
امیرالمؤمنین حضرت علی (ع) در حکمت چهارم نهجالبلاغه از آفرینش جهان گفتهاند.
به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی «دیار آفتاب» هر روز یک حکمت از نهجالبلاغه امیرالمومنین علی (ع) را میخوانیم.
ثُمَّ أَنْشَأَ سُبْحَانَهُ فَتْقَ الْأَجْوَاءِ وَ شَقَّ الْأَرْجَاءِ وَ سَکَائِکَ الْهَوَاءِ فَأَجْرَی فِیهَا مَاءً مُتَلَاطِماً تَیَّارُهُ مُتَرَاکِماً زَخَّارُهُ حَمَلَهُ عَلَی مَتْنِ الرِّیحِ الْعَاصِفَةِ وَ الزَّعْزَعِ الْقَاصِفَةِ فَأَمَرَهَا بِرَدِّهِ وَ سَلَّطَهَا عَلَی شَدِّهِ وَ قَرَنَهَا إِلَی حَدِّهِ الْهَوَاءُ مِنْ تَحْتِهَا فَتِیقٌ وَ الْمَاءُ مِنْ فَوْقِهَا دَفِیقٌ ثُمَّ أَنْشَأَ سُبْحَانَهُ رِیحاً اعْتَقَمَ مَهَبَّهَا وَ أَدَامَ مُرَبَّهَا وَ أَعْصَفَ مَجْرَاهَا وَ أَبْعَدَ مَنْشَأَهَا فَأَمَرَهَا بِتَصْفِیقِ الْمَاءِ الزَّخَّارِ وَ إِثَارَةِ مَوْجِ الْبِحَارِ فَمَخَضَتْهُ مَخْضَ السِّقَاءِ وَ عَصَفَتْ بِهِ عَصْفَهَا بِالْفَضَاءِ تَرُدُّ أَوَّلَهُ [عَلَی] إِلَی آخِرِهِ وَ سَاجِیَهُ [عَلَی] إِلَی مَائِرِهِ حَتَّی عَبَّ عُبَابُهُ وَ رَمَی بِالزَّبَدِ رُکَامُهُ فَرَفَعَهُ فِی هَوَاءٍ مُنْفَتِقٍ وَ جَوٍّ مُنْفَهِقٍ فَسَوَّی مِنْهُ سَبْعَ سَمَوَاتٍ جَعَلَ سُفْلَاهُنَّ مَوْجاً مَکْفُوفاً وَ عُلْیَاهُنَّ سَقْفاً مَحْفُوظاً وَ سَمْکاً مَرْفُوعاً بِغَیْرِ عَمَدٍ یَدْعَمُهَا وَ لَا دِسَارٍ [یَنْتَظِمُهَا] یَنْظِمُهَا ثُمَّ زَیَّنَهَا بِزِینَةِ الْکَوَاکِبِ وَ ضِیَاءِ الثَوَاقِبِ وَ أَجْرَی فِیهَا سِراجاً مُسْتَطِیراً وَ قَمَراً مُنِیراً فِی فَلَکٍ دَائِرٍ وَ سَقْفٍ سَائِرٍ وَ رَقِیمٍ مَائِرٍ.
ترجمه: موجودات را چنانکه باید بیافرید و آفرینش را چنانکه باید آغاز نهاد. بیآنکه نیازش به اندیشهای باشد یا به تجربهای که از آن سود برده باشد یا به حرکتی که در او پدید آمده باشد و نه دل مشغولی که موجب تشویش شود.
آفرینش هر چیزی را در زمان معینش به انجام رسانید و میان طبایع گوناگون، سازش پدید آورد و هر چیزی را غریزه و سرشتی خاص عطا کرد. و هر غریزه و سرشتی را خاص کسی قرار داد، پیش از آنکه بر او جامه آفرینش پوشد، به آن آگاه بود و بر آغاز و انجام آن احاطه داشت و نفس هر سرشت و پیچ و خم هر کاری را میدانست.
