رسول اکرم (ص‌): کمال عقل پس از ایمان به خدا، مدارا کردن با مردم است به شرط آن که
دوشنبه 1403/06/26 Monday - 2024 16 September الاثنين ، 13 ربيع الأول ، 1446
ساعت
1403-05-21 09:50 شماره خبر : 7324 https://diyareaftab.ir/short/NEq71 0
«دیار آفتاب» گزارش می‌دهد؛

بر اساس اطلاعات دریافت‌ شده از ایستگاه‌های سنجش آلودگی هوا، هوای شهرهای اراک، ساوه و شازند امروز در وضعیت ناسالم برای گروه‌های حساس قرار گرفت.

به گزارش گروه اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی «دیار آفتاب»؛ امروز سه ایستگاه سنجش آلودگی هوای فعال در کلانشهر اراک عدد ۱۱۹ را نشان داد که بیانگر وضعیت نارنجی و ناسالم برای گروه‌های حساس بود.

هوای اراک، ساوه و شازند در وضعیت ناسالم برای گروه‌های حساس

بر اساس اطلاعات دریافت شده از سامانه پایش کیفی هوای محیط زیست استان مرکزی، میانگین شاخص لحظه‌ای کیفیت هوای اراک در ساعت ۰۹:۰۰ امروز یک‌شنبه ۲۱ مردادماه به عدد ۱۱۹ رسید، که نشانگر قرار گرفتن در وضعیت نارنجی و ناسالم برای گروه‌های حساس است.

شاخص‌ها در ایستگاه بلوار حافظیه، خیابان قائم‌مقام فراهانی و خیابان میرزای شیرازی شهر اراک در این ساعت به ترتیب بر روی عدد ۱۲۲، ۱۴۱ و ۹۵ قرار دارند که بیانگر شرایط ناسالم کیفیت هوای اراک برای گروه‌های حساس در روز جاری است.

همچنین در ساعت ۰۹:۰۰ امروز کیفیت هوای ساوه و شازند نیز با شاخص آلایندگی ۱۳۶ و ۱۴۵ در وضعیت نارنجی و ناسالم برای گروه‌های حساس قرار دارد. 

محققین معتقد هستند، خط اول مبارزه با آلودگی هوا، تقویت سیستم ایمنی بدن از طریق پنج راه موثر است.

نوشیدن کافی مایعات: یکی از ساده‌ترین راه‌ها برای مبارزه با عوارض جانبی آلودگی هوا، نوشیدن مقادیر زیاد آب است.

با نوشیدن مقادیر زیاد آب، نه تنها پوست‌تان مرطوب می‌ماند، بلکه سموم بدن نیز دفع خواهند شد. در طول روز حداقل ۶ فنجان آب گرم بنوشید. نوشیدن چای سبز نیز منجربه تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود.

مصرف کافی گیاهان: تنفس در هوای آلوده، شما را در معرض رادیکال‌های آزاد قرار می‌دهد. با این حال مصرف سبزیجات و میوه‌های حاوی آنتی‌اکسیدان، از بدن شما در برابر آسیب‌های ناشی از رادیکال‌های آزاد و استرس اکسیداتیو محافظت می‌کند.

در روزهای آلوده به طور مرتب سبزیجاتی مانند هویج، زغال‌اخته، توت‌ها، لوبیا و میوه‌های خانواده مرکبات را مصرف کنید.

مصرف امگا ۳: امگا ۳ مفیدترین نوع چربی است و به طور معمول در دانه‌ها، ماهی و آجیل یافت می‌شود.

مصرف غذاهای غنی از امگا ۳ موجود در دانه کتان، ماهی سالمون، ماهی قزل آلا، گردو و … از ریه‌های شما در برابر عوارض تنفسی ناشی از آلودگی هوا مانند برونشیت و آسم محافظت می‌کند. امگا ۳ از قلب شما در برابر آلودگی هوا نیز محافظت می‌کند.

افزودن ویتامین E به رژیم غذایی: این ویتامین محلول در چربی اولین خط دفاعی بدن در برابر آسیب‌هایی است که به بافت‌های انسان وارد می‌شود.

ویتامین E در برنامه غذایی از گیاهانی می‌آید که در قالب روغن‌های خوراکی مصرف می‌شود. روغن کانولا، آفتابگردان، بادام‌زمینی و روغن زیتون ازجمله این منابع هستند.

بادام و تخمه آفتابگردان از دیگر منابع غنی ویتامین E هستند.

مصرف منابع بتاکاروتن: به دلیل فعالیت آنتی‌اکسیدانی نقش بسیار مهمی در کنترل التهابات ناشی از آلودگی ایفا می‌کنند.

بتاکاروتن همچنین در بدن به ویتامین آ تبدیل می‌شود. سبزیجات برگ‌دار مانند کاهو و اسفناج قوی‌ترین منابع بتاکاروتن هستند. برگ تربچه و هویج نیز از دیگر منابع غنی بتاکاروتن هستند.

هوای استان ناسالم برای گروه‌های حساس
هوای استان ناسالم برای گروه‌های حساس
هوای استان ناسالم برای گروه‌های حساس
هوای استان ناسالم برای گروه‌های حساس
هوای استان ناسالم برای گروه‌های حساس

پیش‌بینی وقوع برخی رگبارهای خفیف و پراکنده باران در مناطقی از استان

بررسی آخرین خروجی مدل‌های پیش‌بینی وضع هوا نشان می‌دهد، وجود رطوبت کافی در جو به همراه افزایش ناپایداری‌های همرفتی موجب افزایش ابر در برخی از ساعات به‌ویژه ساعات بعدازظهر و ساعات اولیه شب از امروز تا روز دوشنبه در استان خواهد شد.

طی این مدت احتمال ضعیف وقوع برخی رگبارهای خفیف و پراکنده باران در مناطقی از استان به‌ویژه ارتفاعات نوار شرق و شمال استان دور از انتظار نیست.

همچنین تداوم جریانات شرقی در بیابان‌های مرکزی کشور موجب تداوم پتانسیل انتقال گرد و خاک از این مناطق به استان و پدیده گرد و غبار و در نتیجه تداوم کاهش کیفیت هوا تا روز دوشنبه در اغلب مناطق استان خواهد شد.

از لحاظ دمایی بررسی‌ها حاکی از تداوم نسبی گرمای هوا تا صبح دوشنبه در استان است، اما پس از آن دمای هوا تا پایان هفته به‌طور تدریجی کاهش خواهد یافت.

انتهای خبر/

اخبار مرتبط
نظرات
آخرین اخبار