رئیس پلیسراه فرماندهی انتظامی استان مرکزی گفت: در نیمه اول سال ۱۴۰۳ برخلاف آمار افزایش تصادفات در کشور، شاهد کاهش ۱۱ درصدی تصادفات در سطح استان هستیم.
به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی «دیارآفتاب» با توجه به چالشهای ایجاد شده ناشی از تردد خودروهای شوتی، آغاز فصل سرما و چالشهای تردد در استان مرکزی، پیگیر آخرین وضعیت جادههای موصلاتی استان مرکزی از رئیس پلیسراه فرماندهی انتظامی استان شدیم.
در گفتگویی تفضیلی با روحالله آشوری رئیس پلیسراه فرماندهی انتظامی استان مرکزی به پرسش سوالاتی به این مبحث پرداختیم.
دیار آفتاب، آمار ترددها در استان مرکزی به چه میزان است و استان مرکزی با چه چالشهایی در این زمینه روبرو است؟
آشوری: استان مرکزی داراری ۶ هزار و ۴۰۰ کیلومتر محور مواصلاتی است، که ۵ هزار و ۷۰۰ کیلومتر از این مسیرها به صورت رفت و برگشت و فاقد جداکننده و رفیوژ میانی هستند، از اینرو این موضوع مهمترین نگرانی پلیسراه استان مرکزی در موضوع تردد است.
متوسط تردد وسایل نقلیه استان مرکزی از متوسط تردد کشوری ۱۵ درصد بیشتر است، زیرا استان مرکزی دارای محورهای کریدوری اصلی کشور است، که مرکز کشور را به جنوب، جنوب غربی و غرب کشور متصل میکند، بنابراین استان مرکزی پل ارتباطی میان تهران، شهر مقدس قم، اصفهان و سایر استانها است.
در تردد وسایل نقلیه شخصی، استان مرکزی رتبه ۷ کشوری را دارد، که این موضوع نشان دهنده اهمیت توسعه زیرساختهای جادهای در استان است.
در بحث تردد ناوگان عمومی که شامل بار و مسافر میشود، استان مرکزی رتبه ۳ کشوری را دارد، این حجم از تردد موجب پیشرفتهای اقتصادی و اجتماعی در استان میشود، اگرچه با ایجاد ترافیک در سطح استان یک تهدید نیز به شمار میرود.
دیار آفتاب، عوامل موثر در افزایش تصادفات جادهای استان مرکزی چیست و چه راهکارهایی برای کاهش آن مدنظر دارید؟
آشوری: استان مرکزی 3 هزار واحد صنعتی دارد و بهعنوان یک استان صنعتی شاهد تردد بالای وسایل نقلیه برای جابجایی کارمندان و کارگران هستیم، با افزایش توزیع سفر در استان مرکزی شاهد افزایش احتمال تصادفات در سطح استان هستیم.
باید توجه داشت، نقاط مختلف استان مرکزی دارای اقلیم آب و هوایی مختص خود است، اقداماتی مانند اصلاحات هندسی، نحوه برخورد پلیس با رانندگان متخلف و نحوه تردد شهروندان، مختص اقلیم آب و هوایی هر منطقه است مثلا برای منطقه نیمهبیابانی ساوه نمیتوان طرحهای ترافیکی و اصلاحات مهندسی منطقه نیمه کوهستانی اجرا کرد ولی این طرحها را میتوان در مناطق توره و زالیان انجام داد.
دیار آفتاب، با توجه به بالا بودن متوسط تردد استان مرکزی نسبت به کشور وضعیت سوانح رانندگی در استان به چه میزان است؟
آشوری: در هشت ماهه سال ۱۴۰۳، روزانه شاهد تردد بیش از ۸۰۰ هزار وسیله نقلیه در محورهای مواصلاتی استان بودیم که در تعطیلات رسمی و ایام خاص به آمار ۱ میلیون تردد نیز میرسد، بنابراین زیرساختهای مواصلاتی استان مرکزی در حمل بار و مسافر در سطح کشور از اهمیت بالایی برخوردار است.