آن گاه، خداوند سبحان فضاهای شکافته را پدید آورد و به هر سوی راهی گشود و هوای فرازین را بیافرید و در آن آبی متلاطم و متراکم با موجهای دمان جاری ساخت و آن را بر پشت بادی سخت وزنده توفان زای نهاد.
و فرمان داد، که بار خویش بر پشت استوار دارد و نگذارد که فرو ریزد، و در همان جای که مقرر داشته بماند.
هوا در زیر آن باد گشوده شد و آب بر فراز آن جریان یافت. [و تا آن آب در تموج آید]، باد دیگری بیافرید و این باد، سترون بود که تنها کارش، جنبانیدن آب بود.
آن باد همواره در وزیدن بود وزیدنی تند، از جایگاهی دور و ناشناخته. و فرمانش داد که بر آن آب موّاج، وزیدن گیرد و امواج آن دریا برانگیزد و آنسان که مشک را میجنبانند، آب را به جنبش واداشت. باد به گونهای بر آن میوزید، که در جایی تهی از هر مانع بوزد.
باد آب را پیوسته زیر و رو کرد و همه اجزای آن در حرکت آورد تا کف بر سر برآورد، آنسان که از شیر، کره حاصل شود.
آن گاه خدای تعالی آن کفها به فضای گشاده، فرا برد و از آن هفت آسمان را بیافرید.
در زیر آسمانها موجی پدید آورد تا آنها را از فرو ریختن باز دارد. و بر فراز آنها سقفی بلند برآورد بیهیچ ستونی که بر پایشان نگه دارد یا میخی که اجزایشان به هم پیوسته گرداند. سپس به ستارگان بیاراست و اختران تابناک پدید آورد و چراغهای تابناک مهر و ماه را بر افروخت، هر یک در فلکی دور زننده و سپهری گردنده چونان لوحی متحرک.
شرح:
امام علیه السلام سپس به سراغ آغاز آفرینش میرود و با اشاره به خلقت فضا میفرماید: «سپس خداوند سبحان طبقات جوّ را از هم گشود و فضا را ایجاد کرد» (ثُمَّ اَنْشَأ سُبْحانَهُ فَتْقَ(۱) الاَجْواءِ (۲) ). «و اطراف آن را از هم باز نمود» (وَ شَقَ(۳) الاَرْجاءِ (۴) ). «و نیز طبقات فضا و هوا را به وجود آورد» (وَ سَکائِکَ(۵) الْهَواءِ (۶) ).
در قسمت اوّل، اشاره به گشودن فضا و در قسمت دوّم، ایجاد اطراف و جوانب آن و در قسمت سوّم، اشاره به طبقات آن شده است.
تمام این جملهها نشان میدهد که نخستین آفرینش در جهان مادّه، آفرینش فضای جهان بوده است، فضایی که استعداد پذیرش کرات آسمانی و منظومهها و کهکشانها را داشته باشد. درست همانند صفحه کاغذ وسیعی که نقّاش چیره دست، قبلا برای کشیدن نقش آماده میکند.
از این جا روشن میشود، کلمه «ثُمَ» در این جا به معنای ترتیب تکوینی نیست، بلکه ترتیب و تأخیر بیانی است. زیرا در جملههای قبل اشاره به آفرینش انواع موجودات و کائنات شده است و به یقین آفرینش فضا و سپس کرات آسمانی و زمین، بعد از آن، نمیتواند باشد. در حقیقت در فراز گذشته بحثی اجمالی درباره آفرینش موجودات شده و در این قسمت شرح و تفصیل تازهای برای آن بیان میفرماید.
در هر حال ظاهر این عبارات این است که فضا یکی از مخلوقات یا نخستین مخلوق در عالم مادّه است. ولی بعضی از فلاسفه و متکلّمان، در این که فضا امر وجودی یا عدمی است؟ تردید کردهاند و بعضی معتقدند: همان گونه که زمان بعد از پیدایش موجودات و حرکت آنها حاصل میشود (چون زمان همان اندازه گیری حرکت است) مکان نیز بعد از پیدایش اجسام مختلف و مقایسه آنها با یکدیگر حاصل میگردد. در حالی که بسیار مشکل است ما تصوّر کنیم هنگامی که نخستین جسم به وجود آمد مکانی مطلقاً وجود نداشت. هنگامی که عمارت چندین طبقهای را ایجاد میکنیم، همان گونه که محلّی در روی زمین لازم دارد، فضایی را در بالای زمین اشغال میکند و اگر عمارت بزرگتری را ایجاد کنیم فضای بزرگتری را میطلبد.
