رسول اکرم (ص‌): کمال عقل پس از ایمان به خدا، مدارا کردن با مردم است به شرط آن که
جمعه 1403/06/30 Friday - 2024 20 September الجمعة ، 17 ربيع الأول ، 1446
ساعت
1403-06-23 15:23 شماره خبر : 7922 https://diyareaftab.ir/short/VdgZm 0
امامان جمعه استان مرکزی:

امامان جمعه شهرهای مختلف استان مرکزی در خطبه‌های نماز جمعه این هفته ضمن تبریک هفته وحدت گفتند: وحدت در سایه اخلاق و مهرورزی تقویت می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «دیار آفتاب»؛ امامان جمعه شهرهای مختلف استان مرکزی در خطبه‌های نماز جمعه این هفته ضمن تبریک هفته وحدت گفتند: وحدت در سایه اخلاق و مهرورزی تقویت می‌شود.

هفته وحدت پیام‌آور برادری است

آیت‌الله قربانعلی دری نجف‌آبادی در خطبه‌های نماز جمعه این هفته اراک ضمن تبریک آغاز امامت ولیعصر (عج) و هفته وحدت گفت: انتظار فرج به معنی آمادگی همه جانبه فردی و تمام آحاد جامعه و نهادینه شدن شعائر دینی است.

وی در ادامه به هفته وحدت اشاره کرد و ادامه داد: هفته وحدت یادگار بنیان‌گذار انقلاب اسلامی، حضرت امام خمینی (ره) است و پیام‌آور برادری و اتحاد مسلمانان است.

نماینده ولی‌فقیه در استان مرکزی با اشاره به اینکه استکبار همواره به‌دنبال ایجاد تفرقه بین مسلمانان است افزود: با توجه به شرایط دنیای اسلام، هر چقدر اتحاد و برادری میان ملت‌های مسلمان بیشتر شود زمینه بالندگی، رشد مشترک فکری و اعتقادی در جوامع اسلامی بیشتر می‌شود و زمینه شکست دشمنان فراهم خواهد شد.

امام جمعه اراک قرآن و سنت پیامبر (ص) را از سرمایه‌های اصلی مسلمانان و اساس تمدن اسلامی و مذاهب اسلامی دانست و گفت: باید از این سرمایه به بهترین وجه استفاده کنند و در سایه وحدت با پیروی از سیره نبوی برای اهداف تعیین شده برنامه‌ریزی کرد.

وحدت رمز موفقیت در برابر سیاست‌های رژیم صهیونسیتی است 

صفاهانی ضمن تبریک هفته وحدت گفت: روز 12 ربیع‌الاول به روایت اهل تسنن و 17 ربیع‌الاول به روایت اهل تشیع روز میلاد باسعادت حضرت محمد(ص)، فخر آفرینش و رحمت‌للعالمین است و این یک هفته، هفته وحدت نامگذاری شده است.

وی تصریح کرد: خداوند، پیامبران و ائمه همه مسلمانان را به وحدت دعوت می‌کنند، وحدت رمز پیروزی و از جانب خداست اما تفرقه کار شیطان است. اگر ما در دفاع مقدس به پیروزی رسیدیم به برکت وحدت و یکدلی و اتکا به خداوند متعال بود.

خطیب جمعه خنداب بیان کرد: اگر مسلمانان می‌خواهند در برابر دشمنان از جمله آمریکا و رژیم صهیونیستی بایستند رمز آن وحدت است، امام راحل فرمودند: «اگر همه مسلمانان یک سطل آب به طرف اسرائیل بریزند رژیم صهیونیستی را آب خواهد برد».

 صفاهانی اظهار کرد: جنایت‌های رژیم صهیونیستی در فلسطین و غزه نشان از خوی درندگی دشمنان دارد که همه را به خاک و خون می‌کشد و به هیچکس رحم نمی‌کند اگر وحدت و یکدلی باشد دشمنان جرات ظلم و ستم به مسلمانان را ندارند.

وی گفت: رژیم صهیونیستی بداند با این ظلم و ستم‌ها تیشه به ریشه خود میزند و پیروزی مردم مظلوم فلسطین و غزه نزدیک است ان‌شاءالله در همین روزها نیروهای مقاومت انتقام سختی از دشمنان خواهند گرفت. 

دو قطبی‌های کاذب کار دشمن است

امام جمعه فرمهین اظهار کرد: دوازدهم ربیع الاول ولادت نبی مکرم اسلام (ص) به روایت اهل تسنن و آغاز هفته وحدت است، جامعه ما به دو نوع وحدت اسلامی نیاز دارد.

وی گفت: یک وحدت بین‌المللی و ناظر به امت اسلام در سرتاسر جهان اسلام است و دومی هم یک نوع وحدتی که مربوط به کشور است.

سوری اظهار کرد: اگر جهان اسلام در عرصه بین‌المللی متحد باشد و وحدت داشته باشد، رژیم غاصب کودک‌کش در قلب خاورمیانه یا همون غرب آسیا نمی‌تواند این جنایات را مرتکب شود.

امام جمعه فرمهین افزود: حلقه مفقوده ما در مسئله بین‌المللی وحدت اسلامی‌ است، باید مسلمانان متحد باشند اگر این اتحاد وجود داشته باشد هیچ دشمنی به خودش اجازه نمی‌دهد به کیان اسلامی تعرض کند.

