رسول اکرم (ص‌): کمال عقل پس از ایمان به خدا، مدارا کردن با مردم است به شرط آن که
شنبه 1403/02/29 Saturday - 2024 18 May السبت ، 10 ذو القعدة ، 1445
ساعت
1403-02-15 15:46 شماره خبر : 5070 https://diyareaftab.ir/short/4xJ5Q 0
کارشناس مذهبی:

کارشناس امور مذهبی گفت: امام صادق(ع) تمام تلاش خود را برای تبلیغ معارف و احکام دین از طریق تقیه انجام دادند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «دیار آفتاب»؛ زهرا خاطری، در گفتگو با خبرنگار نار خبر؛ ضمن تسلیت سالروز شهادت امام جعفر صادق(ع) گفت: دوره زندگانی امام جعفر صادق(ع) به دوران شکل‌گیری مذاهب اسلامی معروف است و همچنن آغاز تشکیل و بنیان برخی از مذاهب فقهی نیز به عصر این امام بزرگوار می‌رسد.

وی افزود: عـصر امـام باقر(ع) و فرزند بزرگوارش امام صادق(ع) زمینه‌ای استثنایی برای همه مسلمانان که دغدغه نشر معارف اسلامی را داشتند، فراهم آورد تـا با استفاده از تشنگی حاصل از نیاز‌های بدون پاسخ در جامعه و همچنین ضعف حکومت‌های عرضه نوینی از معارف دینی را شاهد باشند و با تلاش‌های امامان معصوم صـد‌ها دانـشمند تربیت شد.


خاطری عنوان کرد: امام صادق(ع) در بین سایر امامان، تنها امامی بود که با حکومت مروانی و عباسی، دو حکوکتی که عملاً با آئین و شریت اسلام، حضور داشت و با آنها مبارزه می‌کرد.

این کارشناس مذهبی تصریح کرد: امام صادق(ع) زمانی که نظاره‌گر شبهه افکنی‌ها و تبلیغات ضددینی در جامعه بودند، بهترین راه را در نشر فرهنگ اسلامی در پرتو تقیه (تلاش پنهانی) دیدند و تمام تلاش خود را بدین گونه برای نشر معارف و احکام الهی انجام دادند.

خاطری تأکید کرد: در کلمات امـام صادق(ع) بر ضرورت تقیه بسیار تأکید شده و تقیه نوعی عبادت به وفور مشاهده شده است.


این کارشناس مذهبی گفت: امام صادق(ع) بیان معارف و احکام دین را زمانی شروع کرد که بسیاری از احادیث پیامبر(ص) در مورد معارف دینی و احکام و تفسیر آیات از بین رفته و یا با احادیث جعلی آمیخته شده بود ولی آن حضرت در ۳۴ سال امامت خود موفق به ترویج احکام و ارزش‌های دینی اعم از فقه، کلام، تفسیر، اخلاق و معارف دیگر شد.

خاطری بیان کرد: امام صادق(ع) یکی از اندیشه‌ورزان ناب آن زمان بودند که حقیقتاً آنچه ما اکنون بدان رسیده‌ایم و به مردم ارائه می‌دهیم از‌اندیشه‌های ناب آن حضرت است.

انتهای خبر/

اخبار مرتبط
نظرات
آخرین اخبار