رسول اکرم (ص‌): کمال عقل پس از ایمان به خدا، مدارا کردن با مردم است به شرط آن که
شنبه 1403/05/06 Saturday - 2024 27 July السبت ، 21 محرّم ، 1446
ساعت
مدیرکل میراث‌ فرهنگی استان مرکزی:

مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌‎دستی استان مرکزی از اجرای عملیات مرمتی برای ۵۰ اثر تاریخی استان مرکزی در سال ۱۴۰۲ خبر داد.

 محمود مرادی در گفتگو با پایگاه خبری تحلیلی «دیار آفتاب»؛ گفت: در سالی که گذشت ۵۰ قرارداد به منظور عملیات مرمتی ابنیه تاریخی در سطح استان منعقد شد و برای مرمت این آثار تاریخی ۲۱ میلیارد تومان هزینه شد.  

مدیر‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‎دستی استان مرکزی گفت: بیش از ۵۰ اثر تاریخی استان مرکزی در سال گذشته مرمت و بازسازی شد.

مرادی افزود: این پروژه‌ها در زمینه مرمت و احیای بناهای تاریخی، مشارکت در مرمت بناهای تاریخی بخش خصوصی، خرید مصالح به منظور احداث موزه بزرگ و مرمت و بازسازی بازار تاریخی اراک بوده است.

وی در ادامه گفت: مهمترین این پروژه‌ها شامل مرمت، ساماندهی و مجموعه بازار اراک، مسجد جامع ساوه، کاروانسرای آوه بازار نراق، امامزادگان ساروق، امامزاده سلیمان نراق، امام‌زادگان آستانه، امام‌زاده محمد فم تفرش، امام‌زاده شاهواروق و… هستند که پروژه‌های مهم اجرا شده در سال گذشته است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‎دستی استان مرکزی ادامه افزود: در سال گذشته هفت اثر نامنقول، دو اثر منقول تاریخی، پنج اثر ناملموس، چهار اثر طبیعی در فهرست ملی به ثبت رسیده و پنج اثر تاریخی نیز تعیین حریم حفاظتی شده‌اند.

مرادی با اشاره به اینکه سال گذشته ۷ اثر ثبتی نا منقول شناسایی شد، افزود: مهمترین آنها تکیه سرآبادان شهرستان تفرش، کارخانه قند شهرستان شازند، حمام روستای خیرآباد بودند و دو اثر منقول ثبتی شامل: محراب مسجد جامع ساوه، درب چوبی امام زاده مشهد گرمه و چهار اثر طبیعی از شهرستانهای استان درختان کهنسال در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

وی با تاکید بر اینکه چندین مجوز کاوش در سطح استان در سال گذشته انجام شده است گفت: تهیه مجوز کاوش برای غار هستیجان، تپه قلعه نو، تپه بازنه از مهمترین پروژه‌های اجرا شده در سال گذشته است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‎دستی استان مرکزی گفت: در سال ۱۴۰۲ چندین قرارداد مطالعاتی در جهت تهیه ضوابط اختصاصی برای بافت تاریخی شهرهای استان از جمله آشتیان و تفرش منعقد شده و پروژه‌های مطالعات و مستندنگاری آنها در حال اجراست.

مرادی اظهار کرد: استان مرکزی دارای بیش از دو هزار اثر تاریخی شناسایی شده است و تا کنون ۹۸۰ اثر از این تعداد در فهرست میراث ملی به ثبت رسیده است.

انتهای خبر/

اخبار مرتبط
نظرات
آخرین اخبار