وی اظهار کرد: مسئله دیگر هم وحدت ملی است، وحدت مردم با یکدیگر، وحدت مسئولان با هم و وحدت مسئولان با مردم باید باشد. دو قطبی‌های کاذب کار دشمن است، چون منفعت دشمن در همین است.

سوری گفت: در ایران اسلامی ما دو قطبی نداریم اگر هم وجود داشته باشد بین انقلاب و استکبار است. مردم و مسئولان ما انقلابی هستند، علیه استکبار و اگر دو قطبی‌های دیگر دروغی بیش نیست.

امام جمعه فرمهین گفت: دو قطبی‌های کاذب هم نزاع‌ساز و رخوت‌ساز هستند و سبب اختلاف و سستی می‌شود و دین و مکتب ما چنین چیزی را تایید نمی‌کند.

وی گفت: در کشور ما الحمدالله اتحاد و وحدت وجود دارد، تفاله‌های استکبار هم منفعت‌شان در نزاع و اختلافات است لذا پیروان مکتب پیغمبر (ص) هیچ موقع دنبال دو قطبی‌های کاذب نیستند.

سوری اظهار کرد: این افراد تفرقه‌انگیز می‌خواهند انگلیس، آمریکا و وهابیت جنایتکار را تقویت کنند.

محور وحدت مسلمین تجلی اخلاق و مهرورزی است

خطیب جمعه ساوه با اشاره به آغاز هفته وحدت، اظهار کرد: در مسأله وحدت، به ویژه در حمایت از اهل بیت (ع)، باید به نکات علمی و اصولی توجه داشت، همان‌طور که علامه امینی به‌طور مؤثر در کسوت غدیر از اهل بیت (ع) حمایت می‌کند، این امر نمونه‌ای از یک کار علمی بزرگ و معقول است که نشان‌دهنده عمق و ارزشمندی بحث وحدت در بین مسلمانان است.

امام جمعه ساوه یادآور شد: ما دو نوع اختلاف داریم: یکی اختلاف قبل از علم و دیگری اختلاف بعد از علم. اختلاف قبل از علم، به‌عنوان مثال، اختلاف در فهم و درک ابتدایی، می‌تواند به‌عنوان یک کار مقدس تلقی شود، زیرا این اختلاف می‌تواند به مانند دو کفه ترازو باشد که به توازن و بررسی دقیق‌تر منجر می‌شود. اما اختلاف بعد از علم، که در آن علم و آگاهی کامل وجود دارد، باید به‌طور منطقی و سازنده مورد بررسی و حل و فصل قرار گیرد.

حجت‌الاسلام رحیمی خاطرنشان کرد: اختلاف بعد از علم به عنوان یک بلای خانمان‌سوز است که حتی با هفته وحدت و زرق و برق‌های ظاهری نیز نمی‌توان آن را حل کرد.

وی با اشاره به شرایط حساس کنونی، به همه مردم و به‌ویژه به مسئولان تأکید کرد: در هیچ لحظه‌ای نباید از وحدت غافل شویم و باید از افتادن به دام اختلاف پرهیز کنیم.

امام جمعه ساوه عنوان کرد: این مولود مبارک، محور وحدت مسلمین و تجلی اخلاق و مهرورزی است که اگر امروز مبانی و سخنان پیامبر (ص) در جامعه به‌طور کامل اجرا و عملیاتی می‌شد، قطعاً با مشکلات کمتری روبه‌رو بودیم، زیرا وحدت، خمیرمایه عزت و پیشرفت هر جامعه و امتی به شمار می‌رود، در حالی که تفرقه و تشتت، شکننده‌ترین عامل برای یک امت و ملت هستند.

وی یادآور شد: همه باید در نوشتار و گفتار خود تقوای الهی را رعایت کرده هر حرف هوس آلوده و باطل را ننویسند و سخن شبهه‌ناک و غیر لازم را به زبان نیاورند و مسئولان و دولتمردان هم از فرصت بدست آمده به نحو احسن استفاده کنند.

امام جمعه ساوه گفت: با وجود این که مسلمانان به لحاظ جمعیت، دومین آمار جمعیتی جهان را پس از مسیحیان به خود اختصاص داده‌اند، اما از نظر چالش‌ها، مشکلات، آسیب‌ها، نزاع‌ها و اتلاف سرمایه‌های مادی و معنوی، رکورددار هستند.

وی افزود: ریشه و سرنخ این آسیب‌ها و چالش‌ها، در اختلاف و تفرقه‌ای است که به‌طور عمده تحت تأثیر سران استکبار، به‌ویژه سران و سرویس‌های اطلاعاتی وابسته به کشور‌های بیگانه و استکباری همچون انگلیس، آمریکا، رژیم صهیونیستی، برخی کشور‌های اروپایی و حتی کشور‌های عربی وابسته به آن‌ها در منطقه است.

حجت‌الاسلام رحیمی در پایان گفت: امروزه پیروزی در میدان‌های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی در داخل کشور، به وحدت و همدلی بستگی دارد.

انتهای خبر/

اخبار مرتبط
نظرات
آخرین اخبار