رسول اکرم (ص‌): کمال عقل پس از ایمان به خدا، مدارا کردن با مردم است به شرط آن که
دوشنبه 1403/02/17 Monday - 2024 06 May الاثنين ، 27 شوّال ، 1445
ساعت
1402-06-12 09:05 شماره خبر : 3 https://diyareaftab.ir/short/QV0MN 0
سخنگوی شورای اراک در گفتگو با دیار آفتاب:

سخنگوی شورای اسلامی شهر اراک با اشاره به اینکه اربعین تبلور تفکر و اندیشه امت واحد اسلامی است، گفت: تبلور وحدت و همدلی و با هم بودن برای یک هدف مشترک است.

عباس خسروانی در گفتگو با دیار آفتاب؛ گفت: صدها سال از واقعه عاشورا می‌گذرد اما امروز میلیون‌ها انسان در نقاط مختلف کره خاکی جریانی را از روی باور ستایش و تمجید می‌کند که در روز عاشورا به ظاهر مغلوب شده است و این نماد بیدار بودن وجدان‌های حقیقت‌طلب جهان است.

خسروانی با اشاره به اینکه اربعین محصول باورهای عمیق و استوار مردمان آزادی‌خواه جهان است، افزود: باور به انسانیت، مروت، آزادگی، شجاعت، ظلم‌ستیزی، نوع‌دوستی و. . است که آن را از سایر مناسک متمایز کرده است. شاخصه‌هایی که محدود به یک مذهب و دین نیست بلکه با فطرت پاک انسان‌ها سرو کار دارد. اربعین از دل یک چنین باورهایی بیرون آمده است.

سخنگوی شورای اسلامی شهر اراک ادامه داد: راهپیمایی عظیم اربعین حسینی حاوی معانی بلند و عمیق عرفانی، اخلاقی، فرهنگی و اجتماعی است و می‌توان این معانی را از دل آن استخراج کرد.

 

وی اضافه کرد: رهبر انقلاب اسلامی در دیداری که با موکب داران عراقی داشتند، با تأکید بر اینکه منطق و پیام امام حسین(ع) نجات‌بخش دنیا از حاکمیت جبهه کفر و استکبار خواهد بود، می‌فرمایند: «منطق امام حسین(ع)، منطق دفاع از حق و ایستادگی در مقابل ظلم و طغیان و گمراهی و استکبار است و جوانان دنیا و ملت‌های بی‌غرض، امروز تشنه و نیازمند این منطق هستند و حرکت عظیم راهپیمایی اربعین می‌تواند معرفت و منطق حسینی را به دنیا معرفی کند».

وی ادامه داد: معظم له اربعین را آیت عظمای پیروزی نهایی جبهه حرکت حسینی می‌دانند می‌فرمایند: «در شرایطی که دشمنان اسلام از همه ابزارها و وسایل و از تمام امکانات مالی و مادی خود برای مقابله با امت اسلامی استفاده می‌کنند، خداوند متعال راهپیمایی اربعین را ناگهان این‌گونه عظمت و جلوه می‌دهد و در واقع آن را به عنوان یک آیت عظما و نشانه‌ای بزرگ از پیروزی نهایی جبهه حرکت حسینی بر جبهه کفر و استکبار به نمایش می‌گذارد.»

سخنگوی شورای اسلامی شهر اراک اظهار کرد: هر تمدنی برای شناخته شدن و متمایز شدن از غیر خود نیازمند نمادهایی است که بتواند این کار ویژه را به نحو احسن و در بهترین حالت اجرائی کند. تمدنی که قابلیت شناسایی نداشته باشد و امکان شناسانده شدن ندارد اساساً امکان تمدنی شدن هم ندارد و تصور متمدن بودن، یک وهم و خیال است.

وی افزود: هر تمدنی باید برای دیگران قابل‌شناسایی و شناخته شدن باشد و برای این امر نیازمند نمودها و نمادهای خاص خود است که در خصوص تمدن نوین اسلامی یکی از این نمادها، اربعین است. به نظر می‌رسد اربعین با ویژگی‌هایی که دارد ظرفیت و توان معرفی تمدن نوین اسلامی را دارد و ما باید از این ظرفیت عظیم تمدنی نهایت بهره‌مندی را ببریم.

خسروانی بیان کرد: پدیده اربعین حسینی که به عنوان بزرگ‌ترین اجتماع بشری شناخته‌شده و حیرت جهانیان را برانگیخته و دنیایی را مات و مبهوت خودکرده در دورانی رخ‌داده که قدسی‌زدایی از زندگی بشر به اوج خود رسیده و دین و معنویت ارتباط خود را با زندگی بشر به خصوص در زیست اجتماعی از دست داده است.

سخنگوی شورای اسلامی شهر اراک گفت: اربعین حسینی در دوران حکمرانی تمدنی ظهور و بروز پیدا می‌کند که اومانیسم، سکولاریسم و عقل خود بنیاد بشری جان‌مایه آن است و نسبتی با معنویت و خداباوری برقرار نمی‌کند. این تقابل گفتمانی حامل چه پیام و معنائی است؟ اربعین حسینی که سرتاسر معنویت و قداست و عشق به معبود و ارزش‌های والای انسانی است در میانه چنین تمدنی چه می‌کند؟ اربعین حسینی امروز در دنیایی که تولید معنا دچار خلل و کاستی شده، بزرگ‌ترین و عمیق‌ترین معانی زندگی و حیات طیبه را برای بشریت خلق کرده است.

وی ادامه داد: امروز اربعین حسینی با همه شگفتی‌ها و عظمتش در جهانی رخ می‌دهد که عرفی شدن امور زندگی را، افتخار خود می‌داند و تلاش می‌کند از همه چیز قداست زدایی کند. لذا اربعین مجموعه‌ای از باورهای عمیق انسانی است که در قالب مناسک خاصی خود را ظهور و بروز می‌دهد. مناسکی که فهم و تحلیل آن برای ساختن جامعه نمونه اسلامی و در نهایت تمدن نوین اسلامی امری ضروری است.

خسروانی، اربعین را نماد سرمایه عظیم و گران‌بهای اجتماعی انسان‌های آزاده جهان عنوان کرد و گفت: سرمایه‌ای که همه دولت‌ها و ملت‌ها و صاحبان فکر و اندیشه آن را شرط زیست سالم و مایه پیشرفت و توسعه کشورها می‌دانند.

وی خاطرنشان کرد: اساساً آنچه افکار عمومی جهان را در نگاه اول به مناسک اربعین جلب می‌کند، برگزاری جمعی آن در ابعاد چندمیلیونی است. اربعین تبلور تفکر و اندیشه امت واحد اسلامی است. تبلور وحدت و همدلی و با هم بودن برای یک هدف مشترک است.

انتهای پیام/

اخبار مرتبط
نظرات
آخرین اخبار