در نیمه اول سال ۱۴۰۳ برخلاف آمار افزایش تصادفات در کشور، شاهد کاهش ۱۱ درصدی تصادفات در سطح استان هستیم، رسیدن به این دستاورد با همکاری مردم شریف استان انجام شد، که با رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی نقش مهمی در این موضوع داشتند.
در کاهش آمار تصادفات نباید از نقش مسئولان استانی نیز چشمپوشی کرد، زیرا دستاندرکار در بحث ترافیک در جلسات شورای راهبری، شورایترافیک و کمیسیون ایمنی، سوانح و حمل و نقل شرکت میکنند با شنیدن دغدغههای پلیسراه اقدام به کمک به این مجموعه میکنند.
در نهایت مجموعه پلیسراه انتظامی استان مرکزی که با تلاش و زحمت شبانهروزی خود توانستند این مهم را به سرانجام برسانند.
در بحث آمار جانباختگان در سوانح رانندگی شاهد کاهش ۹ درصدی و در بحث مجروحین نیز شاهد کاهش ۷ درصدی نسبت به سال گذشته هستیم، که بدون همکاری مردم در رعایت قوانین، رسیدن به این دستاورد غیرممکن بود.
دیار آفتاب، محورهای موصلاتی استان مرکزی چه مشکلاتی دارند؟
آشوری: بعضی از محورهای استان مرکزی از اهمیت بالایی برخوردار است و پلیسراه استان پیگیر اصلاحات مورد نیاز در این جادههاست، تا از بروز تصادفات جلوگیری کرده و آرامش خاطر را برای رانندگان به ارمغان بیآورد، از این رو محور ساوه به همدان یکی از اولویتهای پلیسراه استان است زیرا لاین جنوبی این آزادراه دارای مشکلات جدی است.
از کیلومتر ۳۰ لاین همدان به سمت ساوه، هیچ جایگاه سوخت و مجتمع خدماتی رفاهی در این آزادراه وجود ندارد، این موضوع موجب بروز چالش روانی برای رانندگان میشود و احتمال بروز سوانح در این محور را افزایش میدهد، از اینرو این مشکلات به مراجع ذیربط اطلاعرسانی شده و پلیسراه نیز پیگیر این مشکلات است.
در محورهای قورچیباشی و الیگودرز نیز دارای مشکلاتی هستند، که در طی جلساتی، برای این محورها مصوباتی انجام شده و پلیسراه پیگیر این مصوبات است.
آشوری: ۲۸ کیلومتر از کنارگذر نوساز شمال اراک تکمیل شده است و این محور قابلیت افتتاح و ترافیکگیری دارد، بدینجهت این موضوع دارای تاثیر مهمی در تردد استان مرکزی است، زیرا این محور میتواند از حجم ترافیک محور اصلی اراک - توره بکاهد.
با خارج شدن خودروهای سنگین، تریلرها و کشندهها از مسیر توره، امنیت جادههای استان افزایش میآبد، اگرچه این کار منوط به آمادهسازی تمام زیرساختهای کنارگذر اراک است تا شاهد رخ دادن سانحه در این محور نباشیم.
دیار آفتاب، با توجه به تردد بالای خودورهای شوتی در استان برخورد پلیسراه استان مرکزی با خودروهای شوتی به چه صورت است؟
آشوری: خودروهای شوتی یکی از معظلات جدی در محورهای استان مرکزی است اگر چه استان مرکزی یکی از استانهای برتر در برخورد با این متخلفین است ولی از آنجایی که استان مرکزی، تنها محل عبور خودروهای شوتی است و مبدأ و مقصد این خودروها استانهای دیگر هست کار برخورد با این متخلفین را سخت میکند و پلیسراه استان هم موظف به پایش و کنترل محورهای استان است و هم موظف به برخورد با این خودروهاست.
