رسول اکرم (ص‌): کمال عقل پس از ایمان به خدا، مدارا کردن با مردم است
1403-11-27 14:01 شماره خبر : 9879 https://diyareaftab.ir/short/e8O9m
پژوهشگر حوزه تعلیم و تربیت عنوان کرد:

پژوهشگر حوزه تعلیم و تربیت استان مرکزی گفت: نسل زد علاقمند به فضای دیجیتال و ارتباطات مجازی است و بسیار واقع‌بین و منطقی هستند. این نسل برای پذیرش دلیل و استدلال می‌خواهند.

فاطمه عسگری در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «دیار آفتاب» گفت: بعد از دهه ۶۰،۵۰ و ۷۰ که تفاوت فرهنگی کمی بین نسل‌ها بود، با نسلی مواجه هستیم که شکاف زیادی با نسل‌های قبلی دارد که از آن به عنوان نسل «زد» یا «زومرها» نام می‌برند.

وی تاکید کرد: اواخر دهه ۷۰ و ۸۰ به طور کامل و اوایل دهه ۹۰  این نسل را دربر می‌گیرد. معمولا نوجوان‌ها و در حال حاضر بخشی از جوانان را تشکیل می‌دهد.

پژوهشگر حوزه تعلیم و تربیت بیان کرد: این نسل علاقمند به ارتباطات مجازی و فضای دیجیتال هستند. در عین حال بسیار طرفدار خلاقیت و نوآوری و در کنار آن هم بسیار واقع‌بین هستند.

عسگری بیان کرد: اما یکی از نکاتی که در مورد نسل زد مهم هست این است که در مورد آینده دچار ابهام هستند و دلیل اینکه علاقمند به فضای دیجیتال هستند این است که خواه ناخواه در این فضا قرار گرفتند. امکانات دیجیتال بسیار پیشرفته کرده و ارتباطات به صورت گسترده‌ای با فضای مجازی پیش می‌رود.

وی افزود: یکی از ویژگی‌های نسل زد این است که بسیار واقع‌بین و منطقی هستند، یعنی اگر موضوعی را با شرایط و در فضای درست برای آن‌ها تشریح کنیم می‌پذیرند و اینطور نیست که ناسازگار باشند. فقط زبان متفاوتی دارند که باید آن را بلد باشیم به طور مثال در دهه ۵۰ و ۶۰ اگر پدر و مادر در مورد مسئله امر و نهی می‌کردند فرزندان با کمال احترام بدون چون و چرا می‌پذیرفتند. اما نسل زد برای پذیرش دلیل می‌خواهند و باید علت را برای آنها بیان کرد همه این‌ها نشان می‌دهد که آنها افراد منطقی هستند که از ما دلیل استدلال می‌خواهند.

 نقش موثر آموزش دیجیتال در جذب نسل زد

عسگری اظهار کرد: اگر ما دنیای این نسل را به خوبی بشناسیم و بدانیم که نسل بسیار مهمی هستند و تاثیر حیاتی در سرنوشت کشورها و حتی به طور کلی جهان دارد یکی از دلایلی که تفاوت ما و آن‌ها زیاد است، این است که بین ما و آن‌ها یک شکاف و فاصله وجود دارد و همین باعث شده که دنیای آن‌ها را نتوانیم خوب درک کنیم. شاید دیده شود که ارتباط این نسل بسیار گسترده است و با جهان ارتباط دارند اما حلقه مفقوده این نسل عشق و محبت است.

پژوهشگر حوزه تعلیم و تربیت استان مرکزی تصریح کرد: اولین قدم هم برای ارتباط گیری با آن‌ها محبت است؛ اگر پدر و مادر و بزرگترها این نسل را در آغوش نگیرند به طور قطع افراد دیگری مثل خواننده‌های غرب و اروپایی مانند ساسی‌مانکن، جیسی، جنی و روزی، گروه‌هایی مثل بلک‌پینک، گروه بی‌تی‌اس و خواننده‌های کره‌ای آن‌ها را جذب می‌کنند و آن‌ها به سمت این گروه می‌روند.

