رسول اکرم (ص‌): کمال عقل پس از ایمان به خدا، مدارا کردن با مردم است به شرط آن که
پنج‌شنبه 1403/06/29 Thursday - 2024 19 September الخميس ، 16 ربيع الأول ، 1446
ساعت
1402-08-04 17:21 شماره خبر : 1030 https://diyareaftab.ir/short/VlpoV 0
مسئول بسیج جامعه زنان استان مرکزی:

مسئول بسیج جامعه زنان استان مرکزی گفت: رژیم پهلوی وابستگی شدید به آمریکا داشت بنابراین در ایران قانون کاپیتولاسیون را تصویب کردند که مأموران آمریکایی در دادگاه‌های ایران و امکانات قضایی و امنیتی ایران باید معاف شوند.

به گزارش «دیارآفتاب»؛ زهرا غفاری، در گفتگو با سلام کمیجان با اشاره به واقعه چهارم آبان ماه گفت؛ تصویب قانون و طرح کاپیتولاسیون در زمان پهلوی یکی از جنایت‌های بارز رژیم پهلوی در کشور ایران بود.

وی، افزود: شناخت ماهیت رژیم مستکبر و متجاوز از نظر امامین انقلاب و اتخاذ سیاست‌های حکیمانه ایشان در مقابل این رژیم بر مبنای دیدگاه‌های امام است که در برهه‌های حساس، ملت و دولت ما را با این آرمان‌های اصیل انقلاب پیوند زده و باعث تداوم این انقلاب شده است.

مسئول بسیج جامعه زنان استان مرکزی، بیان کرد: آمریکا پیش از پیروزی انقلاب در ایران نزدیک به چند ده هزار مأمور خود را به کار گرفته بود تا در مواضع امنیتی و نظامی و حتی در مجموعه‌های مدیریتی ایران برنامه‌ریزی کنند و پول و مزد خودشان را به صورت مضاعف از ایران می‌گرفتند در صورتی که برای آمریکا کار می‌کردند.

غفاری، ادامه داد: رژیم پهلوی وابستگی شدید به آمریکا داشت بنابراین در آن زمان یک قانونی را تصویب کردند که مأموران آمریکایی در دادگاه‌های ایران و امکانات قضایی و امنیتی ایران باید معاف شوند.

وی، عنوان کرد: مأموران آمریکایی در ایران اگر جرمی را انجام می‌دادند دادگاه‌های ایران بنابر قانون کاپیتولاسیون حق نداشتند آنها را محاکمه کنند که این نهایت ضعف و وابستگی یک ملت را به بیگانگان نشان می‌دهد.

مسئول بسیج جامعه زنان استان مرکزی، افزود: امام خمینی(ره) در چهارم آبان ماه ۱۳۴۳ با سخنرانی کوبنده خود علیه استکبار غرب و شرق، ذهن مردم را نسبت به این قضیه روشن کرد و انتقادات بسیاری به رژیم پهلوی و آمریکا کرد.

غفاری، بیان کرد: دولت منحوس پهلوی نتوانست که آگاهی بخشی و روشنگری حضرت امام خمینی(ره) را ببیند بنابراین در ۱۳ آبان اقدام به دستگیری امام راحل و ایشان را به ترکیه تبعید کرد.

وی، ادامه داد: تصویب کاپیتولاسیون و تبعید امام خمینی(ره) باعث شروع اعتراضات مردم شد که در نهایت به پیشنهاد هیئت وزیران و تصویب شورای انقلاب در۲۳ اردیبهشت ۵۸ حق کاپیتولاسیون و امتیازات و ملحقات آن به طور نهایی در ایران لغو شد.

مسئول بسیج جامعه زنان استان مرکزی، تصریح کرد: روحیه استکبار ستیزی پس از پیروزی انقلاب اسلامی افزایش یافت و مردم نسبت به خیانت‌های آمریکا در ایران آگاه شدند.

انتهای پیام/

اخبار مرتبط
نظرات
آخرین اخبار