رسول اکرم (ص‌): کمال عقل پس از ایمان به خدا، مدارا کردن با مردم است
1403-11-26 19:06 شماره خبر : 11653 https://diyareaftab.ir/short/VpxyW
دیار آفتاب گزارش می‌دهد؛

انتظار ظهور حضرت مهدی (عج) به معنای ایجاد آمادگی برای تحقق حکومت جهانی عدل الهی است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «دیار آفتاب» انتظار ظهور امام زمان (عجل الله تعالی فرجه) یکی از اصول اساسی و بنیادین اعتقادات شیعه است که به معنای آماده‌باش دائمی برای ظهور حضرت مهدی (عج) و تحقق حکومت عدل الهی است. این انتظار تنها به معنای نشستن و دعا کردن نیست، بلکه مسئولیت اجتماعی و دینی گسترده‌ای را بر عهده شیعیان قرار می‌دهد.

انتظار واقعی به معنای جهاد و فداکاری در راه آماده‌سازی جامعه برای پذیرش ظهور امام زمان (عج) است. این جهاد شامل مبارزه با ظلم و بی‌عدالتی، تلاش برای احیای ارزش‌های دینی و اخلاقی و حمایت از مظلومان است. امام خمینی (ره) انتظار را به عنوان یک حرکت اجتماعی و انقلابی مطرح کردند که هدف آن ایجاد جامعه‌ای عادلانه و مبتنی بر اصول اسلامی است.

یکی از وظایف اصلی منتظران واقعی، شناخت صفات و ویژگی‌های امام زمان (عج) و تلاش برای تطبیق زندگی فردی و اجتماعی با این صفات است. همچنین، رعایت ادب نسبت به امام و اظهار محبت و اشتیاق به دیدار آن حضرت، از دیگر وظایف مهم منتظران است. حضور در مجالس ذکر مناقب و فضائل امام زمان (عج) و ترویج فرهنگ مهدویت نیز از جمله اقدامات مهمی است که منتظران واقعی باید انجام دهند.

انتظار ظهور حضرت مهدی (عج) به معنای ایجاد تحول در تمامی ابعاد زندگی فردی و اجتماعی است. این انتظار باید به گونه‌ای باشد که جامعه برای پذیرش حکومت عدل الهی آماده شود و ارزش‌های اسلامی در تمامی ابعاد زندگی مردم نهادینه گردد. از این رو، تربیت نسل آینده بر مبنای ارزش‌های دینی، مشارکت در فعالیت‌های اجتماعی و اقتصادی سالم، و حمایت از حق‌طلبی در سطح داخلی و بین‌المللی از جمله وظایف منتظران واقعی است.

غیبت امام زمان (عج) و وظایف منتظران

طاهره اسکندری در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «دیار آفتاب» مدرس حوزه علمیه اراک، در خصوص فلسفه غیبت امام زمان (عج) و اهمیت انتظار در فرهنگ شیعه گفت: غیبت امام زمان (عجل الله فرجه الشریف) یکی از مسائل مهم در اعتقادات شیعه است که به معنای پنهان بودن امام دوازدهم از دیده‌ها و عدم دسترسی مستقیم به ایشان است.

وی تاکید کرد: دلایل مختلفی برای این غیبت وجود دارد که از جمله آنها می‌توان به خوف از قتل امام و حفظ جان ایشان، آزمایش و امتحان انسان‌ها به ویژه شیعیان و از رازهای غیبی خداوند اشاره کرد.

مدرس حوزه علمیه اراک بیان کرد: واژه انتظار در گفتار معمول مردم به معنای امید به بهتر شدن و تحول از وضع موجود به وضع دیگر است.

وی افزود: انتظار ظهور حضرت مهدی (عج) و تحقق حکومت جهانی ایشان معنای عظیم و ژرفی دارد. چنین انتظاری به معنای آماده‌باش کامل و زمینه‌سازی سیاسی، فرهنگی، علمی، اخلاقی، اقتصادی و اجتماعی عمیق در سراسر جهان است.

