رسول اکرم (ص‌): کمال عقل پس از ایمان به خدا، مدارا کردن با مردم است به شرط آن که
یکشنبه 1403/07/01 Sunday - 2024 22 September الأحد ، 19 ربيع الأول ، 1446
ساعت
رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی اراک:

رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی اراک با اشاره به اینکه حذف مازوت‌سوزی حق مردم است، گفت: اثرات آلایندگی ناشی از سوخت مازوت در سال‌های آینده بر سلامت مردم مشخص می‌شود.

به گزارش «دیار آفتاب»؛ جلسه کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر اراک، صبح امروز، با موضوع بررسی عوامل ایجادکننده آلاینده‌های هوای کلان‌شهر اراک، در شورای اسلامی شهر اراک برگزار شد.

در این جلسه که با حضور اعضای شورای شهر، شهردار اراک، رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی اراک و دیگر مسئولین و اعضای کارگروه‌های آلودگی هوا، برگزار شد، پیرامون منشاء آلودگی هوا و اثرات آن بر روی سلامت مردم بحث و بررسی شد.

 

حذف مازوت‌سوزی حق مردم است

علیرضا امانی، رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی اراک، در این جلسه گفت: مازوت‌سوزی تاثیر مستقیم بر آلودگی هوا و سلامتی جامعه دارد.

وی، با این تاکید که حذف مازوت‌سوزی حق مردم است، افزود: اثرات آلایندگی ناشی از سوخت مازوت در سال‌های آینده بر سلامت مردم مشخص می‌شود.

رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی اراک، بیان کرد: مشاورین احداث نیروگاه شازند در سال ۱۳۷۴ با چه بررسی و عدله‌ای این نیروگاه را در مسیر وزش باد و با فاصله کم از شهر احداث کردند و از دستگاه‌های قضایی انتظار می‌رود که این افراد را شناسایی کنند و پاسخگو باشند.

امانی، عنوان کرد: سال گذشته وزیر بهداشت، درخواست به توقف مازوت‌سوزی نیروگاه شازند کرد و در تیرماه سال جاری طی‌ نامه‌ای،‌ درخواست استفاده‌نکردن از سوخت مازوت در فصل سرد سال فراهم شد، اما مسئولین مربوطه، برای این امر هیچ اهمیتی قائل نشدند.

تصمیم برای مازوت‌سوزی توسط نهادهای غیرتخصصی گرفته شده است

سیاوش آقاخانی، فعال محیط زیست استان مرکزی، در این جلسه گفت: وزیر کشور و شورای عالی امنیت ملی، دستور استفاده از سوخت مازوت را صادر نکرده‌اند و این تصمیم با نهادهای غیرتخصصی است.

وی به مسئولین نیروگاه شازند خاطرنشان کرد: اطلاعات غلط به مردم ندهید و اگر امسال مازوت‌سوزی با تاخیر صورت گرفت به دلیل دمای بالای هوا بود و انجام اورهال نیروگاه فقط مربوط به فصل سرد سال است و در فصول گرم امکان‌پذیر نیست.

این فعال محیط زیست استان مرکزی بیان کرد: عدم انجام فیلتراسیون نیروگاه به دلیل اثرات مخرب زیستی توجیه بیشتر از آلودگی مازوت ندارد.

آقاخانی، اظهار کرد: عدم امکانات لازم برای درمان اثرات آلودگی هوا در بیمارستان‌های اراک و عدم اختصاص یارانه سلامت، غیرقابل توجیه است.

در کنار عوامل اصلی آلودگی هوای شهر اراک، مازوت‌سوزی نیروگاه شازند بخش اعظمی در این امر دارد که در این جلسه به آن پرداخته شد.

مازوت یا نفت کوره، یکی از هیدروکربن‌‌های نفتی محسوب می‌شود که در مراحل پالایش نفت خام، به‌دست می‌‌آید. این ماده کیفیت پایین و گران‌روی بالایی دارد که در بسیاری از موتورها، چراغ‌های نفتی، گرمکن‌ها و کوره‌ها، مورد استفاده قرار می‌گیرد و همچنین به عنوان حلال نیز از آن بهره می‌گیرند.

قیمت مازوت نسبت به گاز و برق ارزان‌تر است و قابلیت انفجار ندارد و فقط در صورت استفاده از سیستم خاص می‌توان آن را مشتعل کرد. این بدان معناست که می‌توان آن را با خیال راحت، ذخیره کرد و در دیگ‌های بخار و کوره‌ها، از آن استفاده کرد.

در رابطه با اهمیت و نقش ویژه مازوت در ایجاد آلودگی هوای کلان‌شهر‌های ایران، به‌ویژه استان مرکزی، باید دانست که مصرف گازوئیل و مازوت، مخصوصاً در فصل‌های سرد سال، به‌همراه بروز پدیده وارونگی هوا، تأثیر بالایی در آلودگی هوا دارند.

به دنبال سوزاندن سوخت‌های فسیلی حاوی گوگرد مانند مازوت، ترکیباتی موسوم به Sox منتشر می‌شوند که بخش بیشتر آن‌ را SO۲ تشکیل می‌دهد.

گاز SO2 یک‌نوع گاز سمی است، که برای سلامتی انسان مضر است. این گاز، وزن بیشتری نسبت به هوا دارد و زمانی که غلظت آن در هوا به بیش از ۵۰۰ppb  برسد، بوی نامطبوعی خواهد داشت که در این سطح، برای انسان کشنده خواهد بود.

گاز SO۲ در غلظت‌های پایین‌تر، منجربه درد قفسه سینه، مشکلات تنفسی، قرمزی چشم و افزایش احتمال بروز بیماری‌های قلبی می‌شود.

اثر دیگر سوزاندن مازوت، تشکیل سولفات‌ها و نیترات‌ها، به شکل آئروسول یا ذرات بسیار ریز هواست، که موجب ایجاد ذرات معلق‌ در هوا می‌شود. این ذرات معلق، با شدت گرفتن آلودگی هوا، خطر آسم و حملات قلبی و تنفسی را افزایش می‌دهند.

اکسیدهای گوگرد حاصل شده از سوزاندن مازوت، به دلیل واکنش در اتمسفر و فاز محلول در آب، به اسید تبدیل می‌شوند. این آئروسول‌های اسیدی تحت شرایط خاص هواشناسی، به باران اسیدی، برف و مه، تبدیل خواهند شد.

انتهای خبر/

اخبار مرتبط
نظرات
آخرین اخبار