رسول اکرم (ص‌): کمال عقل پس از ایمان به خدا، مدارا کردن با مردم است
جمعه 1403/07/27 Friday - 2024 18 October الجمعة ، 15 ربيع الآخر ، 1446
ساعت
1403-07-16 09:48 شماره خبر : 8625 https://diyareaftab.ir/short/4xl6K 0
مشاور خانواده در حوزه كودكان:

مشاور خانواده در حوزه کودکان گفت: فرایند فرزندپروری در خانواده و توسط پدر و مادر انجام می‌شود بنابراین قبل از هر چیزی خلاصه یک فرزندپروری موثر و کارآمد سلامت‌روان پدر و مادر را نیاز دارد.

ایمان پاک‌نژاد در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «دیار آفتاب» ضمن عرض تبریک به‌مناسبت روز ملی کودک گفت: فرایند فرزندپروری نیازمند انرژی، صبر و حوصله بالایی دارد که والدین برای رسیدن به این مهارت باید سبک زندگی سالم نیز داشته باشند.

مشاور خانواده در حوزه کودکان افزود: در فرایند فرزندپروری دو کلمه مهم و اساسی صمیمیت و قاطعیت وجود دارد، برای ایجاد صمیمیت در خانه تکنیک‌های بسیاری وجود دارد، مانند و گذراندن زمان با فرزندان به صورتی که فعالیت‌هایی در آن باشد که مورد رضایت فرزند باشد.

 پاک‌نژاد بیان کرد: روش دیگر تشویق‌های کلامی و غیرکلامی است و همین طور ابراز محبت‌های کلامی و غیرکلامی بدون دلیل مشخص است که نکته مهم آن بدون دلیل بودنش است.

وی افزود: یعنی وقتی بچه‌ها یک کار خاصی و یا یک دستاوردی داشتند به آن‌ها محبت شود این را نقد نمی‌کنیم ولی در کنار این‌ها لازم است به کودکان بی‌دلیل نوازش عاطفی داده شود.

مشاور خانواده در حوزه کودکان گفت: به این صورت که وجود خود بچه مورد ستایش قرار بگیرد نه کاری که انجام داده است و با انجام این مهم این پیام به کودک رسانده می‌شود که وجود او برای والدین دوست‌داشتنی و ارزشمند است نه صرفا انجام دادن یا ندادن کاری.

پاک‌نژاد ادامه داد: قاطعیت به معنای قانونمندی و مرزبندی در خانه است به این صورت است که وقتی در خانه مقررات و باید و نبایدهایی از طرف والدین مشخص شده است این قوانین تحت هر شرایطی باید اجرا شود مانند زمان مشخص گذاشتن برای تلویزیون دیدن یا بازی با گوشی یا تبلت، که در اتمام آن زمان بدون در نظر گرفتن هر واکنشی از کودک والدین باید قانون را رعایت کنند.

این مشاور در مورد اعتماد به نفس و عزت نفس کودکان گفت: در ابتدا به تفکیک معنی این دو واژه می‌پردازیم، اعتماد به نفس معطوف به باور توانمندی است به این صورت که اگر فرزند ما باور داشته باشد که از پس انجام کار یا مهارتی بر می‌آید راجع به آن موضوع اعتماد به نفس دارد.

مشاور خانواده در حوزه کودکان ادامه داد: عزت نفس حاوی معنی ارزشمندی و مراقبت از خود است یعنی به میزانی که یک فرد حس مهم بودن و ارزشمندی دارد و همین سطح احساس ارزشمندی تعیین کننده خود مراقبتی کودک خواهد شد که این معنای عزت نفس را برای ما روشن می‌کند.

وی تصریح کرد: با توجه به معنای این دو واژه می‌توان گفت که اعتماد به نفس موقعی آسیب می‌بیند که ما به فرزند خود پیام‌هایی حاوی تو نمی‌توانی و تو بلد نیستی داده باشیم و عزت نفس موقعی آسیب می‌بیند که ما به فرزند خود پیام‌هایی حاوی تو ارزشمند نیستی و تو مهم نیستی داده باشیم.

پاک‌نژاد افزود: همدلی کردن با کودک به این صورت است که دنیا را از دیدگاه کودکمان نگاه کنیم یعنی خود را جای کودک بگذاریم و به جای اینکه احساس او را نادیده بگیریم و بازدارندگی داشته باشیم به احساس او مجوز دهیم و به او بگوییم که تو حق داری و سپس احساس حمایت را در او شکل دهیم به طوری که کودک احساس داشتن حمایت را به دست آورد و تمام این‌ها در مجموع احساس عزت نفس را در کودک‌مان افزایش خواهد داد.

وی عنوان کرد: تأثیرات رفتارهایی از قبیل سرزنش، مقایسه، تحقیر، تنبیه‌بدنی، قهر یا سردی عاطفی بدین صورت است که، در طولانی مدت در ناخودآگاه فرزند ذخیره می‌شود و از او در آینده فردی مضطرب و پرخاشگر می‌سازد و این خشم در مواردی به صورت اختلالات روانی در بزرگسالی بروز می‌دهد.

مشاور خانواده بیان کرد: نکته بسیار مهم فرزندپروری مؤثر و کار آمد که در سنین پایین و کودکی با فرزندان اتفاق افتاده باشد از بسیاری از آسیب‌ها و چالش‌ها در دوران نوجوانی و بزرگسالی فرزندان پیشگیری خواهد کرد و سلامت روان فرزندان را تضمین خواهد کرد و نتیجه آن بزرگسالانی توانمند، با اعتماد به نفس، مسئولیت‌پذیر، شاد و رضایتمند خواهیم داشت.

انتهای خبر/

اخبار مرتبط
نظرات
آخرین اخبار