درباره نویسنده
خطبه 81 نهجالبلاغه؛
علت كناره گيرى از خلافت

حضرت علی (ع) در نهجالبلاغه از علت كناره گيرى از خلافت گفتهاند.
به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی «دیار آفتاب» هر روز یک حکمت از نهجالبلاغه امیرالمؤمنین علی (ع) را میخوانیم.
أَتَرَانِی أَکْذِبُ عَلَی رَسُولِ اللَّهِ (صلی الله علیه وآله)، وَ اللَّهِ لَأَنَا أَوَّلُ مَنْ صَدَّقَهُ، فَلَا أَکُونُ أَوَلَ مَنْ کَذَبَ عَلَیْهِ. فَنَظَرْتُ فِی أَمْرِی، فَإِذَا طَاعَتِی قَدْ سَبَقَتْ بَیْعَتِی وَ إِذَا الْمِیثَاقُ فِی عُنُقِی لِغَیْرِی.
ترجمه:
راستی فکر میکنید که من به رسول اللَّه (صلّی اللَّه علیه و آله) نسبت دروغ میدهم؟ به خدا قسم اول کسی بودم که او را تصدیق کردم، بنا بر این اول کسی نخواهم بود که او را تکذیب کنم. در مسئله خلافت خویش اندیشیدم، دیدم پیروی من از رسول خدا (صلّی اللَه علیه و آله) پیش از بیعتی است که با این مردم کردهام و عهد و پیمان آن گرامی به گردن من است.
شرح:
همان گونه که قبلا اشاره شد، به نظر میرسد که آنچه در خطبه آمده بخشهای مختلفی از یک خطبه بلند بوده است که مرحوم سیّد رضی، آنها را از بقیه جدا کرد. به همین دلیل گاه رابطه نزدیکی بین بخشهای خطبه دیده نمیشود؛ هر چند که میتوان با تقدیرها و تکلّفاتی قسمتهای مختلف خطبه را به هم پیوند داد.
به هر حال این بخش از خطبه – که آخرین بخش محسوب میشود – ناظر به دو چیز است:
نخست این که امام پیوسته خبرهایی از حوادث آینده میداد و گاه میفرمود: «اینها مسائلی است که پیغمبر اکرم به من خبر داده است».
از جمله پیکار با اهل جمل و صفین و نهروان بود و از آنجا که بعضی از افراد ضعیفُ الایمان و بیخبر گاه در صحّت نقل امام از پیغمبر اکرم تردید میکردند، امام در پاسخ به آنها میفرماید: «آیا گمان میکنید که ممکن است من بر رسول خدا (صلی الله علیه وآله وسلم) دروغ ببندم (و ممکن است اخبار غیبی و پیشگوییهایی را که از آن حضرت نقل میکنم، خلاف واقع باشد)؟
به خدا سوگند! من نخستین کسی هستم که او را تصدیق کردم، بنابراین نخستین کسی نخواهم بود که او را تکذیب میکند؛ «أَتَرَانی أَکْذِبُ عَلَی رَسُولِ اللهِ (صلی الله علیه وآله وسلم)؟ وَاللهِ لاََنَا أَوَّلُ مَنْ صَدَّقَهُ! فَلاَ أَکُونُ أَوَلَ مَنْ کَذَبَ عَلَیْهِ».
آن روز که همه با او مخالف بودند و حضرتش را تکذیب میکردند، من سخنش را تصدیق کردم و به صدق کلامش یقین داشتم و نخستین فردی از مردان بودم که به او ایمان آوردم و هر چه داشتم در طبق اخلاص گذاشتم و تقدیم او کردم. در جنگها سپر او بودم و در تمام حوادث سخت و سنگین سر بر فرمانش داشتم. آیا با این حال ممکن است که از مسیر او منحرف شوم یا سخنی را به دروغ بر او ببندم؟ محال است، محال!
احتمال دیگری در تفسیر این جمله وجود دارد و آن این که، امام میفرماید: اگر من با خلفا بیعت کردم، نه به خاطر این بود که آنها را سزاوارتر میدانستم، بلکه به خاطر دستور پیغمبر اکرم (صلی الله علیه وآله وسلم) برای جلوگیری از بروز اختلاف و تفرقه در میان مسلمانان بود. آیا فکر میکنید که من این سخن را به دروغ بر پیغمبر بستهام و یا فکر کنید من دستور او را پشت سر بیندازم؟! بنابراین من با خلفا بیعت کردم و از احقاق حقّ خود موقّتاً صرف نظر کردم تا از فرمان آن حضرت اطاعت کنم.
این تفسیر با جملههای بعد سازگاری بیشتری دارد و به همین دلیل مناسبتر به نظر میرسد.
حضرت سپس به این نکته اشاره میفرماید که: «من در کار خود اندیشه کردم، دیدم لزوم اطاعت (فرمان پیامبر اکرم (صلی الله علیه وآله وسلم) ) بر بیعتم (با خلفا) پیشی گرفته است و در این حال (برای حفظ موجودیت اسلام) پیمان بیعت دیگران بر گردن من است؛ «فَنَظَرْتُ فی أَمْرِی، فَإِذَا طَاعَتِی قَدْ سَبَقَتْ بَیْعَتِی وَ إِذَا الْمیِثَاقُ فی عُنُقِی لِغَیْرِی».