اسکندری تاکید کرد: انتظار مناسب انقلاب جهانی و برقراری صلح و عدالت حقیقی در همه جا به رهبری خورشید ولایت، امید همه پیامبران و امامان (ع) و مستضعفین جهان، حضرت مهدی (عج) است و به طور قطع نیازمند برنامه‌ریزی حساب‌شده و وسیع است. در کتاب تخصصی «مکیال المکارم»، ۸۰ وظیفه و تکلیف ما نسبت به حضرت مهدی در عصر غیبت بیان شده است.

مدرس حوزه علمیه اراک اظهار کرد: تحصیل شناخت صفات و آداب و ویژگی‌های آن حضرت، رعایت ادب نسبت به ایشان، اظهار محبت نسبت به آن حضرت به طور خاص، محبوب نمودن او در میان مردم، انتظار فرج و ظهور آن حضرت، اظهار اشتیاق به دیدار آن بزرگوار و ذکر مناقب و فضائل آن حضرت علیه‌السلام را از جمله آداب وظایف منتظر واقعی حضرت حجت علیهم السلام است.

وی در پایان افزود: اندوهگین بودن مؤمن از فراق آن حضرت و حضور در مجالس ذکر مناقب و فضائل ایشان از دیگر وظایف ما در عصر غیبت است. امیدواریم با عمل به این وظایف، زمینه‌ساز ظهور حضرت مهدی (عج) باشیم.

تمام ادیان الهی به منجی اعتقاد دارند

فاطمه‌سادات موسوی در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار گروه فرهنگی پایگاه خبری تحلیلی «دیار آفتاب» گفت: نیمه شعبان یک نقطه عطف، یک نماد برای این است که ما خودمان را وفق بدهیم با امام، فردی که از جانب خداوند متعال تشریف می‌آوردند.

وی افزود: امام عصر (عج) آخرین ذخیره خداوند، در این شب مبارک به دنیا آمده است و خداوند متعال ایشان را ذخیره نگه داشته‌اند تا جهان را از ظلمت و تاریکی نجات دهند، اهمیت شب نیمه شعبان به این دلیل است که در واقع منجی عالم بشریت که آخرین ذخیره خداوند و آخرین امام معصوم شیعیان هست، در این شب متولد شده است.

مدیر مدرسه علمیه فاطمیه محلات بیان کرد: نیمه شعبان برای شیعیان خیلی اهمیت دارد مسلمانان و ادیان الهی اکثراً به منجی جهان اعتقاد دارند منتها در این که چه فردی منجی باشد تفاوت قائل می‌شوند و اختلاف نظر دارند.

موسوی عنوان کرد: به طور مثال مسیحیان بر این عقیده هستند که حضرت مسیح دوباره ظهور می‌کنند و ایشان منجی می‌شود در حالی که ایشان ظهور خواهند کرد اما پشت سر حضرت مهدی (عج) نماز می‌خوانند و به او ایمان می‌آورند.  

موسوی عنوان کرد: به طور مثال مسیحیان بر این عقیده هستند که حضرت مسیح دوباره ظهور می‌کنند و ایشان منجی می‌شود در حالی که ایشان ظهور خواهند کرد اما پشت سر حضرت مهدی (عج) نماز می‌خوانند و به او ایمان می‌آورند.  

وی خاطرنشان کرد: اهل‌سنت هم به فرزند امام حسن عسگری (ع) اعتقاد دارند، در حالی که ما اعتقاد داریم ایشان در نیمه‌شعبان به دنیا آمده‌اند، پس نیمه‌شعبان در فرهنگ شیعه تبلور و تجلی پیدا می‌کند نه در همه ادیان.  

مدیر مدرسه علمیه فاطمیه محلات در پایان تصریح کرد: یکی از مواردی که همه ادیان با هم اتحاد دارند و همه‌شان بر این اعتقاد راسخ با یکدیگر یک صدا هستند همین ظهور منجی است زیرا فطرت انسانی که برای صلح و آشتی‌خواهی و در واقع ستیز با ظلم و ستم است باعث می‌شود که دنبال یه منجی بگردد، حتی اگر نیمه شعبانی را هم قبول نداشته باشند روز تولد منجی را هم قبول نداشته باشند ولی خود منجی را قبول دارند و این اتحاد همه ادیان و همه مسلمانان بر سر ظهور یک منجی برای نجات جهان به تنهایی یک نقطه عطف و وحدت کلمه‌ای است که می‌توانیم بر روی آن سرمایه گذاری کنیم.

