رسول اکرم (ص‌): کمال عقل پس از ایمان به خدا، مدارا کردن با مردم است
جمعه 1403/07/27 Friday - 2024 18 October الجمعة ، 15 ربيع الآخر ، 1446
ساعت
1403-05-06 09:34 شماره خبر : 6992 https://diyareaftab.ir/short/4Q5Q1 0
در گفتگو با «دیار آفتاب» عنوان شد:

فرمانده لشکر ۷۱ روح‌الله در دوران دفاع‌مقدس گفت: عملیات مرصاد در پاسخ به عملیاتی به نام فروغ جاویدان انجام شد، که توسط نیروهای منافقین مستقر در عراق و با پشتیبانی کامل آن دولت وقت و با هدف فتح تهران طراحی و اجرا شد.

سردار احمد سلیم‌آبادی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «دیار آفتاب»؛ گفت: عملیات فروغ جاویدان که توسط منافقین نامگذاری شده بود، طی یک زمان‌بندی ۳۳ ساعته، طراحی و در این نبرد مسعود رجوی فرماندهی سازمان مجاهدین را به عهده داشت. با رشادت و ایثار رزمندگان اسلام، این عملیات که آن را مرصاد نامگذاری کردیم بعد از چند روز درگیری با پیروزی نیروهای جمهوری اسلامی، به پایان رسید.

فرمانده لشکر ۷۱ روح‌الله در دوران دفاع‌مقدس با اشاره به آشنایی و همرزمی با امیرسپهبد شهید صیاد شیرازی اظهار داشت: شهید صیاد شیرازی را نخستین بار در سال ۶۰ با تعدادی از نیروهای اعزامی اراک که گروه ضربت سپاه مهاباد را تشکیل می‌دادند در اوج درگیری در پاکسازی عناصر ضد انقلاب در جاده میان‌دوآب - مهاباد دیدم، حضورشان در آن عملیات سبب پیروزی سریع شد؛ حضورشان همواره به نیروهای ارتش، بسیجیان و پاسداران روحیه مضاعف می‌بخشید.

وی افزود: این فرمانده بزرگوار از شمالی‌ترین خط درگیری تا جنوبی‌ترین آن در عملیات‌های زیادی همچون عملیات قادر، حاج عمران که با شهید بروجردی و شهید کاوه و بسیاری از شهدای منطقه شمال‌غرب کشور حضور داشت.

سلیم‌آبادی با اشاره به نقش شهید صیاد شیرازی در عملیات بزرگ و مهم مرصاد ادامه داد: نقش ایشان در هماهنگی با هوانیروز و نیروی هوایی ارتش و کمک به هدایت نیروها بسیار پررنگ بود.

فرمانده لشکر ۷۱ روح‌الله در دوران دفاع‌مقدس تصریح کرد: در منطقه کرمانشاه ۳ گردان و یک ستاد مستقر بود و ما نیز به سمت کرمانشاه حرکت کرده و به آنها پیوستیم، ساعت ۱۰ شب بود که به مقرمان در «سه راه پاوه» و «ویس قرنی» رسیدیم، جلسات متعددی را برگزار کردیم تا بتوانیم با برنامه‌ریزی درست و مناسب نیروها، هماهنگ و به موقع به ۲ گردان موجود در جنوب ملحق کنیم که براساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده، قرار براین شد که صبح زود با مسئول عملیات به سمت جنوب حرکت کرده و این ۶ گردان  نیز به ما ملحق شوند تا بتوانیم در مقابل عراقی‌ها در جنوب قوی بایستیم.

وی افزود: بعد از ساعت ۱۱ شب بود که اطلاع دادند کرند را گرفته‌اند، از کرند تا مرز فاصله زیادی بود، بعید می‌دانستم دشمن بتواند چنین کاری را انجام دهد، اما در راه جنوب مطلع شدم که ماجرا حقیقت داشته است.

سلیم‌آبادی ادامه داد: بعد از ساعت ۱۲ شب بود که مسئول ستاد دوباره گفت اطلاع داده‌اند که دشمن اسلام‌آباد غرب را هم گرفته‌، درحالی که اسلام‌آباد غرب حدود ۱۰۰ تا ۱۵۰ کیلومتر با مرز فاصله دارد.

فرمانده  لشکر ۷۱ روح الله در دوران دفاع مقدس تصریح کرد: نزدیک صبح با رسیدن به قرارگاه در طاق بستان و نزدیک بیمارستان امام حسین(ع) متوجه حضور جمعیت زیادی در منطقه شدیم که نشان از اتفاقی ناگوار می‌داد، باورش دشوار بود که دشمن کرند و اسلام‌آباد را به اشغال خود درآورده است.

وی اضافه کرد: از قرارگاه سردار رشید به بنده دستور داد که چند قبضه خمپاره‌انداز به چهارزبر و موشک‌اندازهای ضدزره را هم به منطقه ببرید و  دریابان شمخانی بنده را روی نقشه توجیه کرد که وضعیت دشمن چگونه است.

