رسول اکرم (ص‌): کمال عقل پس از ایمان به خدا، مدارا کردن با مردم است به شرط آن که
شنبه 1403/06/31 Saturday - 2024 21 September السبت ، 18 ربيع الأول ، 1446
ساعت
مسئول شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه استان مرکزی:

مسئول شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه استان مرکزی، نتیجه مجموع آیات مرتبط با مولّفهٔ محبت در رسالت پیامبر اکرم(ص) را حُسن خلق دانست و گفت: پیشوایان اسلام خصوصاً پیامبر اکرم(ص) نمونه کاملی از آن بوده است.

به گزارش دیار آفتاب؛ حجت‌الاسلام هادی میرزایی در گفتگو با خبرنگار مذهبی ندای تفرش ضمن تبریک میلاد پیامبر اکرم(ص) و امام صادق(ع) گفت: مقوله محبت در سیره نبی مکرم اسلام به‌عنوان ویژگی بارز و غیرقابل انکار در رسالت پیامبر مورد نظر است، چراکه خلق و خوی نیکو و نرمش و مهربانی پیامبر موجبات نزول رحمت الهی درباره ایشان و درباره تمام امت گردید.

میرزایی، به آیه ۲۱۵ شورای اشاره و اظهار کرد: خداوند متعال در قرآن کریم روی سخن را به پیامبر صلی‌الله علیه و آله و سلّم کرده، می‌فرماید: «بال و پر خود را برای مؤمنانی که از تو پیروی می‌کنند پایین بیاور و (تواضع و محبت کن)؛ وَاخْفِضْ جَنَاحَکَ لِمَنِ اتّبَعَکَ مِنَ الْمُؤْمِنِینَ»

مسئول شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه استان مرکزی، ادامه داد: در آیات قرآن کراراً به پیامبر مکرم(ص) توصیه شده است که نسبت به مؤمنان متواضع، مهربان، نرم و ملایم باشد، چرا که سرمایه بزرگ یک رهبر محبّت و پیوند معنوی پیروانش با اوست؛ و این بدون تواضع، خوش‌رویی و خیرخواهی حاصل نمی‌شود.

وی ادامه داد: در فراز «و اخفض جناح» کنایه از تواضع آمیخته با محبت است، همان گونه که پرندگان هرگاه می‌خواهند به جوجه‌های خود اظهار محبت کنند بال و پر خود را می‌گسترانند و آنها را زیر بال و پر می‌گیرند تا هم در برابر حوادث احتمالی مصون بمانند و هم از تشتت و پراکندگی حفظ شوند، پیامبر اسلام(ص) نیز مأمور بودند بدین گونه مؤمنان را زیر بال و پر خود بگیرند.

میرزایی نتیجه مجموع آیات مرتبط با مولّفهٔ محبت در رسالت پیامبر اکرم(ص) را حُسن خلق دانست و تصریح کرد: قرآن منادی حُسن خلق، نرمش، محبت و ملاطفت است و پیشوایان اسلام خصوصاً پیامبر اکرم(ص) نمونه کاملی از آن بوده است، به گونه‌ای که می‌توان یکی از معجزات پیامبر اسلام را معجزه اخلاقی او شمرد.

 

مسئول شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه، با اشاره به جاذبه‌های اخلاقی پیامبر(ص) گفت: تواضع، محبت، مهربانی، عفو و گذشت آمیخته با شجاعت و شهامت پیامبر باعث جذب دل‌ها به‌سوی خود بود و تلاش فوق العاده ایشان در طریق هدایت و اصلاح مردم، چشم‌ها را به او متوجه می‌ساخت.

 

وی یکی از شاخصه‌های پر اهمیت در پیشرفت اسلام اخلاق نیک و کلام دلاویز و پرجاذبه پیامبر اکرم(ص) با انسان‌ها دانست و ادامه داد: این خلق نیکو تا بدان حدی بود که معروف شد چنانچه در قرآن مجید، به نقش اخلاق پیامبر(ص) در پیشرفت اسلام و جذب دل‌ها تصریح شده است؛ «فَبِمَا رَحْمَةٍ مِنَ اللَّهِ لِنْتَ لَهُمْ وَلَوْ کُنْتَ فَظًّا غَلِیظَ الْقَلْبِ لَانْفَضّوا مِنْ حَوْلِکَۖ فَاعْفُ عَنْهُمْ وَاسْتَغْفِرْ لَهُمْ وَشَاوِرْهُمْ فِی الْأَمْرِ؛ ای رسول ما! به خاطر لطف و رحمتی که از جانب خدا، شامل حال تو شده، با مردم مهربان گشته‌ای، و اگر خشن و سنگدل بودی، مردم از دور تو پراکنده می‌شدند، پس آن‌ها را ببخش، و برای آن‌ها طلب آمرزش کن، و در کارها با آن‌ها مشورت فرما.»

 

میرزایی به سه مورد که در پیشرفت اسلام نقش به سزایی داشت اشاره و خاطرنشان کرد: ۱- اخلاق پیامبر(ص) ۲- شمشیر و مجاهدات حضرت علی(ع) ۳- انفاق ثروت حضرت خدیجه(س) بود.

 

انتهای پیام/

اخبار مرتبط
نظرات
آخرین اخبار