رئیس اتحادیه صنف لوازم التحریر اراک:
۷۰ درصد بازار لوازمالتحریر وارداتی است
رئیس اتحادیه صنف لوازم التحریر اراک گفت: با رشد ۳۰ درصدی قیمتها و سهم ۷۰ درصدی اجناس خارجی، بازار لوازمالتحریر ایران در وضعیت نگرانکنندهای قرار دارد.
محمد فیروزی در گفتگو با خبرنگار گروه اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی «دیار آفتاب» در رابطه با اینکه بازار لوازمالتحریر در سالهای اخیر با چالشهای جدی روبهرو شده است، گفت: هر ساله افزایش قیمت در این حوزه مشاهده میشود و متأسفانه امسال نیز حدود 30 درصد رشد قیمت داشتهایم.
وی افزود: بخش عمدهای از این افزایش به دلیل رشد تقاضا برای لوازمالتحریر فانتزی است؛ محصولاتی که بیشتر وارداتی هستند و به دلیل ظاهر جذاب، رنگارنگ و طراحیهای متنوع، توجه دانشآموزان و خانوادهها را جلب کرده است.
رئیس اتحادیه صنف لوازمالتحریر اراک بیان کرد: بر اساس برآوردها، حدود 70 درصد لوازمالتحریر موجود در بازار خارجی و تنها 30 درصد تولید داخل است، در حالی که قرار بود این نسبت برعکس شود.
فیروزی عنوان کرد: علت اصلی این وضعیت گرانی لوازمالتحریر، نبود صرفه اقتصادی برای تولیدکنندگان داخلی است. به گونهای که واردات یک محصول از کشورهای دیگر، باوجود پرداخت عوارض و هزینه حمل و نقل، برای تجار و عرضهکنندگان مقرونبهصرفهتر از تولید در داخل کشور است.
وی خاطرنشان کرد: هزینه بالای مواد اولیه، دستمزد کارگر و دیگر مخارج تولید موجب شده بسیاری از تولیدکنندگان داخلی توان رقابت نداشته باشند؛ بنابراین بخش قابلتوجهی از فعالان بازار ترجیح میدهند بهجای سرمایهگذاری روی تولید، اجناس فانتزی وارداتی عرضه کنند؛ چرا که سود بیشتری نیز برایشان به همراه دارد.
رئیس اتحادیه صنف لوازمالتحریر اراک در ادامه اظهار کرد: اتحادیه صنف لوازمالتحریر و دستگاههای نظارتی مانند سازمان صنعت، معدن و تجارت، وظیفه دارند این بازار را مدیریت و اصلاح کنند.
فیروزی تأکید کرد: اقداماتی نظیر فرهنگسازی برای مصرف کالای داخلی، حمایت از تولیدکنندگان و محدود کردن عرضه لوازمالتحریر قاچاق از جمله وظایف این نهادهاست. با این حال، واقعیت آن است که تمایل شدید خانوادهها و دانشآموزان به سمت اجناس خارجی و فانتزی، باعث شده تلاشها چندان به نتیجه نرسد. به بیان دیگر، وقتی تقاضا برای محصول خاصی بالا باشد، کنترل بازار سختتر خواهد شد.
وی گفت: در حال حاضر بسیاری از خانوادهها این تصور را دارند که محصولات خارجی کیفیت و جذابیت بیشتری دارند. حتی در مواردی که تولیدات داخلی از نظر کیفیت در سطح بسیار خوبی قرار دارند، باز هم به دلیل نداشتن طراحیهای متنوع و فانتزی، کمتر مورد استقبال قرار میگیرند.
رئیس اتحادیه صنف لوازمالتحریر اراک بیان کرد: کودکان و نوجوانان در انتخاب لوازمالتحریر بیش از کیفیت، بهظاهر زیبا و طراحی متفاوت توجه میکنند و همین امر سبب شده کالاهای ساده و معمولی داخلی جذابیت کمتری داشته باشند.
فیروزی افزود: مشکل اصلی بازار لوازمالتحریر نه در کیفیت محصولات داخلی، بلکه در نبود نوآوری و طراحی جذاب است. اگر تولیدکنندگان داخلی بتوانند همزمان با حفظ کیفیت، به جنبههای زیباییشناختی و سلیقه دانشآموزان توجه کنند، میتوان امیدوار بود که سهم بیشتری از بازار به محصولات داخلی اختصاص یابد. اما تا زمانی که این تحول رخ ندهد، همچنان شاهد سلطه اجناس خارجی و فانتزی در بازار خواهیم بود.
انتهای خبر/
لینک کوتاه خبر
نظر / پاسخ از
هنوز نظری ثبت نشده است. شما اولین نفری باشید که نظر میگذارید!