در مدت زمان هفت ماهه سال گذشته ۹ تصادف برای خودروهای شوتی رخ داد و در هفت ماهه امسال تنها شاهد یک تصادف بودیم و این دستاورد به همت فرماندهیانتظامی و پلیسراه استانمرکزی است که با اجرای طرحهای برخوردی، این متخلفین دستگیر و خودروی آنان را به پارکینگ منتقل میکند و پس از تشکیل پرونده، این افراد را به مقامات قضایی تحویل میدهد.
خودروهای شوتی که اقدام به دستکاری پلاک میکنند و یا از پلیس متواری میشوند نیز اطلاعاتی دقیق این افراد در سیستم جامع پلیس ثبت میشود و در هر نقطه از کشور این افراد تحت تعقیب قرارمیگیرند و در صورت دستگیری برای پیگیری پرونده باید به مراجعقضایی استان مرکزی مراجعه کنند.
انتهای خبر/
- ۹۰ درصد پروژهای نیمه تمام افتتاح شدهاند
- آخرین وضعیت پروژه ۸۱۰۰ واحدی مسکن ملی
- وظيفه دانشجويان تبيين حقيقت است
- نمایش «سرخط یک هفت خط آخر خط»
- کوتاهی شهرداری در تامین زیرساختهای کوی کوثر
- ادارات موظف به نصب پنل خورشیدی هستند
- تأثیر هوش مصنوعی در تکامل دین
- گفتگو با فاتح ۳۲ قله
- اجرای نمایش «سرخط یک هفت خط آخر خط»
- رویداد تولید محتوای دیجیتال بسیج استان مرکزی
- اختتامیه رویداد ملی تولید محتوای استان مرکزی
- ترورسیم تهدیدی برای حقوق بشر
- «اسد» به آمریکا تکیه کرد نابود شد
- فرمانده تیپ مردم پایه ۷۱ روحالله معرفی شد
- نقش حضرت زهرا (س) در دفاع از اسلام
- ۱۱۰ مدالآور ورزش استان مرکزی تجلیل میشوند
- پیدا و پنهان سقوط سوریه
- کاهش 11 درصدی تصادفات در استان مرکزی
- اولین برف پاییزی ساوه را سفیدپوش کرد
- اراک بوی بهشت گرفت
- شهید سلیمانی در فتنهها چراغ راه بودند
- دشمن به دنبال حذف سوریه از جبهه مقاومت است
- ۹ دی نماد آگاهی ملت ایران است
- ایستادگی مقابل متجاوز امری لازم است
- فرماندار جدید کمیجان معرفی شد
- عالیترین کار خیر احیای توسعه علم است
- بدمصرفی عامل ناترازی در کشور است
- برابر ظالمان و کافران ایستادگی میکنیم
- سوره «فاطر» آیات ۳۱ تا ۳۹
- مسابقات طنابکشی کارگران در اراک پایان یافت
- کمک ۶۰ میلیاردی مردم مرکزی به لبنان
- ۵ فرماندار استان مرکزی منصوب شدند
- رفع ناترازی برق با توسعه نیروگاههای خورشیدی
- فاز 3 پروژه شهید سلیمانی آماده تحویل است
- اخبار دیار آفتاب در هفته اخیر
- سرپرست دانشگاه تفرش معرفی شد
- شهید سلیمانی نماد فداکاری بود
- برگزاری مسابقات کاراته در ساوه
- مسابقات طنابکشی کارگران کشور آغاز شد
- استکبار بهدنبال نابودی مقاومت است
- کمبودی در بازار سیب زمینی نداریم
- گرامیداشت هفته زن در خنداب
- در خط حمله ایرادهای زیادی داریم
- ورود موج بارشیهای سنگین برف و باران
- آلومینیوم به مصاف ملوان میرود
- اوجگیری اسلامهراسی در انگلستان
- شرایط سرمایهگذاری در انرژیهای تجدیدپذیر تسهیل شود
- یک قدم از خط ولایتفقیه دور نشوید
- سوره فاطر آیات ۳۱ تا ۳۸
- سوره «فاطر» آیات ۱۹ تا ۳۰
- مشاهده بیشتر