رسول اکرم (ص‌): کمال عقل پس از ایمان به خدا، مدارا کردن با مردم است
سه‌شنبه 1403/10/18 Tuesday - 2025 07 January الثلاثاء ، 7 رجب ، 1446
ساعت
1403-10-16 10:20 شماره خبر : 10742 https://diyareaftab.ir/short/4xXjK 0
عضو هیات علمی دانشگاه فرهنگیان استان مرکزی:

عضو هیات علمی دانشگاه فرهنگیان استان مرکزی گفت: شهید علم‌الهدی یک مبارزه مکتبی بود و به معنی واقعی کلمه هم در سنگر علم، معنویت، جهاد نظامی و سیاسی و هم محرومیت‌زدایی و جهاد تبیین تلاش می‌کرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین سعید حسنی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «دیار آفتاب» در رابطه با روز شهدای دانشجو گفت: شهید علم الهدی در خانواده روحانی و عالم‌پرور متولد شد و از کودکی با قرآن مانوس و تربیت ایشان قرآنی بود.

وی تاکید کرد: دوران دانشجویی ایشان در دانشگاه مشهد با تحصیلات اسلامی همراه شد و در حوزه علمیه نیز تحصیل کرد. فعالیت‌ها و مبارزات مکتبی در زمان قبل از انقلاب، در جهاد اکبر، اصغر و جهاد کبیر بود. یعنی ایشان هم در خودسازی کوشا بود.

مسئول بسیج اساتید دانشگاه فرهنگیان استان مرکزی بیان کرد: هم در مبارزات سیاسی و نظامی با رژیم طاغوت و هم در فعالیت‌های فرهنگی و امدادرسانی به محرومان تلاش می‌کرد و بعد از انقلاب ابتدا در کمیته انقلاب امنیت بخشی به شهر در خوزستان را به عهده داشت. همچنین فعالیت‌های بسیار گسترده تعلیم و تربیتی داشت که نتیجه آن تدریس صدها شاگرد در زمینه مسائل اعتقادی بود‌.

وی افزود: ایشان فرماندهی نیروهای رزمنده عشایر در منطقه هویزه را بر عهده داشت و با گروهی از همکاران و دانشجویان در منطقه هویزه با ده‌ها تانک و سلاح‌های نیروهای تا دندان مسلح بعثی مبارزه کرد و در ۱۶ دی‌ماه در یک تنهایی و غربت مظلومانه به شهادت رسید.

شهید علم‌الهدی یک مبارز مکتبی بود

مسئول بسیج اساتید دانشگاه فرهنگیان استان مرکزی بیان کرد: این مبارزه مکتبی و این مجاهد فی سبیل‌الله  برای جوانان کشور و جوانان مقاومت الگویی شد که در یک دست قرآن و در دست دیگر سلاح داشتند و خداوند ایشان را به احسن وجه پذیرفت و نام و یاد او را در تاریخ جاودانه فرمود.

حسنی اظهار کرد: ایشان یک دانشجوی تراز انقلاب اسلامی بود. بنابراین دانشجوی تراز انقلاب، باید مبانی انقلاب اسلامی را از بن دندان بشناسد، معتقد باشد و در سنگر اکبر و خودسازی لحظه‌ای تساهل، تسامح و تنبلی نکند. در جهاد علمی گفتمان ساز باشد و نه مقلد. علوم انسانی را علوم انسانی الهی کند و نسبت به تحولات جامعه بشری دغدغه الهی و امام زمانی داشته باشد. دلسوزی او فقط با احساسات و هیجانات نباشد بلکه با یک انقطاعی به پروردگار و توکل به خدا، تقدیر را به خدا بسپارد و تسلیم محض تقدیر و قضای الهی باشد.

