رسول اکرم (ص‌): کمال عقل پس از ایمان به خدا، مدارا کردن با مردم است به شرط آن که
جمعه 1403/06/30 Friday - 2024 20 September الجمعة ، 17 ربيع الأول ، 1446
ساعت
معاون حوزه علمیه امام(ره) اراک مطرح کرد:

معاون پژوهش مدرسه علمیه امام خمینی(ره) اراک گفت: طبق آیات قرآن، اخلاق خوب پیامبر اکرم(ص) شیوه مؤثر برای تبلیغ دین مبین اسلام است که توانست مردمان آن زمان را از اوج جهالت به آگاهی و بینش قوی برساند.

مهدی حمیدی‌نژاد، در گفتگو با «دیار آفتاب»؛ درک کار بزرگ پیامبر اکرم حضرت محمد(ص) در خصوص تبلیغ دین مبین اسلام را به فهم محل زندگی و مبعوث شدن ایشان بافرهنگ جاهلیت مرتبط دانست و گفت: منطقه حجاز، محل تولد پیامبر(ص)، دارای آب و هوای بسیار گرم، اقتصاد نامطلوب و فرهنگ بت‌پرستی و کفر است که ایشان تبلیغات پرمشقت خود را از همین مکان و در همین قوم شرک‌آلود شروع کردند.

وی افزود: پیامبر اکرم(ص) از آغاز رسالت خویش تا واپسین روزهای حیات خود، به امر مهم تبلیغ دین اسلام مشغول بودند و اولین خطابه رسمیشان در دعوت عمومی را از کوه صفا و بر بالای سنگ بلندی آغاز کردند.

معاون پژوهش مدرسه علمیه امام خمینی(ره) اراک افزود: مردم حجاز دارای خشونت زیادی بودند و با فرهنگ جاهلیت، غارت قبایل دیگر، زنده به گور کردن دخترهایشان و خرافات، روزگار می‌گذراندند که حضرت محمد(ص) با مبعوث شدنش در قومشان، دین مبین اسلام را به آن‌ها معرفی کردند.

حمیدی‌نژاد بیان کرد: پیامبر اکرم(ص) طی ۲۳ سال از زمان مبعثشان توانستند باوجود فقر فرهنگی مردمان آن سرزمین، عده بسیاری را مجذوب خود کند و آنان را با دین اسلام پیمان بزند.

وی، در خصوص سیره و روش پیامبر اکرم(ص) در عرصه تبلیغ دین مبین اسلام عنوان کرد: طبق آیات قرآن، اخلاق خوب پیامبر(ص) شیوه موثر برای تبلیغ دین اسلام است که توانست مردمان آن زمان را از اوج جهالت به آگاهی و بینش قوی برساند.

معاون پژوهش مدرسه علمیه امام خمینی(ره) اراک اشاره کرد: معارف برتر، قابلیت اثبات و استدلال، هماهنگی با نیازهای بشر، شناخت دقیق و همه‌جانبه مخاطبین، باور و ایمان مبلغ، عمل به گفتار، مدارا و ملایمت در ابلاغ، خیرخواهی برای مردم، تواضع و صبر، از دیگر عواملی است که موجب توفیق پیامبر اسلام(ص) در جهت تبلیغ دین مبین اسلام شد.

حمیدی‌نژاد خاطرنشان کرد: روش هدایت پیامبر(ص) برای همه گروه‏‌ها و طبقات، یکسان نبود و برای دعوت اهل کتاب، بر مشترکات تأکید و کافران را به ‏تفکر و تأمل و خردورزی دعوت می‏‌کردند.

وی تأکید کرد: پیامبر(ص) برای تبلیغ اسلام، وحی الهی را می‏‌شناختند و به تمام ‏زوایایش آگاهی داشتند و بدون تکیه‌بر چیزی سخنانش را می‌‏گفتند و هیچ‌گاه از ظن و گمان‏‌های پوچ پیروی نمی‏‌کردند.

انتهای پیام/

 

 

 

اخبار مرتبط
نظرات
آخرین اخبار