رسول اکرم (ص‌): کمال عقل پس از ایمان به خدا، مدارا کردن با مردم است به شرط آن که
شنبه 1403/05/06 Saturday - 2024 27 July السبت ، 21 محرّم ، 1446
ساعت
یادداشت؛

بعد از پیروزی انقلاب اسلامی با آموزش نیروهای متخصص در علوم جدید مانند علوم هسته‌ای پیشرفت‌های چشمگیر و شگفت‌انگیزی داشته‌ایم که قابل مشاهده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «دیار آفتاب»؛ علی مقدسی، رئیس دانشگاه فرهنگیان استان مرکزی در یادداشتی به‌مناسبت چهلمین و پنجمین سالگرد انقلاب اسلامی، نوشت: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، در همه حوزه‌های مختلف پیشرفت‌های زیادی صورت گرفته است و یکی از حوزه‌هایی که در آن پیشرفت چشمگیری داشته‌ایم، در حوزه علم و دانش است به گونه‌ای که تعداد دانشجویان و دانشگاه‌ها افزایش چندین برابری داشته است که همه با نگاه به اطراف خود می‌توانند پیشرفت در این حوزه را مشاهده کنند.

در شهر اراک فقط یک مدرسه عالی به نام مرجان وجود داشت که به مرور زمان به دانشگاه اراک تغییر نام پیدا کرد که در آن زمان فضای کوچکی برای آموزش عالی در کشور وجود داشت ولی امروزه مشاهده می‌کنید خود دانشگاه اراک تبدیل به یک مجموعه آموزش عالی بزرگ تبدیل شده است. اکنون دانشگاه صنعتی اراک، دانشگاه آزاد اسلامی، دانشگاه پیام نور، دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه علمی کاربردی فقط در کلانشهر اراک وجود دارد که گویای تغییرات بزرگ در تعداد دانشجو و آموزش نیروی انسانی متخصص در کلانشهر اراک است.

در دانشگاه فرهنگیان استان مرکزی روزهایی را در خاطر دارم که تعداد دانشجویان آن خیلی کم در حدود ۳۰ دانشجو تربیت معلم بود ولی اکنون تعداد دانشجویان چندین برابر شده است که اکنون همین دانشگاه پردیس باهنر ۱۲۰۰ دانشجو وجود دارد.

بعد از پیروزی انقلاب اسلامی با آموزش نیروهای متخصص در علوم جدید مانند علوم هسته‌ای پیشرفت‌های چشمگیر و شگفت‌انگیزی داشته‌ایم که قابل مشاهده است. کشور ایران کشوری بود که قبل از انقلاب در خصوص رادیوداروها کاملا به دولت‌های غرب وابسته بود ولی امروزه بسیاری از رادیوداروها و پیشرفت‌های هسته‌ای مانند غنی‌سازی توسط دانشمندان داخلی کشور تولید می‌شود که این دستاوردهای عظیمی را که مشاهده می‌کنید توسط نیروی انسانی تخصصی کشور صورت گرفته است.

در دانش سلول‌های بنیادی، موسسه رویان یکی از نمونه‌هایی است که کارهای عظیمی در حوزه ناباروری بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران در کشور صورت گرفته است در صورتی که فکر کردن به این دانش‌ها قبل از انقلاب اسلامی ایران امکان پذیر نبوده و این پیشرفت‌ها به مخیلی انسان‌ها نیز نمی‌رسید.

یکی دیگر از پیشرفت‌ها را در حوزه فضایی مشاهده می‌کنید که در این حوزه با فرستادن موجود زنده و پرتاب تعداد زیادی ماهواره به فضا، که همگی نشان از پیشرفت جمهوری اسلامی ایران در علوم فضایی است. به عنوان مثال در دو سال اخیر پرتاب حدود ۱۱ ماهواره موفق به فضا را داشته‌ایم که به کمک همین ماهواره‌ها می‌توانیم از قسمت‌های مختلف سطح و عوارضی زمین عکسبرداری و فیلمبرداری داشته باشیم و از آن برای کشف معادن، تغییرات حوزه نظامی و هواشناسی استفاده کرد. در حوزه لیزر نیز پیشرفت‌های فوق العاده‌ای را در کشور داشته‌ایم که مواردی از آن در رسانه ملی اعلام شده است.

در حوزه فناوری کوانتومی کارهایی عظیمی در حال انجام شدن است که تغییرات بزرگی در این حوزه پیش‌رو خواهیم داشت. در بسیاری از علوم تجربی اکنون جزوه ده کشور برتر دنیا قرار داریم که این نتیجه گسترش آموزش عالی بعد از انقلاب اسلامی ایران است.

با اسلامی شدن دانشگاه‌ها و اعتماد خانواده‌ها باعث شد که خواهران ایران اسلامی بتوانند وارد دانشگاه شوند تا یک قشر عظیمی که نیمی از جامعه قبل از پیروزی انقلاب اسلامی به خاطر مفاسد موجود در جامعه و دانشگاه‌ها اجازه تحصیل از طرف خانواده‌ها را نداشتند ولی اکنون این قشر از جامعه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران وارد دانشگاه و جامعه شدند که تأثیرگذاری بزرگ آن را در جامعه می‌توانید مشاهده کنید.

در حوزه‌های دیگر مانند حوزه عمرانی در روستاها تحولات واقعاً چشمگیری داشته‌ایم به طوری‌که در روستاها قبل از انقلاب جاده، آب آشامیدنی، گاز، برق و تلفن وجود نداشت ولی بعد از پیروزی انقلاب جمهوری اسلامی ایران همه امکانات رفاهی به روستاها برده شده است.

زیر ساخت‌های کشور برای رشد زیاد و پیشرفت‌های عظیم کشور آماده شده و ما باید فقط فرایندهای دیگر مانند حوزه اقتصادی را حل و اصلاح کنیم. اکنون که یک قدرت بزرگ منطقه‌ای هستیم، ان‌شاءالله می‌توانیم به یک قدرت جهانی تبدیل شویم. زیر ساخت‌های فیزیکی برای پیشرفت‌ها تقریبا آماده شده است که می‌توانیم به کشورهای رتبه یک جهانی تبدیل خواهیم شد که فقط کافی است یکسری مشکلاتی که استکبار جهانی برای ما ایجاد می‌کند می‌توانیم آن را حل کنیم و راه‌های مقابله با آنها را پیدا کنیم و آن مسائل حل شود که می‌تواند یک رشد عظیمی را داشته باشیم.

انتهای خبر/

اخبار مرتبط
نظرات
آخرین اخبار