عضو هیات علمی دانشگاه فرهنگیان استان مرکزی عنوان کرد: دانشجوی تراز تدبیر و مدیریت را بر اساس تعالیم اسلام به نحو احسن انجام دهد و در دراز مدت و کوتاه مدت به جهت مبارزه با شیاطین انس و جن و به جهت بسترسازی برای قیام توحیدی و جهانی امام زمان علیه السلام با عدالت گستری در همه ابعاد به خصوص ایجاد استقلال، آزادی فکری و معنوی برای مردم تلاش کند و برای رفع حصر اقتصادی و مبارزه با منافقین در تمام سطوح و همه ابعاد در داخل و خارج در حالی که یک دست قرآن و یک دست دیگر سلاح علم و عمل را به دوش گرفته؛ فضای علمی کشور را به دور از تقلید، با گفتمان سازی در علوم انسانی متحول کند.

وی ادامه داد: دانشجوی تراز انقلاب اسلامی یک متفکر و حکیم است که حکمت را با اخلاص، زهد، دوری از دنیا پرستی و تنگ نظری به حد اعلای خود از پروردگار دریافت می‌کند.

دانشجویان در دو عرصه بیان مبانی انقلاب و کارآمدی آن می‌توانند جهاد تبیین کنند

مسئول بسیج اساتید دانشگاه فرهنگیان استان مرکزی گفت: دانشجویان در دو عرصه بیان مبانی انقلاب اسلامی و کارآمدی آن می‌توانند جهاد تبیین کنند. مبانی تشکیل حکومت اسلامی در زمان غیبت و ارتباط آن با انتظار که سازنده فعال پویا و صحیح نسبت به منجی عالم بشریت است.

حسنی اضافه کرد: جهاد تبیین دانشجویان می‌تواند نسبت به دستاوردهای انقلاب و موانع داخلی و خارجی کارآمدی انقلاب موثر افتد. که روشنگری نسبت به جریانات سیاسی و نیت و اقدام آنها در کشور و فضای حکمرانی علمی و مانند آن عرصه‌های جهاد تبیین یک دانشجو است.

وی ادامه داد: وظیفه دیگر دانشجویان در جهت تبیین، توجه دادن مردم به تحولات و معادلات بین‌المللی در تقابل جبهه مستکبرین و مستضعفین است و آشنا کردن مردم با گفتمان سازی جهانی و رویارویی‌های آخرالزمانی به صورت کلان و کلان نگری مردم.

استاد حوزه علمیه اراک خاطرنشان کرد: در واقع تربیت علمی عموم مردم در زمینه تفکرات راهبردی و شناخت جبهه‌بندی کلان جامعه جهانی است. همچنین وظیفه دیگر دانشجوی دانشجویان تراز انقلاب اسلامی ایجاد زمینه پذیرش و اقناع کردن عموم مردم، دانشجویان و مسئولان است.

وی هشدار به مردم در زمینه کسب دانش و سواد رسانه‌ای و مجهز شدن به قدرت تحلیلگری را یکی از اقدامات در زمینه جهاد تبیین عنوان کرد و گفت: دادن اطلاعات به مردم به جهت این که نسبت به حیله‌گری دستگاه‌های رسانه‌ای مرعوب و مغرور نشوند و آشنا کردن مردم با انحراف فکری از جنبه بیماری‌های روحی و رذایل اخلاقی در این زمینه ضروری است. چرا که فردی که به یک میل درونی متعصب می‌شود و گرایش شدید به یک نقطه‌ای پیدا می‌کند در واقع علاقه او مانع تشخیص درست می‌شود.

حسنی اضافه کرد: دنیاپرستی افراد و شهوت‌پرستی مانع بصیرت و دیدن حق می‌شود. همانطور که خوردن مال حرام و غیر طیب و طاهر، همه گوش‌های سپاهیان ابن زیاد را ناشنوا کرد تا سخنان زلال یکی از برجسته‌ترین تبیین‌گران تاریخ بشریت را نشنوند. تزکیه اخلاقی نسبت به خود و دیگران از مقدمات جهاد تبیین است که رسالت سنگینی به دوش فرهنگیان و صاحبان فرهنگ و ادب است.

انتهای خبر/

اخبار مرتبط
آخرین اخبار