سلیم‌آبادی با اشاره به توان دشمن در عملیات مرصاد و وضعیت کشور در آن مقطع از نظر فعالیتی و دفاعی گفت:  دشمن با ۱۵هزار نیروی خود عملیات کرده بود که پنج هزار نفر از آنها در ۲۵ یگان سازماندهی شده بودند، یگان‌های دشمن کوچک اما متحرک و مجهز به خودروهای توپدار و نفربرهای زرهی برزیلی جدید بودند.

فرمانده لشکر ۷۱ روح‌الله در دوران دفاع‌مقدس افزود: نیروهای دشمن با بهترین امکانات و تجهیزات سازماندهی شده بودند تا بتوانند در مدت ۳۳ ساعت تهران را تصرف کنند و برای رسیدن به این مسئله، کارها را در پنج مرحله سازماندهی کرده بودند.

وی گفت: زمانی‌که منافقان با کمک ارتش عراق حمله کردند، خط توسط ارتش عراق از منطقه قصرشیرین شکسته شده‌ بود و عراقی‌ها سرپل ذهاب را گرفته و تا پادگان ابوذر پیشروی کرده و بخشی از آن را نیز تصرف کرده بودند، ستون منافقان نیز از بین عراقی‌ها عبور کرده و تا «پاتاق» و از آنجا نیز به «کرند» آمده بودند و نیروهای خودی نیز به سبب شکسته شدن خط اصلی نتوانسته بودند در برابر دشمن مقاومت کنند.

سلیم‌آبادی بیان کرد: ساعت حدود ۹ شب سوم مرداد بود که منافقان به اسلام‌آباد رسیده و تعداد زیادی از عناصر حزب‌اللهی، بسیجی، پاسداران و افراد مومن به انقلاب را کشته و حتی به زخمی‌های بیمارستان اسلام‌آباد نیز رحم نکرده و آنها را به شهادت رسانده بودند، منافقان از اسلام‌آباد به سمت گردنه چهارزبر حرکت کرده  اما آنجا با نیروهای سپاه کرمانشاه که شامل نیروهای قرارگاه رمضان و نیروهای لشکر شش ویژه سپاه می‌شدند، روبرو شدند و نیروهای خودی توانسته بودند منافقان را در گردنه چهارزبر متوقف کنند.

فرمانده لشکر ۷۱ روح‌الله در دوران دفاع مقدس خاطرنشان کرد: در آن زمان تمام نیروهای خودی در تلاش بودند تا بتوانند لایه‌های گردنه اسد‌آباد و جاهایی را که منافقان بدنبال تصرف آنها بودند، از خطر نجات دهند چراکه وضعیت کرمانشاه به شدت مختل شده بود، به سردار رشید و شهید صیاد پیشنهاد انجام کار شناسایی را دادم و آنها با پیشنهاد من موافقت کردند و پس از آن به همراه شهید صیاد شیرازی و مسئول عملیات فردی به نام حمید شاعری، با خودرو به پایگاه هوانیروز کرمانشاه و از آنجا با هلی‌کوپتر  تا نزدیک چهارزبر رفته تا در آنجا فرود بیاییم.

وی ادامه داد: پیشنهاد دادیم بهترین کار این است که روی دشمن هلی‌برد کنیم؛ در صورتی که‌ پشتیبانی از لحاظ رساندن نیرو، مهمات و تخلیه مجروح برای ما برسد هلی‌برن می‌کنیم تا عقبه آن‌ها قطع شود.

سلیم‌آبادی خاطرنشان کرد: حدود ساعت ۴ رزمنده‌ها در سه راه اسلام آباد عملیات خود را شروع کردند و بچه‌ها پشت درخت‌ها پنهان می‌شدند، زمانی که دشمن به جلو حرکت می‌کرد چون گلوله آرپیچی وجود نداشت خود آرپیچی را مثل چماق در سر منافقین می‌زدند و جنگ تن به تن اتفاق افتاد و حدود ۱۷ ساعت نیروهای لشکر ما میان دشمن بدون هیچ پشتوانه‌‌ای جنگیدند؛ چون از راه هوا میان دشمن پیاده شدیم در هلی برد اول ستون فقرات دشمن شکست و تلفات زیادی داد.

فرمانده لشکر ۷۱ روح‌الله در دوران دفاع مقدس بیان کرد: در هلی برن دوم که‌ نزدیک گردنه پاتاق انجام شد دشمن به اجبار وسایلش را  گذاشت و فرار کرد زمانی که ما رسیدیم تعدادی از آنها نفربرهای خود را رها کرده بودند، دستگاه‌ها روشن و در بیابان‌ها پراکنده شده بودند، ما در آن منطقه خط پدافندی داشتیم و تا یک الی دوسال بعد از جنگ زمانی که آتش‌بس پذیرفته شد و آزاده‌ها به کشور بازگشتند لشکر ۷۱ روح‌الله در همان منطقه مستقر بود.

انتهای خبر/

روایت یک فرمانده از عملیات مرصاد
اخبار مرتبط
نظرات
آخرین اخبار