وی عنوان کرد: باید بدانیم که آن‌ها بر این اعتقاد هستند که خود را دارای حقی برابر با ما و یک نسل بزرگتر از خود می‌دانند. نباید این مورد را گستاخی و بی‌ادبی آن‌ها در نظر بگیریم آن‌ها منطقی هستند و اعتقاد دارند همانطور که شما حق دارید ما هم از این حق برخوردار هستیم. در مورد نحوه صحبت کردن با آن‌ها باید با ادله و استناد صحبت کرد از کلی‌گویی کردن بپرهیزیم معمولاً این روش در برابر آن‌ها جواب نمی‌دهد. 

عسگری اضافه کرد: برخلاف تصور اگر احترام این نسل حفظ شود و به اصول اخلاقی پایبند هستند و اگر از روی تحکم با آن‌ها برخورد نشود آن‌ها حرف ما را می‌پذیرند اما در غیر این صورت این شکاف بیشتر می‌شود. 

وی ادامه داد: چهره به چهره صحبت کردن با آن‌ها اثرات بسیار زیادی در جذب این نسل دارد. به طور خلاصه ارتباط موثر و موفق منوط به رعایت چهار مورد است، یعنی با آن‌ها کوتاه، جذاب، سرعتی و ساده صحبت کنیم در واقع نباید با آنها مبهم و سربسته صحبت کرد.

دید مثبت به اطلاعات نسل زد کلید موفقیت در آموزش

پژوهشگر حوزه تعلیم و تربیت استان مرکزی ادامه داد: آموزش و یادگیری در این نسل اهمیت زیادی دارد در این مورد باید به زیبایی و جذابیت آن توجه خاصی کرد. در نظر داشته باشیم که این نسل ظاهر کار برایش مهم است یعنی اگر یک بسته آموزشی تهیه شود که ظاهر زیبایی نداشته باشد هر چند که محتوای آن مفید باشد؛ آن را نمی‌پذیرند و پذیرش از سوی آن‌ها با استقبال کمی روبرو می‌شود. آن‌ها باید در ابتدا ببینند که زیبایی وجود دارد.

وی گفت: محتوا خیلی طولانی نباشد و به سرعت اصل مطلب را بیان کند. مثالی که در این مورد می‌توان زد این است که موسیقی‌های دهه ۶۰ و ۵۰ چند دقیقه ابتدایی هیچ کلامی ببان نمی‌شد و دقایقی موسیقی صرف بود اما در موسیقی در همان ثانیه‌های اول ده‌ها کلمه رد و بدل می‌شود و ده‌ها احساس را انتقال می‌دهند.

عسگری خاطرنشان کرد: سطح چشمی باید برای آن‌ها برابر و یکی باشد و آن‌ها احساس نکنند که از زاویه بالا به آن‌ها آموزش داده می‌شود. در آموزش دادن آن‌ها باید بدانیم که آن‌ها شناخت کافی دارند و نیمه پر لیوان را ببینیم. نسبت به آن‌ها دید مثبت داشته باشیم و اگر اطلاعاتی دارند از آن‌ استفاده کنیم. با ذهن باز با آن‌ها گفتگو کنیم.

وی بیان کرد: سنت‌ها و تعصب‌های دهه ۶۰ و ۷۰ را کنار بگذاریم. با یک ذهن باز و دور از تمام حصرهای ذهنی و فکری با آن‌ها صحبت کنیم به عنوان یک دوست با آن‌ها ارتباط بگیریم نه کسی که در مقابل آن‌ها قرار گرفته است.

پژوهشگر حوزه تعلیم و تربیت استان مرکزی گفت: این نسل ناخودآگاه در فضای مجازی و فناوری و دیجیتال قرار گرفتند و به طور قطع ارتباطشان با فضای دیجیتال بیشتر از ارتباطات حضوری است بنابراین اگر این بستر یک تهدید است ما باید آن را تبدیل به فرصت کنیم. زمینه آموزش را در همین فضا ایجاد کنیم که بسیار موثر و جذاب است و به همین شکل متربی را به جلو پیش ببریم.

انتهای خبر/

اخبار مرتبط:
نظرات:
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.

هنوز نظری ثبت نشده است. شما اولین نفری باشید که نظر می‌گذارید!

آخرین اخبار
تمامی حقوق مادی و معنوی، برای پایگاه خبری تحلیلی «دیار آفتاب» محفوظ می باشد.