رسول اکرم (ص‌): کمال عقل پس از ایمان به خدا، مدارا کردن با مردم است به شرط آن که
شنبه 1403/05/06 Saturday - 2024 27 July السبت ، 21 محرّم ، 1446
ساعت
1403-02-26 08:48 شماره خبر : 5344 https://diyareaftab.ir/short/NE9lq 0
عضو هیئت علمی دانشگاه اراک:

عضو هیئت‌علمی دانشگاه اراک با بیان این که در شاهنامه نقش زنان در جامعه و جایگاه آنان در اسطوره‌های ایرانی به خوبی مطرح شده گفت: در دوره‌ای که کمتر کسی برای زن ازرش قائل است فردوسی به شخصیت زن ایرانی زیبا پرداخته است.

محسن ذوالفقاری در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «دیار‌ آفتاب»؛ ضمن تبریک روز بزرگداشت فردوسی به فرهنگ‌دوستان گفت: اثر شاخص فردوسی شاهنامه است که به معنای نامه بزرگان است که به اشتباه عده‌ای مدح شاهان معنا کرده‌اند.

عضو هیئت علمی دانشگاه اراک گفت: شاهنامه فردوسی شامل ۶۰‌ هزار بیت است که در طول ۳۰‌ سال نگارش شده است.

وی افزود: فردوسی چهره مسلمانی است که صاحب‌نظران با توجه به اندیشه‌های توحیدی و سرودن ابیات ولایی در مدح حضرت علی علیه‌السلام و اهل بیت وی را شیعه دانسته‌اند.

ذوالفقاری تصریح کرد: فردوسی در بحث ساختاری ادبیات، زبان بسیار فصیحی دارد و دامنه لغات و ترکیبات و واژگان وی وسیع است.

استاد زبان و ادبیات‌فارسی دانشگاه اراک اظهار داشت: ماندگار کردن زبان و واژگان زبان‌فارسی خدمتی است که فردوسی به ادبیات این کشور‌ کرده‌است.

وی با بیان این که نسخه‌های زیادی از  شاهنامه دارای شعر و تصویر است افزود: تصویرسازی شعر یکی از ویژگی‌های فردوسی است.

ذوالفقاری گفت: نکته مهم دیگر از شاخصه‌های شاهنامه، داستان‌نویسی است که کار هر کسی نیست ولی فردوسی به زیبایی داستان‌نویسی انجام داده‌است؛ که همه عناصر داستان مثل زمان، مکان، حادثه، شخصیت و پیام را به خوبی در آن می‌توان دید.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه اراک با بیان این که شخصیت‌پردازی قوی و صحنه‌پردازی زیبایی در اثر وی دیده می‌شود؛ خاطر نشان کرد: نکته بسیار مهم که باید به آن توجه کنیم این است که فردوسی اسطوره‌های فرهنگ ما را زنده نگه‌داشته است.

وی با بیان این که در شاهنامه نقش زنان در جامعه و جایگاه آنان در اسطوره‌های ایرانی به خوبی مطرح شده و در دوره‌ای که کمتر کسی برای زن ازرش قائل است فردوسی به شخصیت زن ایرانی زیبا پرداخته است.

ذالفقاری ادامه داد: آداب و رفتار اجتماعی با فرد مقابل و احترام در کلام به مخاطب، عفت زنان و پاکی جوانان و نقد رفتار حاکم با مردم جامعه و وجود معرفت دینی و بصیرتی برگرفته از احادیث، در شاهنامه  شاخصه‌های ارزشمند در اثر این شاعر بزرگ  است.
انتهای خبر/

اخبار مرتبط
نظرات
آخرین اخبار