رسول اکرم (ص‌): کمال عقل پس از ایمان به خدا، مدارا کردن با مردم است به شرط آن که
چهارشنبه 1403/06/28 Wednesday - 2024 18 September الأربعاء ، 15 ربيع الأول ، 1446
ساعت
1403-06-24 13:28 شماره خبر : 7953 https://diyareaftab.ir/short/4ko2b 0
رهبر انقلاب اسلامی:

رهبر انقلاب اسلامی در پیامی درگذشت عالم بزرگوار آیت‌الله شیخ عباس محفوظی را تسلیت گفتند.

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی «دیار آفتاب»؛ به نقل از پايگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت‌الله‌العظمی سيدعلی خامنه‌ای (مد‌ظله‌العالی)، رهبر انقلاب اسلامی در پیامی درگذشت عالم بزرگوار آیت‌الله شیخ عباس محفوظی را تسلیت گفتند.

متن پیام رهبر انقلاب اسلامی به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

درگذشت عالم بزرگوار آیت‌الله آقای حاج شیخ عباس محفوظی رحمةالله‌علیه را به خاندان محترم و همه‌ی دوستان و ارادتمندان و شاگردان ایشان تسلیت عرض می‌کنم.

این عالم جلیل از شاگردان و یاران دیرین امام راحل رضوان‌الله‌علیه و از وفاداران به آن بزرگمرد تا آخر عمر با برکت خود بودند.

رحمت الهی و علو درجات ایشان را از خداوند مسألت می‌کنم.

سیدعلی خامنه‌ای
۲۴ شهریور ۱۴۰۳

درگذشت آیت‌الله محفوظی را تسلیت گفتند

آیت‌الله عباس محفوظی در سال ۱۳۰۷ هجری شمسی در یکی از روستاهای شهرستان رودسر و در خانواده‌ای مذهبی و علاقه‌مند به خاندان پاک پیامبر(ص) به دنیا آمد.

تولد او با شب ولادت حضرت ابوالفضل‌العباس(ع) همزمان بود. پدرش کشاورز بود و گاهی نیز به تجارت مشغول می‌شد.

آیت‌الله محفوظی تحصیلات ابتدایی خود را در رودسر به اتمام رساند و سپس به دبیرستان رفت، اما پس از حدود یک سال، به دلیل علاقه شدیدش به یادگیری علوم دینی، به حوزه علمیه رودسر پیوست.

در آن زمان، حوزه علمیه رودسر رونق چندانی نداشت و استبداد رضاخانی موجب شده بود که مردم کمتر به تحصیل علوم دینی روی آورند.

استاد محفوظی پس از حدود دو سال اقامت در این حوزه، به این نتیجه رسید که برای یافتن استادان بهتر و شرایط تحصیلی مناسب‌تر، به قم برود. در این مدت، او دروس مقدماتی تا سیوطی را در حوزه رودسر به پایان رسانده بود.

با ورود به حوزه علمیه قم، به محضر استادان برجسته و مشهور آن دیار راه یافت و در مدت زمان کوتاهی، دروس مقدماتی و سطح را به پایان رساند، سپس به درس‌های خارج علمای معروف آن زمان، از جمله آیت‌الله العظمی بروجردی (ره) و امام خمینی (ره) پیوست.

او مدتی نیز برای ادامه تحصیل به نجف اشرف سفر کرد. هدف او از این سفر، آشنایی با شیوه تدریس علمای آنجا و ارزیابی شرایط تحصیل بود، اما پس از بازگشت، با مخالفت خانواده مواجه شد و از ادامه سفر به نجف منصرف گردید.

آیت‌الله عباس محفوظی در دوران تحصیل خود از محضر استادان متعددی بهره‌مند شد. تنها استاد او در حوزه علمیه رودسر، سید هادی روحانی بود که دروس مقدماتی تا سیوطی را زیر نظر او به پایان رساند.

پس از ورود به قم در سال ۱۳۲۴، به درس استادانی چون میرزا علی راسخی، شیخ حسین زرندی و شیخ نعمت‌الله صالحی رفت و مطول را نزد آیت‌الله مشکینی و شرح لمعه را از آیت‌الله صدوقی، سید محمد حسین درچه‌ای، شهید آیت‌الله بهشتی و آیت‌الله منتظری آموخت.

برای یادگیری رسائل، به نزد شیخ عبدالجواد اصفهانی رفت و مکاسب را از مرحوم شیخ مرتضی حائری و مرحوم مجاهدی تبریزی فرا گرفت. استاد او در کفایه، مرحوم سلطانی طباطبایی بود.

او پس از پایان دوره سطح، به دروس خارج آیت‌الله‌ العظمی بروجردی (ره)، آیت‌الله‌ العظمی امام خمینی (ره)، آیت‌الله‌ العظمی میرزا هاشم آملی (ره)، آیت‌الله‌ العظمی محقق داماد (ره)، آیت‌الله‌ العظمی گلپایگانی (ره) و آیت‌الله‌ العظمی شیخ عباسعلی شاهرودی (ره) رفت و از محضر این بزرگواران بهره‌های فراوانی برد.

با این حال، استاد اصلی او در فقه و اصول، امام خمینی (ره) بود و همچنین در زمینه حکمت از محضر علامه طباطبایی (ره) استفاده کرد.

آیت‌الله محفوظی در دوران تحصیل خود با بسیاری از فضلای علم ارتباط دوستی برقرار کرد و مباحثه‌هایی در مورد درس‌های آموخته شده انجام می‌داد. ازجمله افرادی که در این زمینه می‌توان به آن‌ها اشاره کرد، آیت‌الله محمدی گیلانی، شهید هاشمی‌نژاد، شهید شیخ عبدالحسین رضایی و شیخ محمدباقری طاهری شاهرودی هستند.

آیت‌الله عباس محفوظی در طول زندگی‌اش فعالیت‌های فرهنگی متعددی را انجام داد. او از سال‌های ابتدایی تحصیل به تدریس مشغول بود و بارها کتب دوره مقدمات و سطح را به طلاب مستعد و فضلای زیادی آموزش داد. همچنین سال‌ها به تدریس خارج فقه پرداخت و بسیاری از طلاب از درس و اخلاق او بهره‌مند شدند.

در حوزه علوم عقلی نیز، او به تدریس کتب فلسفی، ازجمله شرح منظومه سبزواری، پرداخت و علاوه‌بر این، وی کتابی در زمینه ولایت فقیه تألیف کرده و آثار متعددی نیز در حال چاپ دارد.

آیت‌الله محفوظی در کنار تحصیل و تدریس، هرگز از مبارزه علیه رژیم پهلوی غافل نشد و در جلسات جامعه مدرسین حوزه علمیه قم شرکت کرده و زیر بسیاری از اعلامیه‌های افشاگرانه آن مرکز امضا کرد.

در دوران رژیم گذشته، او بارها تحت تعقیب، بازجویی و تبعید قرار گرفت و پس از پیروزی انقلاب اسلامی در سال ۱۳۵۷، همواره حامی و یار امام خمینی (ره) و رهبر معظم انقلاب بود.

سرانجام، او در شامگاه ۲۰ شهریورماه ۱۴۰۳، پس از تحمل یک دوره بیماری، در سن ۹۶ سالگی به دیار باقی شتافت.

درگذشت آیت‌الله محفوظی را تسلیت گفتند

انتهای خبر/

اخبار مرتبط
نظرات
آخرین اخبار