گرچه در تفسیر جمله بالا – که از جملههای پیچیده نهج البلاغه است – نظرات مختلفی از سوی شارحان نهج البلاغه ابراز شده، ولی آنچه در بالا گفتیم، از همه مناسبتر به نظر میرسد. گویا این جمله جواب سؤالی است که در اذهان مطرح میشده که اگر امام خود را از همه لایقتر برای خلافت میداند و حتّی با صراحت میگوید: «از سوی پیغمبر اکرم (صلی الله علیه وآله وسلم) برای این مقام منصوب شدهام.» چرا در زمان خلفای سه گانه تسلیم آنان شد و با آنان بیعت کرد؟!
امام در جواب میگوید که پیغمبر اکرم به من دستور داده بود که اگر با من مخالفت کنند به خاطر حفظ اسلام با آنها درگیر نشوم، بلکه برای مصالح مهمتری که حفظ آنها بر من واجب است، تن به بیعت بدهم. بنابراین پیش از بیعتم اطاعت فرمان پیامبر را مدّ نظر داشتم و بعد از بیعت، این میثاق و پیمان بر گردن من بود و ناچار بودم به آن وفادار باشم.
اینها همه نشان میدهد که خطبه بالا مرکّب از جملههای مختلفی است که از خطبه بسیار مشروحتری گرفته شده است و هر بخش آن ناظر به مطلب خاصّی است.
بعضی از شارحان جمله نخست را همان گونه که در بالا گفتهایم، تفسیر کردهاند و گفتهاند که وجوب اطاعت پیامبر (صلی الله علیه وآله وسلم) بر من، پیش از بیعت با خلفا بود.
او دستور داده بود که (در چنان شرایطی) من تسلیم شوم، ولی در تفسیر جمله دوم گفتهاند که منظور از میثاقی که در گردن امام برای غیرش بود، همان پیمان پیامبر است که به امام دستور داده بود که با آن گروه مبارزه و منازعه نکند و مخالفت با این پیمان جایز نبود. (۱) چیزی که این تفسیر را از ذهن دور میکند، این است که تعبیر به «غیری» درباره پیامبر اکرم، تعبیر مناسبی نیست.
تفسیر دیگری که شارح بحرانی، به عنوان یک احتمال ذکر کرده، این است که امام میفرماید: پیش از آن که مردم با من بیعت کنند، اعلان اطاعت کردند و این به صورت میثاقی از آنها بر گردن من بود. بنابراین من راهی نداشتم جز این که برخیزم و به دعوت آنان پاسخ گویم و بیعتشان را بپذیرم و به امر حکومت قیام کنم. (۲)
بنابراین جمله مزبور هماهنگ با جملهای است که در خطبه شقشقیه آمد: «أَمَا وَالَّذی فَلَقَ الْحَبَّةَ وَ بَرَأَ النَّسَمَةَ! لَولا حُضُورُ الْحاضِرِ… لاَلْقَیْتُ حَبْلَها عَلی غارِبِها.» «به خدایی که دانه را شکافته و انسان را آفریده سوگند یاد میکنم! اگر به خاطر حضور حاضران (تودههای مشتاق بیعت) نبود… مهار شتر خلافت را بر پشتش میافکندم و رهایش میکردم».
این تفسیر نیز بعید به نظر میرسد، زیرا مردم قبل از بیعت از فرمان آن حضرت اطاعت نکرده بودند، بلکه اعلان آمادگی برای بیعت داشتند و میثاقی در آنجا وجود نداشت، مگر این که به سراغ معنای مجازی میثاق برویم.
انتهای خبر/
درباره نویسنده
نظرات:
هنوز نظری ثبت نشده است. شما اولین نفری باشید که نظر میگذارید!
- «علی فاضلی» نایبقهرمان مسابقات قویترین مردان شد
- آخرین وضعیت پروژه ۸۱۰۰ واحدی مسکن ملی
- برگزاری اجتماعات یادگیری معلمان
- تلخ و شیرینهای ۴ ساله خانه ملت!
- مجتمع آب سنگین خنداب را بیشتر بشناسید
- دادستان جدید خمین معرفی شد
- حادثه تلخ بمباران شهر اراک در دوران دفاعمقدس
- مسیرهای راهپیمایی روز قدس در استان مرکزی
- «حسین افضلی» بازرس کل استان مرکزی شد
- افزایش ۲۲ درصدی نرخ نان در استان مرکزی
آخرین اخبار
- جذب ۸ میلیون دلار سرمایهگذاری خارجی
- تئاتر خیابانی حضرت رقیه (س) در اراک
- ادارات استان مرکزی 15 مردادماه تعطیل شد
- حضور 2 ورزشکاران استان مرکزی در بازیهای «چینگدو»
- تسهیل صدور مجوزها برای جذب سرمایهگذاران گردشگری
- شیخ فضلالله نوری از حمایت مشروطه تا مخالفت
- علت كناره گيرى از خلافت
- ۸۰ درصد مردم مصرف برق را مدیریت کردند
- حافظ خون شهدا باشید
- سوره «بقره» آیه ۲۷۰ تا ۲۷۴
- مشاهده بیشتر