انتظار ظهور مفهومی برای تحقق عدالت جهانی است

 حجت‌الاسلام علی‌محمد اسلامی در گفتگو با «نار خبر» ضمن تبریک اعیاد شعبانیه گفت: انتظار ظهور امام زمان (عج) از اصول بنیادی مذهب شیعه است که به‌عنوان یک اصل دینی و ایمانی در سراسر تاریخ مسلمانان نقش اساسی داشته است.

وی افزود: این انتظار مبتنی بر حدیث‌های معتبر نبوی و علوی است که وعده ظهور مصلح جهانی را از نسل پیامبر اسلام داده‌اند و در نتیجه، به یکی از ارکان عقیدتی شیعه تبدیل شده است.

اسلامی تصریح کرد: مفهوم انتظار در تفکر شیعی تنها به معنای امید به ظهور نیست بلکه باید به‌طور عملی آماده‌سازی فردی و اجتماعی برای ظهور امام مهدی (عج) صورت گیرد.

وی تاکید کرد: در دوران غیبت امام زمان (عج)، شیعه معتقد است که امام با وجود عدم حضور فیزیکی، همچنان از طریق علم لدنی و هدایت با جامعه ارتباط دارد و انتظار ظهور، همزمان با حرکت عملی و آگاهی‌بخشی به جامعه است تا در زمان ظهور، شرایط اجتماعی و فرهنگی برای پذیرش امام زمان(عج) فراهم شود.

 اسلامی اظهار کرد: مهدویت در اندیشه شیعه نه‌تنها مربوط به فردیت و زندگی شخصی است بلکه جنبه اجتماعی آن به تغییرات بنیادین در ساختار جهانی اشاره دارد و انتظار امام زمان (عج) در واقع با تحقق آرمان‌های عدالت‌خواهی، مبارزه با فساد و ظلم، و تحقق اهداف اسلامی در سطح جهانی همراه است.

 وی بیان کرد: امام زمان (عج) به‌عنوان منجی جهانی، پس از ظهور خود، نظامی مبتنی بر عدالت، صلح و توحید در سراسر جهان برقرار خواهد کرد و انتظار امام زمان(عج) یک حرکت فعالانه است که از طریق ترویج اصول اسلامی، رفع ظلم و فساد، و ایجاد وحدت در جوامع اسلامی به سمت آمادگی برای ظهور پیش می‌رود.

 اسلامی در ادامه گفت: ظهور امام زمان(عج) برای ایجاد جامعه‌ای متعالی و عادلانه در سطح جهانی ضروری است که تمامی انسان‌ها از نظر حقوق برابر باشند و این انتظار ظهور از منظر فلسفی نیز به‌عنوان یک جریان امید به تکامل نهایی انسان و جهان مطرح است که در آن ظلم و فساد ریشه‌کن خواهد شد.

 وی در پایان گفت: در نهایت، انتظار ظهور امام زمان (عج) نه تنها یک آرزوی دینی است بلکه یک فراخوان به تحقق یک انقلاب جهانی است که در آن عدالت، حکمت و وحدت جهانی تحقق یابد.

به گزارش دیار آفتاب، انتظار ظهور امام زمان (عج) باید به یک حرکت اجتماعی و فرهنگی تبدیل شود که زمینه‌ساز تحقق حکومت جهانی عدل الهی باشد. تنها با تلاش و جهاد در راه ارزش‌های اسلامی است که می‌توان زمینه ظهور حضرت مهدی (عج) را فراهم کرد.

انتهای خبر/

اخبار مرتبط:
نظرات:
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.

هنوز نظری ثبت نشده است. شما اولین نفری باشید که نظر می‌گذارید!

آخرین اخبار
تمامی حقوق مادی و معنوی، برای پایگاه خبری تحلیلی «دیار آفتاب» محفوظ می باشد.