به هر حال ما ظاهر کلام حضرت را که میفرماید: فضا و اطراف آن و طبقات آن مخلوق خداست میپذیریم و بحث بیشتر در این باره را به جای خودش موکول میکنیم.
انتهای خبر/
هنوز نظری ثبت نشده است. شما اولین نفری باشید که نظر میگذارید!
- تصادف دو خودرو در محور مواصلاتی تفرش
- سرمایهگذاری موتور اصلی رشد اقتصادی است
- تلویزیون سیزده بهدر چه فیلمهایی پخش میکند
- رگبار باران و وزش باد شدید در شمالغرب
- تیم آلومینیوم اراک آماده بازی مقابل تراکتور
- لبیک ملت به رهبری
- ۱۲ فروردین نماد همبستگی ملی
- رقابت قویترین مردان در خمین
- افتخارآفرینی مردم اراک در روز قدس
- نرخ خرید تضمینی برق خورشیدی افزایش یافت
- سیزدهِ اراکیها در طبیعت بهدر شد
- پزشکیان و گریختن از تله سهمخواهی تندروها
- لبیک دهه نودیها به ندای مظلومیت قدس
- طبیعت بهاری در فراهان
- اختتامیه مسابقات فوتسال جام رمضان در فراهان
- جدال آلومینیوم با صدرنشین لیگ برتر
- شکرگزاری و معنویتافزایی از برکات ماه رمضان است
- شکست خانگی آلومینیوم مقابل صدرنشین لیگ برتر
- استقلال میراث جاودانه ۱۲ فروردین
- شکوه حضور مردم اراک در نماز عید فطر
- نقش امام صادق (ع) در تثبیت هویت شیعه
- آفرینش جهان
- امام صادق (ع) اسلام اصیل را احیا کرد
- راه شهدا را با قوت ادامه دهید
- سوره «منافقون» آیه ۱ تا ۱۱
- یادواره شهدای ارتش شهر اراک برگزار شد
- یادواره شهدای ارتش در اراک
- کاروان غم در فراهان به حرکت درمیآید
- ایران ششمین سازنده پلهای PMP دنیا
- جوانان از شهدا الگو بگیرند
- کارآفرینی رفاه عمومی را ارتقا میدهد
- اشتغالزایی برای افراد فاقد مهارت با کارگاه خیاطی
- تشکیلات امام صادق (ع) الگویی برای سازماندهی اجتماعی
- عزاداری دانشآموزان در سوگ شهادت امام صادق (ع)
- ساخت پل شناور PMP در ماشینسازی اراک
- طبس نماد شکست استراتژی نظامی آمریکا است
- خسارت 488 میلیارد ریالی سرما به باغات تفرش
- نیمکت استقلال در انتظار ششمین سرمربی فصل
- مسئولان؛ تماشاگران خاموشِ مرگ طبیعت
- رگبار و رعد و برق در ۵ استان
- تلاش رژیم صهیونیستی برای تخریب روند مذاکرات
- برنامهریزی برای تأمین پایدار گاز نیروگاه شازند
- آغاز تمرینات تاکتیکی و بدنسازی تیم آلومینیوم
- چگونگی خلقت
- ۱۲۰۰ زائر از مرکزی به حج اعزام میشوند
- اسلحه مرا علیه منافقین و دشمنان بهکار ببرید
- سوره «جمعه» آیه ۱ تا ۱۱
- سپاه نماد خدمت به انقلاب اسلامی است
- حمایت مسئولان از فعالیتهای ورزشی آلومینیوم
- سپاه پاسداران، نماد اقتدار و پیشرفت ایران
- مشاهده بیشتر
