان شکنی به او میدهد پاسخی که در تمام محافل حقوقی دنیای دیروز و امروز مورد قبول است و یک اصل اساسی در مسائل قضایی محسوب میشود؛ میفرماید: «او ادّعا میکند که با دست خود بیعت کرد و هرگز با قلبش بیعت ننموده است» (یَزْعُمُ اَنَهُ قَدْ بایَعَ بِیَدِهِ، وَلَمْ یُبایِعُ بِقَلْبِهِ).
سپس میافزاید: «او با این سخنش اقرار به بیعت میکند و ادّعای یک امر باطنی برخلاف ظاهر بیعت دارد» (فَقَدْ اَقَرَّ بِالْبَیْعَةِ، وَ ادَعَی الْوَلیجَةِ(۲) ).
در واقع این سخن او ترکیبی است از اقرار و ادّعا؛ اقرارش مسموع و مقبول است و امّا در مورد ادّعا باید اقامه دلیل کند.
لذا به دنبال آن امام میفرماید: «او باید قرینه قابل قبولی که بر این امر گواهی دهد اقامه کند (و اثبات نماید در شرایطی بوده که از روی اجبار و اکراه، این بیعت انجام شده و قلب او با دست و زبانش هماهنگی نداشته) در غیر این صورت باید دوباره به آنچه از آن خارج شده باز گردد و نسبت به بیعتش وفادار باشد» (فَلْیَأتِ عَلَیْها بِاَمْر یُعْرَفُ، وَ اِلاّ فَلْیَدْخُلْ فیما خَرَجَ مِنْهُ).
بسیاری از مردم دیده بودند که «طلحه» و «زبیر» با میل خود نزد امام آمدند و بیعت کردند؛ آنها جزء نخستین افراد بودند و این امر در مسجد انجام گرفت؛ این بیعت از هر نظر قابل قبول است و اگر کسی میخواهد غیر آن را ادّعا کند باید دلیل محکم و قرینه آشکاری بر ادّعای خود بیاورد. علاوه بر این همه میدانستند که در مورد بیعت با علی (علیه السلام) اکراه و اجباری وجود نداشت؛ گروه اندکی از سرشناسان بیعت نکردند، امام هم مزاحمتی برای آنها ایجاد نکرد. با توجّه به این، ادّعای عدم هماهنگی باطن و ظاهر چیزی نبود که به این سادگی قابل پذیرش باشد. (۳)
همان گونه که گفته شد این یک اصل اساسی در تمام محافل حقوقی و قضایی است که هرکس ظاهراً با میل خود قراردادی را ببندد، باید به آن وفادار باشد و ادّعای اکراه و اجبار و جدایی دل از زبان، و باطن از ظاهر پذیرفته نیست و الاّ هر کس میتواند قرارداد خود را با دیگران به راحتی به هم بزند. خریدار و فروشنده و ازدواج کننده و واقف و… هر وقت قرارداد را به مصلحت خود ندیدند، بگویند ما تنها با زبان یا دست، قرارداد بستیم و قلب ما همراه نبود!
در این صورت به اصطلاح، سنگ روی سنگ بند نمیشود و تمام قراردادهای افراد و دولتها و ملّتها از ارزش و اعتبار سقوط میکند و این چیزی است که هیچ عاقلی نمیپذیرد؛ حتّی به یقین «زبیر» هم این معنا را میدانست ولی برای اغفال عوام که سیل اعتراض را به روی او گشوده بودند که چرا بیعت خود را شکسته؟ تشبّث به این حشیش و توسّل به این دلیل واهی جست.
اینها همه به خاطر آن است که مردم آن زمان مخصوصاً عرب برای بیعت اهمیّت فوق العادهای قائل بودند و شکستن آن را گناه بزرگ و تخلّف غیر قابل قبولی میدانستند.
انتهای خبر/
درباره نویسنده
نظرات:
هنوز نظری ثبت نشده است. شما اولین نفری باشید که نظر میگذارید!
- جشن دختران «مثل ستاره» در اراک برگزار میشود
- اجلاسیه شهدای دانشجو معلم در اراک برگزار میشود
- حضرت معصومه (س) الگوی شجاعت
- امنیت شغلی کارگران اولویت اصلی است
- احیای هپکو میراث جاودانه شهید رئیسی
- اجلاسیه ۵۲ شهید دانشجومعلم استان مرکزی
- عملیات بیتالمقدس معادلات نظامی دشمن را برهم زد
- مدیریت رسانه در بحران
- اشتغالزایی برای ۳۰ نفر در فراهان
- نماهنگ «نگین ایران» منتشر شد
- جشن بزرگ «مثل ستاره» در اراک برگزار شد
- حضرت معصومه (س) الگوی ماندگار برای دختران
- ورود سامانه جدید بارشی به کشور
- جشن دهه کرامت در اراک
- ایران امام رضا (ع)، پیوند تمدن و معنویت
- واژگونی خودرو در اراک یک فوتی برجای گذاشت
- کرامات رضوی؛ تجلی قدرت الهی
- شهید رئیسی سرمایه اجتماعی نظام را تقویت کرد
- عدالتمحوری، میراث ماندگار شهید رئیسی
- مردمداری رمز محبوبیت شهید رئیسی
آخرین اخبار
- دشمن از ایران قوی هراسان است
- دشمن درصدد اشغال خرمشهرهای ذهنی ما است
- فتح خرمشهر فتح ارزشهای الهی بود
- جمعیت مولفه اقتدار کشور است
- برنامهریزی جدید برای رشد جمعیت ضروری است
- دعوت ۳ ورزشکار به تیم ملی بسکتبال
- اصرار بر غنیسازی یعنی توافقی در کار نیست
- چهارمین روز متوالی آلوده اراک
- وحدت عقیده
- دحوالارض راهی برای تقویت ایمان و معرفت است
- ما از شهادت نمیترسیم
- سوره «انفطار» آیه 1 تا ۱۹
- خرداد با کولهباری از آلودگی رسید
- انرژی هستهای راهحلی برای تأمین انرژی پاک است
- ملاصدرا فلسفه اسلامی را متحول کرد
- «پرویز خان» آخر هفته به آنتن میرسد
- مسیر خوبی پیش روی تیم ملی است
- غنیسازی، خط قرمز قطعی جمهوری اسلامی ایران است
- پرداخت ۶ میلیارد کمک هزینه درمان به بیماران
- دستورهای جنگی حضرت علی (ع)
- بهینهسازی منابع، بهرهوری را در صنایع افزایش میدهد
- امام زمان (عج) را فراموش نکنید
- سوره «تکویر» آیه 1 تا ۲۹
- مراسم گرامیداشت شهید جمهور در کتابخانه استاد دهگان
- جهاد تبیین ضرورتی برای حفظ سلامت فکری جامعه
- اجراي طرح ارتقاء امنيت اجتماعي در تفرش
- مشارکت ایران در مجمع جهانی بهداشت
- جهاد تبیین یک تکلیف شرعی و انقلابی است
- جهاد تبیین باید مستمر و نظاممند اجرا شود
- غنیسازی اورانیوم ضامن استقلال کشور است
- مشاهده بیشتر